آنچه درباره بیماری خونی تالاسمی باید بدانید

گروه سلامت الف،   3990219105

هشتم ماه می‌ هر سال به نام روز جهانی تالاسمی نام‌گذاری شده است تا همه درباره این بیماری اطلاعات لازم را کسب کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هشتم ماه می‌ هر سال به نام روز جهانی تالاسمی نام‌گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری این روز به نام این بیماری، توجه بیشتر مسئولان و مردم به مسئله تالاسمی است.

فراهم آمدن امکانات درمانی مطابق با استاندارد‌های جهانی و دست‌یابی به خون سالم و کافی برای همه بیماران تالاسمی و جلوگیری  از  تولد مبتلایان جدید در کشور اهداف عمده‌ای است که همه افراد و سازمان‌های درگیر در این بیماری به آن‌ها می‌اندیشند و برای دست‌یابی به آن تلاش می‌کنند.

تالاسمی واژه‌ای است که برای نخستین بار در سال ۱۹۲۵ میلادی یک پزشک متخصص کودکان روی بیماران مبتلا به کم‌خونی شدید و با علائم بزرگی طحال و تغییر شکل استخوان صورت و جمجمه گذاشت.

تالاسمی یک بیماری ارثی است که به دلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین اتفاق می‌افتذ و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. این بیماری به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود.

اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند بیماری به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) ظاهر می‌شود.

تالاسمی برای کسانی که نوع (مینور) را داشته باشند، مشکل ایجاد نمی‌کند و آن‌ها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در زمان ازدواج باید خیلی مراقب باشند و نباید با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج کنند.