رئیس جمعیت هلال احمر: تمام روزنه‌های فساد بسته خواهد شد

گروه سیاسی الف،   3990216111

کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تمام مدیران هلال احمر باید از حاشیه ها دوری کنند در غیر این صورت باید استعفا دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر: تمام روزنه‌های فساد بسته خواهد شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ با اشاره به اینکه موارد حاشیه‌ای هیچ ارتباطی با جمعیت هلال احمر ندارد و از مردمی بودن آن کم نمی‌کند، گفت: از همان روز اول اعلام کردیم تمام روزنه‌های فساد بسته خواهد و هرکسی نمی‌تواند حاشیه‌های مالی را از خود دور کند استعفا دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به احتمالات برگزاری مراسم حج گفت:  با توجه به شرایط وجود کویید ۱۹، شاید احتمال شرایط برگزاری حج وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است عربستان با تعداد محدودتری مراسم را برگزار کند و یا برای افراد بالای ۶۰ سال مجوز ورود صادر نکند، که در این شرایط کشور ما ۳۸ هزار واجد الشرایط دارد که از هفته آینده واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی با اشاره به موضوع پاندمی کرونا اظهار کرد: هلال احمر از روز‌های شیوع کویید ۱۹ فعالیت آموزشی در فضای مجازی را شروع کرد و توانست ۶۸ میلیون نفر را از این طریق با این بیماری و مراقبت و پیشگیری از آن آشنا کند.

رئیس جمعیت هلال احمر براساس ابلاغیه ستاد ملی کرونا افزود:  موضوع غربالگری مسافران نوروزی در مبادی خروجی ۱۳ استان پرجمعیت انجام شد و ۲۱ میلیون شهروند که قصد عزیمت به استان دیگر داشتند، غربالگری شدند.

وی با بیان اینکه ۷ و نیم میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند، تصریح کرد: ۱۴ هزار نفر مشکوک شناسایی شدند که به مراکز درمانی معرفی شدند.

همتی با بیان اینکه هلال احمر همزمان با کرونا در گیر بحران سیل هم بود، افزود: با توجه به بارندگی ها، احتمال سیل در ۲۵ کشور وجود داشت، اما از قبل مقابله با این بحران به وجود آمده بود و ۳ هزار نفر از همکاران ما وارد صحنه شدند.

وی به اعطای مجوز و همکاری با ۲۸ موسسه خیریه اشاره کرد و گفت: این موسسات واسطه کمک مردم به جمعیت هلال احمر هستند؛ و همکاری خوبی با آن‌ها انجام شده است. تمام کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم شفاف اطلاع رسانی خواهد شد و ما امانتدار خوبی خواهیم بود.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از ارسال ۱۱۲ محموله کمک بین المللی در دوران کرونا خبر داد و تصریح کرد:  جمعیت هلال احمر طلب کمک بین المللی نداشته است، اما ۱۹۱ جمعیت همکاری خوبی باهم دارند و در هر شرایطی به یکدیگر کمک می‌کنند. برهمین اساس کمک‌های بین المللی خوبی دریافت کردیم.

همتی افزود: کمک های غیر نقدی به ستاد ملی کرونا تحویل داده شد و کمک های غیر نقدی براساس نظر اهداکنندگان به دست نیازمندان رسید.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اولویت‌ها و نیاز‌های این جمعیت گفت: اولین اولویت ما در به روز شدن و افزایش لجستیکی تا رسیدن به ایده آل‌های بین المللی است.

وی با بیان اینکه طبق برآورد‌های سازمان امداد و نجات برای این اقدام به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: با توجه به شرایط فعلی این رقم به یکباره تامین شدنی نیست.

همتی ادامه داد: هم اکنون ۵۹۳ پایگاه کوهستان، جاده و ساحلی با هزار امدادگر داریم، اما برای پاسخگویی مناسب این تعداد باید به ۴ هزار و ۱۰۰ نفر برسد.

وی درباره کشور‌های کمک کننده به ایران در حوزه کرونا، بیان کرد: چین، کویت، ژاپن، برنامه جهانی غذا، کمیساریای عالی صلیب سرخ کمک کرده اند و بخش قابل توجهی از آن کمک غیرنقدی بوده است. البته آن را عینا در اختیار ستاد ملی کرونا قرار دادیم که اقلام حفاظتی بوده است.

وی با بیان اینکه علی رغم همه بسته شدن راه‌ها توانستیم موضوع کرونا را کنترل کنیم، گفت: به دلیل تنگنا‌ها و نیاز‌های داخلی در بحران کرونا، نتوانستیم به کشور‌های همجوار و مسلمان مانند عراق و افغانستان کمک کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: مشکل ما در انتقال وجه کمک بین المللی بلوکه بودن پول‌ها بود.

او ادامه داد: از نماینده صلیب سرخ خواستیم تا بدون کلاه آمریکا پول‌های ما وارد شود و در نتیجه ما در زمینه انتقال وجه به صورت آزاد کماکان مشکل داریم و این مشکلاتی است که آمریکا ایجاد کرده است و حاکمان آن‌ها زورگو هستند، اما برای مردم آمریکا آرزوی سلامتی داریم.

وی با اشاره به مشکلات اقشار ضعیف جامعه در پی شیوع کرونا اظهار کرد: ما متعهد شدیم ۲۵۰ هزار بسته ۳۰۰ هزار تومانی به اقشار ضعیف و آسیب دیده بدهیم. واقعیت این است که عمق گرفتاری‌ها بسیار بالاست و باید همه دستگاه‌ها و مردم به یکدیگر کمک کنند. در غیر این صورت دولت به تنهایی نمی‌تواند همه اقدامات را انجام دهد و همه باید مشارکت کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به طرح نوروزی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: امسال حدود ۶۰ درصد از تصادفات ما کاهش داشت، در این مدت به ۵۱ هزار نفر امدادرسانی شد، ۲۱۰۰ نفر نجات داده و ۷۳۵۰ نفر اسکان داده شدند، همچنین ۱۰۷۷ مصدودم نیز خدمات درمانی و امدادی دریافت کردند.