در گفتگو با الف مطرح شد دشمنی غربی - عربی، حزب‌الله را قوی‌تر خواهد کرد

گروه جهان الف،   3990213064 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس جهان عرب گفت: صف‌آرایی آمریکا و سعودی علیه حزب‌الله به همراهی آلمان به نتیجه نخواهد رسید و حزب الله لبنان و جبهه مقاومت را نیز قدرتمندتر میکند.

دشمنی غربی - عربی، حزب‌الله را قوی‌تر خواهد کرد

به گزارش الف، چند روزی است که فاز جدید تظاهرات مردمی در لبنان در اعتراض به اوضاع معیشتی در این کشور آغاز شده است. این ناآرامی‌ها عمدتا در شهر «طرابلس» متمرکز هستند اما در شماری دیگر از شهرهای لبنان از جمله صیدا نیز اعتراضات مردمی به چشم می‌خورد.

واقعیت این است که دولت جدید لبنان به ریاست «حسان دیاب» در ژانویه ۲۰۲۰ درحالی تشکیل شد که این کشور با بحران اقتصادی زیادی روبرو بود اما با این حال، دیاب، کابینه‌اش را تشکیل داد و رسیدگی به مطالبات مردمی را در رأس اولویت‌های خود و کابینه‌اش قرار داد.

نکته بعدی حضور ریاض سلامه در ریاست بانک مرکزی لبنان است. منابع سیاسی مختلف لبنان معتقدند برکناری ریاض سلامه باعث خشم مقامات غربی به خصوص فرانسه و آمریکا خواهد شد چرا که وی تحت حمایت آنهاست ودر اجرای سیاست های اقتصادی کاملا همسو با سیاست های آنها حرکت می کند.

همچنین وزارت کشور آلمان پنجشنبه گذشته (یازده اردیبهشت) اعلام کرد که فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در خاک این کشور اروپایی را ممنوع کرده است و در ادامه آن را به عنوان یک «سازمان تروریستی» معرفی کرد که این موضوع در طی دو روز اخیر با واکنش‌های زیادی از جمله واکنش جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین، انصارالله یمن و سوریه همراه بوده است.

مصیب نعیمی، کارشناس مسایل منطقه‌ای در خصوص تحولات اخیر لبنان در گفتگو با الف، اظهار داشت: تحولات لبنان بعد از اعتراضات قبلی که توسط مردم نسبت به مشکلات اقتصادی و سوء استفاده برخی از زمامداران در دولت سعد حریری رخ داد به نتیجه نرسید و  سعد حریری بعد از سالها از عرصه قدرت در لبنان کناره گیری کرد. بعد از استعفای سعد حریری و رایزنی های سیاسی فشرده سرانجام نام فردی به نام حسان دیاب به عنوان نامزد اصلی نخست وزیری این کشور معرفی شد، حسان دیاب از چهره های سیاسی و مستقل لبنان به حساب می آمد.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا گروه های سیاسی موسوم به ۱۴ مارس اعلام کردند که از دیاب حمایت نخواهند کرد و طرح ایجاد آشوب در لبنان را کلید زدند. دیاب هم سعی کرد اوضاع اقتصادی در لبنان را سرو سامان دهد و تغییراتی را در روسای بانک مرکزی این کشور به وجود بیاورد که این نیز موجب خشم گروه ۱۴ مارس و امریکایی ها شد.

این کارشناس جهان عرب نیز افزود: کشورهای غربی بیکار ننشسته و در تلاش هستند تا دولت دیاب را وادار سازند تا در مسیر همان سیاست‌های دولت‌های پیشین لبنان حرکت کند تا لبنان را تحت سلطه بانک جهانی و مؤسسات بین‌المللی قرار دهند.

وی به اقدام آلمان و تروریستی خواندن حزب الله لبنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آلمانی‌ها به حمایت از اسرائیل روی آورده‌ و وزیر خارجه آلمان نیز گرایش بسیار نزدیکی به صهیونیست‌ها دارد چراکه هایکو ماس در توجیه این اقدام خود گفت که حزب الله لبنان حق موجودیت رژیم صهیونیستی را انکار می‌کند.

سردبیر روزنامه الوفاق تاکید کرد: این اقدام آلمانی‌ها بیشتر یک حرکت تبلیغاتی است؛ چرا که حزب‌الله تشکیلات و دفتر رسمی و غیررسمی در آلمان ندارد و این تصمیم برلین هیچ تأثیر عملی بر فعالیت‌های این جنبش مقاومتی نخواهد داشت.

وی افزود: این اقدام آلمان در شرایطی که اوضاع داخلی لبنان مساعد نبوده و سفیر آمریکا هم در این کشور به صورت آشکارا از این اقدام آلمان و آشوب ها حمایت کرده است در واقع بیانگر این است که آمریکا به همراهی رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای هم پیمان غربی خود و همچنین عربستان سعودی سعی دارد تا حزب الله را از عرصه سیاسی دور کرده و ناامنی در این کشور را کلید زده تا بتواند عرصه را در دست بگیرد.

نعیمی خاطرنشان کرد: حزب‌الله بخش مهمی از بدنه اجتماعی لبنان در ساختار سیاسی به حساب می آید و مردم لبنان نیز این موضوع را پذیرفته و با آمریکایی ها در این مورد هم‌نظر نخواهند شد لذا به نظر میرسد که اعتراضات در لبنان به زودی به پایان خواهد رسید. همچنین رژیم صهیونیستی در همه توطئه‌هایش علیه حزب‌الله شکست خورده است و بی شک این اقدام جدید هم تنها حزب الله و جبهه مقاومت را قدرتمند تر خواهد کرد.

این کارشناس جهان عرب تاکید کرد: به نظر می‌رسد محور غربی- عربی به سرکردگی آمریکا و عربستان، فرصت کنونی در لبنان را بهترین فرصت برای موج سواری بر اعتراضات مردمی جهت تحقق اهداف علیه حزب الله، میداند و سعی دارد از این فرصت به نفع خود بهره برداری کند.