آتش بس یا سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی عربستان در یمن؟

جعفر قنادباشی، کارشناس مسایل خاورمیانه،   3990216142 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
آتش بس یا سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی عربستان در یمن؟

افزایش حملات هوایی عربستان به نقاط مختلف یمن و گسترش دامنه این حملات به مناطقی تازه در استان البیضای  این کشور، درحالی صورت گرفته است که مقامات ریاض، مدعی برقراری آتش بس یک طرفه و تمدید آن از طرف خود هستند و از این طریق می کوشند تا اذهان جهانیان را از توجه به جنایات جدیدی که در یمن مرتکب می شوند بازدارند، حال آنکه بنا به گفته  انصارالله  حملات اخیر عربستان به اموال مردم، وسایل حمل و نقل و منابع درآمدی آنها در منطقه عفار را می توان  یکی از فجایع و رسوایی‌های آتش‌بس ادعایی مقامات ریاض دانست که مدعی برقراری این آتش بس در پاسخ به درخواست‌های جهانی، آنهم  تا اواخر ماه رمضان هستند.

روشن است که این بار نیز  سرکردگان رژیم سعودی نگران افزایش و آشکارشدن بیشتر توانمندی های نظامی انصار الله و همچنین نگران تغییر بیشتر  موازنه نظامی به زیان خود هستند، ولذا باوجود مشکلات فوق العاده و یا به عبارت دقیق تر «بحران» ناشی از کاهش شدید بهای نفت می کوشند تا با ارتکاب جنایات جدید جنگی، به عملیات تجاوزکارانه خود در شهرهای مختلف یمن ادامه دهند . این درحالی است که هزینه های هنگفت جنگ بحران مضاعفی را  بر  بحران  اقتصادی کنونی این کشور می افزاید. 

در واقع با توجه به این امر است که مقامات جنبش انصارالله پیشنهاد کرده اند که مقامات سعودی فرصت را غنیمت شمرده و با توقف عملیات تجاوزکارانه به خاک یمن،  زمینه حل و فصل بنیادی مشکلات  اقتصادی عربستان را فراهم نمایند، چراکه در بحبوبه شیوع بیماری کرونا و کاهش فوق العاده درآمد های نفتی این کشور، متحدان غربی به ویژه آمریکا کمکی به حل این بحران ها نخواهند کرد. 

این در حالی است که گسترش مناقشات نظامی و سیاسی میان گروه های دست نشاندهنده حکومت های عربستان و امارات  در مناطق جنوبی یمن به ویژه در اطراف شهربندری عدن ، بر دغدغه خاطر های مقامات سعودی افزوده و موقعیت سیاسی و نظامی آن ها را در معرض خطرات دیگری قرار داده است .  با اینحال تجربه 5 سال گذشته نشان می دهد که موضوع آتش بس در نزد مقامات ریاض، همواره دستاویزی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی و نه پایان واقعی عملیات نظامی بوده است.

مقامات سعودی درحالی نخستین ماه  از ششمین سال جنگ تجاوزکارانه علیه یمن را پشت سر گذاشته اند که نه تنها کوچکترین روزنه امیدی برای  پیروزی آنها در این مصاف نابرابر  بچشم نمی خورد، بلکه همه نشانه ها از فرو رفتن بیشتر آنان در این باتلاق خودساخته،  گواهی می دهد. بدیهی است که در این صحنه، بازی با واژه آتش بس، سلاح تبلیغاتی رنگ باخته ای است که توانایی حل و فصل هیچ یک از مشکلات آنها را نداشته و نخواهد داشت.