مردم و مسئولان میدان را برای کرونا خالی کردند

گروه اجتماعی الف،   3990219052

عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم و اتخاذ نشدن تدابیر موثر از سوی مسئولان زمینه را برای به پیک رسیدن کرونا در خوزستان فراهم کرده است، قرنطینه مجدد تنها راه کشیدن افسار کرونا است.

به گزارش تسنیم، آمار مبتلایان به کرونا در یک هفته گذشته در خوزستان به طور صعودی در حال افزایش است و این سیر صعودی موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد کرده است. روند صعودی که مردم علت آن را بی تدبیری مسئولان می‌دانند و مسئولان نیز مردم را که در رعایت فاصله گذاری اجتماعی دقت نمی‌کنند، مقصر می‌دانند.

شواهد و واقعیت نه این است نه آن بلکه هر دو است. یعنی نه مردم اهتمام جدی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی دارند و نه مسئولان دنبال تصمیم گیری های قاطع و بازدارنده هستند. مجموعه این مسائل سبب شده که وضعیت خوزستان به مرز هشدار برسد.

افزایش صعودی آمار کرونا در خوزستان

آمار مبتلایان کرونا در خوزستان در چند روز گذشته از یکصد نفر در روز فراتر رفته و سبب شده ظرفیت بیمارستان رازی اهواز تکمیل و بیمارستان طالقانی اهواز نیز به مورد بهره برداری قرار بگیرد.

علی احسان پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به آمار موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا در روز پنجشنبه گفت: در شبانه‌روز گذشته 178 مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در خوزستان شناسایی شد است.

این افزایش صعودی آمار در چند روز گذشته حساسیت مسئولان ستاد ملی کرونا را نیز برانگیخته و امروز با واکنش سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت همراه بود.

وضعیت خوزستان نگران کننده است

کیانوش جهانپور با اعلام وضعیت نگران کننده خوزستان گفت: هشدارها همچنان به جای خود باقی است. در بسیاری از استان‌ها با گسترش بیماریابی، شاهد شناسایی بیشتر و کاهش موارد بستری هستیم که استان‌های زنجان، کرمانشاه و لرستان از جمله این موارد هستند، اما وضعیت نگران کننده نسبی در استان خوزستان وجود دارد. در حال حاضر موارد بستری و سرپایی کرونا در استان خوزستان افزایش یافته است. انتظار داریم که توصیه‌های بهداشتی به خصوص در استان خوزستان جدی‌تر گرفته شود.

فرهنگ کره بندی رئیس بیمارستان رازی اهواز نیز با اعلام وضعیت نگران کننده در اهواز بیان داشت: متاسفانه در بیمارستان رازی اهواز از مراجعه 2 نفر مشکوک به کرونا به بیمارستان یک نفر بستری می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر 5 بخش آی سی یو در بیمارستان رازی اهواز وجود دارد که با تمامی تجهیزات، امکانات مشغول فعالیت است، کادرهای با تمام تلاش مشغول مداوا هستند.

رئیس بیمارستان رازی اهواز با بیان اینکه بیماری کرونا یک بیماری وحشی است گفت: مردم استان خوزستان باید نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و اگر توجه به اصول بهداشتی نشود کرونا در خوزستان به یک بحران تبدیل می‌شود.

فرضیه اول: افزایش ظرفیت بیماریابی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم

 در روزهای گذشته که شاید انفجار کرونایی در خوزستان هستیم مسئولان مدام علت را افزایش ظرفیت آزمایشگاهی و شناسایی بیماران کرونا اعلام کرده (انجام روزانه 600 تست در اهواز) و تاکید دارند این افزایش بیماری به علت افزایش حجم عملیات شناسایی بیماران کرونایی است.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تعداد آزمایشگاه‌های تست کرونا در استان(4 آزمایشگاه در خوزستان فعال است) افزایش یافته است بیان کرد: اکنون عمده بیماران ما بیماران سرپایی هستند که حالشان خوب است که این موضوع بیانگر قدرت بیماریابی ما است.

استاندار خوزستان: افزایش نمونه گیری و شناسایی بیماران نقطه مثبتی است

استاندار با اذعان به طغیان بیماری کرونا در خوزستان تصریح کرد: با افزایش نمونه گیری هر چه زودتر می‌توانیم بیماران را از جامعه جدا کنیم، برای ما نقطه مثبت است چرا که افراد کمتری مبتلا می‌شوند. لازم است فرمانداران بر نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی دقت بیشتری کنند. مسولان کم کار نیز کنار گذاشته می شوند.

رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان به افزایش بیماریابی در خوزستان اشاره کرده ولی عمده علت افزایش را رعایت نشدن ضوابط بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم می‌داند و هشدار می دهد که ممکن است به شرایط قرنطینه فروردین ماه برگردیم.

وی گفت: متاسفانه تعدادی از مردم همکاری خوبی نداشتند و شاهد عدم رعایت و توجه به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بوده‌ایم.

تصورهای غلط نیز بر آمار کرونایی استان افزوده است

برخی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بر عوامل دیگری به غیر از عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارند. به طور مثال یکی از علت های اصلی ابتلا، تعداد مراجعات بالای مردم به بیمارستان‌ها هستند. یا تصورهای غلط را نیز موثر می دانند. به طور مثال برخی افراد با تصور غلط قوی بودن بدنشان بی‌خیال کرونا شده‌اند و وقتی از دستکش و ماسک در محل کسب‌ و کار خود استفاده نکرده و در تجمعات هم حضور پیدا می‌کند.

فرضیه دوم: عدم تدبیر مناسب برای کنترل کرونا

مردم از زاویه دیگر به این مسئله می نگرند و معتقدند مسئولان استان در هفته های گذشته تدابیر مناسبی اتخاذ نکردند و با هدف اقدامات اقتصادی و معیشتی نسبت به پروتکل های بهداشتی ضدکرونا نوعی سهل انگاری شده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان: در روزهای نخست در مقابله با کرونا موفق تر بودیم

به باور عمومی مسئولان استان دربازگشایی برخی از صنوف تعجیل داشته و این عجله به همراه شل کردن فاصله گذاری اجتماعی چراغ سبزی برای افزایش آمار کرونا در خوزستان بوده است.

رضا نجاتی با اشاره به افزایش موارد ابتلا اذعان دارد که در روز‌های نخست شیوع بیماری، در خوزستان مدیریت خوبی در این زمینه داشتیم. اقداماتی پیش از استان‌های دیگر انجام دادیم و ورود به خوزستان و تردد بین شهری را ممنوع یا محدود کردیم و حتی برای محله به محله، تصمیماتی اتخاذ شد.

گرما در کنترل کرونا بی اثر است

روزهای خوزستان این ایام کرونایی می‌گذرد و این افزایش مردم را با نگرانی‌های روبه رو ساخته است. شایعات بی پایه و اساس نیز در این نگرانی ها موثر بوده است. این تصور غلط که گرما بر فعالیت ویروس کرونا اثر می‌گذارد، از دیگر عوامل سهل انگاری عمومی است. هر چند دماهای بالا این روزها نشان داد کرونا جان سخت تر از این حرف ها است.

در شرایط کنونی همه نگاه ها به شورای تامین خوزستان است که بلکه بتواند با تدابیری روشن و بازدارند مجدد وضعیت خوزستان را به کم خطر یا سفید برگردانند. هر چند تدابیری زیادی صورت گرفته است ولی به نظر این تدابیرِ لازم، برای کشیدن ترمز کرونا در خوزستان کافی نیست.