افشای ضعف بزرگ جنگنده پرهزینه آمریکا؛ اف-۳۵

گروه فناوری الف،   3990207184 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک وبگاه امور نظامی در تحلیلی نوشت ، جنگنده «اف-۳۵» ویژه نیروی دریایی آمریکا قادر به پرواز طولانی مدت با سرعت فراصوت نبوده و به همیت دلیل رهگیری آن کار دشواری نیست.

به گزارش فارس، یک وبگاه امور نظامی در تحلیلی ضعف دیگر جنگنده پرهزینه آمریکا را نمایان ساخت و نوشت ،جنگنده «اف-35»  قادر به پرواز طولانی مدت با سرعت فراصوت نیست و به همین دلیل می توان آن را  رهگیری کرد.

وبگاه «بالگریین میلیتری» به نقل از «دیفنس نیوز» نوشت، نسخه ساخته شده این جنگنده برای نیروی دریایی آمریکا نمیتواند در طولانی مدت با سرعت فراصوت پرواز کند و ممکن است با از دست دادن خاصیت رادار گریزی از سوی دشمن شکار شده یا آسیب ببیند. 

به نوشته این وبگاه، از سال 2019 تاکنون این ضعف جنگنده گرانقیمت اف-35 رفع نشده است. «برایان کلارک»  تحلیلگر اندیشکده «هادسن» در این زمینه گفت، پرواز با سرعت فراصوت برتری برای این جنگنده محسوب نمی شود . وقتی با خلبانان F-35 صحبت میکنید ، آنها میگویند در  موارد محدود و در حالت فوق صوت پرواز میکنند.

 به گفته این تحلیلگر آمریکایی، با این ضعف دشمن میتواند این  جنگنده را بدون مشکلی رهگیری کند. 

چندی قبل نیز یک شرکت تخصصی تولید رادار در آلمان اعلام کرد که  دو فروند جنگنده اف-35 را با استفاده از نسل جدید رادارهای غیرفعال خود از فاصله 150 کیلومتری ردیابی کرده است.

در حالی که شرکت تسلیحاتی آمریکایی «لاکهید مارتین» برای تبلیغ جنگنده نسل جدید خود یعنی اف-۳۵ روی قابلیت رادارگریز و مخفی‌کار بودن آن تمرکز کرده است، اما خبر می‌رسد که این رادارهای جدید آلمانی توانسته‌اند این پرنده‌ها را شناسایی و رهگیری کنند.

نشریه تخصصی «ژورنال جنگ‌افزارهای شبکه‌محور» گزارش داد که شرکت آلمانی «هِنسُلدت» که به طور ویژه روی ساخت و توسعه شبکه‌های راداری فعالیت می‌کند، در آوریل سال گذشته توانسته دو فروند جنگنده اف-۳۵ را ردیابی کند که در حال پرواز در نمایشگاه هوایی برلین ۲۰۱۸ بودند. شبکه جدید رادار غیرفعال این شرکت «توئین‌ویس» (TwInvis) نام دارد که توانسته بود این جنگنده‌ها را از فاصله ۱۵۰ کیلومتری شناسایی کند و بخشی از حسگرها و پردازشگرهای نسل جدید است.