معاون پمپئو: رئیس بانک مرکزی لبنان در بستن حساب‌های حزب‌الله با آمریکا همکاری دارد

گروه جهان الف،   3990210099

معاون وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در گفت‌و‌گویی اختصاصی با یک شبکه سعودی درباره مسائل مختلفی اظهار نظر کرد و گفت که رئیس بانک مرکزی لبنان در بستن حساب‌های حزب الله با آمریکا همکاری دارد.

معاون پمپئو: رئیس بانک مرکزی لبنان در بستن حساب‌های حزب‌الله با آمریکا همکاری دارد

به گزارش فارس، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا «مایک پمپئو» در امور خاورنزدیک در گفت‌و‌گویی اختصاصی با شبکه سعودی «الحدث» در ارتباط، با مسائل مختلفی از جمله یمن، عراق و لبنان اظهار نظر کرد و گفت که «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان در بستن حساب‌های حزب الله با آمریکا همکاری دارد.

آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی در یمن

به گزارش وبگاه خبری شبکه سعودی «العربیه»، معاون وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در این ‌گفت‌و‌گو ضمن استقبال از آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی، گفت که آمریکا بسیار خرسند است از اینکه ائتلاف سعودی در‌خواست‌های بین‌المللی و دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام آتش‌بس در یمن پذیرفته است. وی همچنین از دولت مستعفی یمن برای حمایت از آتش‌بس تشکر و کرد.

این اظهارات دیوید شنکر در حالی است که ائتلاف سعودی روزانه چندین بار آتش‌بس ادعایی خود را با حمله به نقاط مختلف یمن نقض می‌کند.

شنکر در ادامه گفت که آتش‌بس ائتلاف به «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن فرصتی دوباره می‌دهد تا باری دیگر درباره دست‌یابی به آتش‌بسی دائمی در یمن مذاکراتی انجام دهد.

وی همچنین مدعی شد که انصار الله ‌مذاکرات مربوط به دست‌یابی به صلح را نمی‌پذیرد از این رو از انصارالله خواست که به آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی بپیوندد.

این در حالی است که «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ضمن اعلام اینکه ائتلاف خود آتش‌بس را نقض می‌کند در این ارتباط اعلام کرده بود که طرف یمنی اقدامات بسیاری برای تحقق صلح انجام داده است که این مسئله خود تمایل یمنیان به دست‌یابی به صلح را نشان می‌دهد (جزئیات بیشتر).

دیوید شنکر در واکنش به اعلام خودمختاری «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) در یمن با اعلام حمایت آمریکا از توافق «ریاض»، شورای انتقالی را سازمانی جدایی‌طلب قلمداد کرد که در یمن دارای نقش است. او در ادامه گفت که اکنون وقت آن رسیده که تا یمنی‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها به یک راه‌حل دست یابند.

«توافق ریاض»، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ( مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد.

از زمان تسلط نیروهای عربستان سعودی و امارات بر شهرها و استان‌های جنوبی یمن، وضعیت امنیتی این مناطق بشدت دچار افت شده است. عربستان سعودی تلاش کرد اختلافات نظامی را با توافقی در ریاض فیصله دهد اما تاکنون موفق نبوده است. 

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که علیه دولت هادی و متحد سعودی است، اعلام خودمختاری کردند و همزمان با بیانیه رئیس این شورا –مقیم در امارات- تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفتند.

واکنش به مسائل عراق

معاون وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در ارتباط با معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران گفت که عراق در این خصوص اقداماتی انجام داده تا از شبکه برق ایران مستقل شود و «از نظر ما، این‌ها (این اقدامات) مفید بودند؛ اما کافی نبود».

دیوید شنکر مدعی شد که وزیر خارجه آمریکا این معافیت را اولا برای سوق دادن عراقی‌ها به سوی مستقل شدن و ثانیا برای تشکیل دولتی دارای مقبولیت و مبتنی بر منافع عراق انجام داده است.

آمریکا اواخر ماه مارس گذشته اعلام کرد که معافیت عراق را از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران در زمینه واردات گاز و نفت، تمدید کرده است.

آمریکا در ماه مارس معافیت تحریمی عراق برای خرید برق و گاز از ایران و همچنین انجام تراکنشهای مالی مربوط به آن را به مدت ۳۰ روز تمدید کرد. این در حالی است که تا پیش از این، مدت زمان معافیت تحریمی عراق برای خرید گاز و برق از ایران، ۴۵ روزه بود اما با تصمیم جدید واشنگتن، این مدت به یک ماه کاهش یافته است.

این معافیت اندک و قطره چکانی در حالی اعمال می‌شود که همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از محافل رسمی و غیر رسمی در جهان خواستار توقف تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند.

دیوید شنکر در پاسخ به سؤال شبکه سعودی در خصوص اینکه عراق به میدان نبرد میان آمریکا و ایران تبدیل شده است، گفت: «گمان نکنم که این روش درستی برای توصیف روابط ما با عراق باشد». شنکر همچنین خاطر نشان کرد که واشنگتن کمک‌های بسیار زیادی به عراق ارائه کرده است و گفت که در این خصوص «ایرانی‌ها رویکرد متفاوتی دارند».

شنکر در ادامه گفت: «ما پیرامون مسائل بسیاری، اقتصادی و سیاسی، با همتایان عراقی خود وارد گفت‌و‌گو شدیم. ما به آنها نمی‌گوییم که چکار کنند».

وی در ادامه با ادعای اینکه عراق «کشوری تابع ایران است» گفت که آمریکا این را نمی‌خواهد. شنکر در ادامه مدعی شد: «این مسئله‌ای است که با اکثریت قریب به اتفاق عراقیان در آن متفق هستیم. آنها نیز می‌خواهند عراق سرور باشد».

واکنش به مسائل مربوط به لبنان

معاون وزیرخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در واکنش به مشکلات کشور لبنان بیان کرد که انباشت تصمیم‌‌های اشتباه در سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلفی که در لبنان بر سر کار آمدند علت این مشکلات بوده است. وی در ادامه این تصمیم‌‌های اشتباه را اینگونه توصیف کرد: «تصمیم‌های مالی بد و تصمیم‌هایی که اتخاذ نشدند و همچنین فساد و در پیش گرفتن سیاست‌های نفع‌رسانی و دیگر گزینه‌های بسیاری که یا اتخاذ شدند یا نشدند».

این مقام آمریکایی از دولت کنونی لبنان خواست که بسرعت اصلاحاتی را اجرایی کند و همچنین در این خصوص گفت: «آنها در آستانه ایجاد مجموعه‌ اصلاحاتی در مجلس وزرا بودند. آنها باید به سرعت آن را به جریان بیندازند و همچنین اقداماتی [در این خصوص] اتخاذ کنند؛ اقداماتی که آنها را در آن جایگاهی قرار دهد که به نهادهای بین‌المللی این اجازه را می‌دهد به آنها کمک‌های مشروط ارائه کنند».

دیوید شنکر در سخنان خود به کمک‌های آمریکا هیچ اشاره‌ای نداشت؛ اما با این حال در ادامه گفت که لبنان باید «در آن جایگاهی قرار گیرد که به این کشور این اجازه را می‌دهد از برخی مؤسسات مالی بین‌المللی کمک دریافت کند. لبنان باید ثابت کند که برای اتخاذ گزینه‌های دشوار و همچنین تصمیم‌هایی که به طور صد در صد نشان می‌دهد این کشور پایبند به اصلاحات است، آمادگی دارد».

شنکر در ادامه این گزینه‌های دشوار را برشمرد و گفت: «گزینه‌هایی سخت اصلاح بخش برق‌رسانی، اصلاح بانک‌ها، گمرک‌‌، آغاز دریافت مالیات در حالی که لبنانی‌های بسیاری وجود دارند که شغل ندارند. برق، تمام بخش‌ها، ارتباطات؛ این‌ها تصمیمات سختی خواهند بود برای ریشه‌کن کردن فسادی که در لبنان ریشه دوانده؛ این تصمیمات سخت هستند؛ اما در عین حال ضروری هستند».

در همین ارتباط، شهر طرابلس (شمال لبنان) طی هفته جاری شاهد اعتراضات گسترده به وضعیت اقتصادی بود که اغلب به آشوب نیز کشیده شد و ده‌ها نیروی امنیتی لبنانی که برای خاموش کردن این اعتراضات غیر مسالمت‌آمیز وارد عمل شده؛ بودند، زخمی شدند

یک روزنامه لبنانی اتفاقات کنونی لبنان را چراغ سبز برای مقابله داخلی و بین‌المللی با جنبش حزب‌الله خواند و گفت، تبعات این امر در همین حد نخواهد ماند.

مجری شبکه سعودی در ادامه از معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک پرسید که آیا «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان با آمریکا دوست است یا نه؟ و آیا از دست دادن سلامه مسئله بدی برای این کشور به شمار می‌رود یا نه؟

شنکر در پاسخ به این سؤال گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا «سال‌ها و آن خیلی خوب با رئیس بانک مرکزی لبنان در مسئله تحریم بانک‌ها، نهادهای مالی و بستن حساب‌های وابسته به حزب الله» در تعامل بوده است. وی مدعی شد:‌ «تصمیم اینکه چه کسی رئیس بانک مرکزی لبنان باشد به دولت لبنان باز می‌گردد زیرا لبنان کشوری است که از حاکمیت برخودار است».

تشدید بحران اقتصادی در لبنان و سقوط شدید لیر، هجمه به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور را افزایش داده بطوریکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند، سلامه تصمیم آمریکا برای فروپاشی اقتصادی در لبنان را اجرا کرده است. این در حالی است که چند روز پیش، نماینده حزب الله در پارلمان لبنان لغو مصونیت قضایی از برخی مفسدان مالی در این کشور را تنها راه حفظ حقوق لبنانی‌ها و بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی لبنان دانسته بود.

دیوید شنکر ادعا کرد که تحریم‌های آمریکا حقیقتا بر قدرت حزب الله تأثیر گذاشته است و همچنین فشار حداکثری بر ایران باعث شده است این کشور نتواند همچون قبل به حزب الله کمک‌های مالی ارسال کند.

شنکر در ادامه گفت که ایالات متحده در راستای مبارزه با کرونا حدود دوازده تا سیزده میلیون دلار به لبنان کمک کرده است و در مقابل مدعی شد که حزب الله ویروس کرونا را وارد لبنان کرده است و همچنین تهران پس از تعطیل شدن مدارس لبنان به حزب الله هواپیما داده است.

وی در پایان سخنانش گفت: «ما در لبنان دوستان بسیاری داریم» و مدعی شد که ایران به شبه‌نظامیان لبنانی و سازمان‌های تروریستی در این کشور کمک‌های مالی ارسال می‌کند.