سونامی چک‌های برگشتی در بازار

  3990207038 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
سونامی چک‌های برگشتی در بازار

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: عبارت معروفی هست میان شرکت‌های موسوم به «هرمی» که برای تشویق و تهییج فعالان «پایین دست» توسط «سرشاخه‌ها» همواره تکرار می‌شود:«ما روزها خودمان با پولمان کار می‌کنیم و شب‌ها پولمان خودش کار می‌کند و بعد از مدتی به جایی می‌رسیم که به ازای آبمیوه خوردن و استخر و سونا رفتنمان، پول به حسابمان می‌آید.» متاسفانه باید بگوییم که «در این روزهای بی‌رونقی اقتصاد و بازار» این عبارت فقط برای «سرشاخه»‌های شرکت‌های هرمی مصداق ندارد و خیلی‌ها نشسته‌اند و «پولشان» به جای آنها «کار» می‌کند.

شاید اگر سال‌ها پیش، رسم بازارهای مختلف این بود که «سرمایه‌دار» کلان در روزهای بد بازار از پس شرایط و قسط و قرض‌ها برمی‌آمد و حقوق کارگر را می‌داد تا چرخ کسب وکار بچرخد و از پا نیفتد حالا و در دو ماهگی اوج گرفتن بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های مختلف برای کسب وکارها، ‌قضیه برعکس است و حتی سرمایه‌داران بازار هم می‌گویند که در روزهای بی‌رونقی بازار فقط «نزول‌خوار»ها هستند که خوشحالند.

نزول‌خوارها یک کابوس‌اند برای فعالان بازار که این روزها در نبود رونق و رکود فراگیر با ده‌ها چک برگشتی روبه‌رو شده‌اند. فعلا خبری از وام ارزان قیمت یا کمک بلاعوض توسط دولت برای آنها نیست. کرونا حالا برای خیلی از تولیدکنندگان و کسب وکارهای سنتی، بهانه‌ای برای تغییر شرایط شده تا تحولاتی که در آینده قرار بود رخ دهد زودتر اتفاق بیفتد. بر اثر کرونا، صنعت تجارت آسیب بیشتری دیده‌اند و مجموعه‎ای از کسب‌ وکارها نیز آخرین تلاش‌های خود را برای زنده ماندن می‌کنند.

فعالان اقتصادی، اسفند ماه را ماه حیاتی برای نفس کشیدن اقتصاد کم رونق ایران می‌نامند. شلوغی بازار در ابتدای اسفند ماه، بسیاری از بازاریان و کسبه را امیدوار به رونق مجدد بازار کرده بود که ناگهان نسخه ساده «در خانه بمانیم» شعله بازار را خاموش کرد.

در یکی، دو ماه گذشته واحدهای فروش پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم یدکی و... از جمله صنوف توزیعی هستند که علاوه بر اینکه درآمدی در این مدت پس از شیوع کرونا نداشتند و سررسید چک‌های آنها رسیده است، اعتبارشان نیز زیر سوال رفته و در واقع بحران چک‌های برگشتی و سونامی رکود و کسادی بازار برای اصناف در راه است.

حدود دو ماه است که بیش از ۷۰ درصد کسب وکارها تعطیل شده‌اند این درحالی است که بیشتر اشتغال کشور در بخش خدمات است و این بخش نیز بیشترین خسارت را از بابت ویروس کرونا داشته، طبعا در شرایطی که این کسب وکارها فعالیتی نداشته‌اند برای بقای خود دست به تعدیل نیرو می‌زنند و به تبع آن متاسفانه بسیاری از افراد شغل خود را از دست می‌دهند.

خیلی از کسب وکارها، اجناس مورد نیاز را از عمده‌فروشان خریداری کرده بودند و خود را برای فروش شب عید آماده می‌کردند که نه تنها فروشی نداشتند بلکه الان سررسید چک‌ها و اقساط آنها نیز رسیده است و توانایی پرداخت آنها را ندارند و با چک‌های برگشتی خود مواجه هستند.

«قاسم نوده‌فراهانی» رییس اتاق اصناف تهران از روند کاهشی فروش در همه بخش‌های اصناف به خصوص مواد غذایی خبر داده‌ است. از سوی دیگر رییس اتحادیه رستوران‌داران از کاهش 40 درصدی و عضو اتحادیه چلوکباب و چلو خورش از کاهش ۶۰ درصدی فروش این صنوف سخن می‌گوید. فعالیت‌های بازار نشان می‌دهد که وضعیت بازار تلفن همراه نیز چندان مساعد نیست و فروشندگان از کاهش ۷۰ درصدی موبایل در این ایام به خبرنگار برنا خبر داده‌اند.

حتی تالارهای پذیرایی هم وادار به لغو ۶۰ درصدی قراردادهای مراسم‌ها شده‌اند. آژانس‌های خدمات مسافرتی و هتل‌ها نیز بازار کم رونقی را تجربه می‌کنند و از این رکود چشمگیر بی‌نصیب نمانده‌اند. فعالان اقتصادی مختلف می‌گویند به هر حال این رکود و بی‌رونقی به دلیل شیوع بیماری از بین می‌رود و بار دیگر رونق به بازار برمی‌گردد؛ اما کم و بیش، نگرانی بزرگ آنها در این روزها، پاس نشدن چک‌های شب عید است و می‌خواهند راه‌حلی برای تمدید مهلت این چک‌ها بیابند.

فعالان بازار می‌گویند، دو عامل موجب شد تا سال ۹۹ برای آنها با تلخی آغاز شود. اول کاهش قدرت خرید مردم بود که با افزایش نرخ ارز رخ داد و شوک‌های ارزی، تورم را بالا برد. تا جایی که امکان خرید کالا برای مردم پایین آمد و خریداران مجبور به «اولویت بندی‌» کالاهای مورد نیاز خود شده‌اند. در واقع طرف تقاضا در اقتصاد ایران، قدرت خرید ندارد و از آن سو، طرف عرضه نیز به بزرگ‌ترین مشکل خود یعنی نبود نقدینگی برخورده است.

ویروس کرونا باعث شده مردم خرید غیرضروری را کنار بگذارند و حتی در شرایطی که برخی از کسب وکارها اجازه فعالیت دارند؛ دست و دلشان برای بیرون آمدن از خانه بلرزد. ضمن اینکه حتی در صورت خرید نیز ‌کالاهایی را می‌خرند که نیاز ضروری‌شان است. مجموع این عوامل موجب شده تا بسیاری از فعالان بازار هراسان از آینده شغلی خود، نگاه به سیاست‌های حمایتی دولتی دارند.

چرا چک استفاده می‌شود؟

در میان ابزارهای مبادله پول در اقتصاد ایران، «چک» شاخص‌ترین آنهاست. در ایران به واسطه نبود ساز وکار «کارت‌های اعتباری» فعالان بازار از «چک» برای «اعتمادسازی» میان خود استفاده می‌کنند.

به عبارت دیگر وقتی «پول نقد» به عنوان ابزار مبادله کالا در بازار وجود نداشته باشد؛ این «چک‌های مدت‌دار» است که جایگزین پول نقد در مبادلات می‌شود. به این صورت که چک برای مبادلات آتی استفاده می‌شود و ‌گیرنده چک به «نقد شدن» آن در موعد مقرر اعتماد می‌کند؛ مگر اینکه در موعد مقرر، مبلغ چک دریافتی را نتواند وصول کند.

اینها یک سوی معادله «چک» در ایران است. سوی دیگر زمانی است که اسناد مبادله شده در موعد مقرر وصول نمی‌شود و یک برگه چک که ارزش پول را دارد؛ تبدیل به تکه کاغذ می‌شود. اینجاست که واژه «چک برگشتی» وارد ادبیات اقتصادی ایران می‌شود. چک برگشتی معضلی است که سال‌هاست، بانک‌ها از یک سو و دارندگان چک از سوی دیگر با آن مواجه‌اند و چاره‌ای برای آن پیدا نشده است. چون سازوکار دیگری غیر از چک برای تضمین اعتبار وجود ندارد.

با توجه به افزایش قیمت ارز در یکی، دو سال گذشته و به تبع آن افزایش قیمت کالاها و مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی، استفاده از چک تا سطح زیادی کاهش پیدا کرد و بیشتر فروشندگان در قبال کالای فروخته شده خود، پول نقد درخواست می‌کردند.

آنهایی که پول نقد داشتند، کالای خود را خریدند آنهایی که نداشتند یا ورشکست شدند و یا باز هم به سراغ فروشندگانی رفتند که چک قبول می‌کردند. حالا و در دومین ماه سر و کله زدن اقتصاد ایران با معضلی به نام «محدودیت کسب وکارها» چک برگشتی کابوس این روزهای فعالان بازار است.

جبران زیان از بازار آزاد

بانک مرکزی اواسط فروردین ماه در بخشنامه‌ای عنوان کرد که «صاحبان چک‌های برگشتی سررسید ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ مشمول محرومیت قانون صدور چک نمی‌شوند.» اما مشکل کسانی که با چک سر و کار دارند؛ فراتر از اینهاست. آنها به هر حال باید پولی را که بابت چک صادر شده و به نوعی «قرض» گرفته‌اند؛ پس دهند.

در روزهایی که دولت و بانک مرکزی جز این بخشنامه برای رد سوءسابقه چک برگشتی کار دیگری نکرده‌اند؛ راهی جز ورود به بازار آزاد تسهیلات برای جبران خسارت‌ها نیست. تسهیلات نظام بانکی با نرخ سود ۱۵ درصد به بالا در سال در پس دستورالعمل‌ها، قواعد سختگیرانه و بروکراسی کمرشکن، دور و دست ‌نیافتنی است و «پول نقد» نزد آنهایی است که با سود بالا- ماهیانه ۷ درصد و سالیانه ۸۴ درصد- وام می‌دهند و البته که چک و سفته هم می‌گیرند. هر چقدر که نظام بانکی سفت و سخت‌تر می‌شود و رکود فراگیرتر، نرخ سود بازار آزاد هم بالاتر می‌رود.

بازاری‌ها تلاش می‌کنند حتی‌الامکان از افرادی که پول با بهره بالا قرض می‌دهند، فاصله بگیرند. اما موعد چک‌ها که می‌رسد، زمانی که دخل و خرج نمی‌خواند و اضطرار و اضطراب خالی ماندن حساب به جان تولیدکننده، توزیع‌کننده یا حتی یک کسب وکار خدماتی می‌افتد؛ چاره‌ای نمی‌ماند جز مراجعه به بازار آزاد.

سوءاستفاده

گشتی در بازار تهران و پرس و جو با کسبه نشان می‌دهد که بسیاری از فعالان بازار، بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر سوءاثر از چک‌های برگشتی را بهانه کرده‌اند تا به فکر پاس کردن چک‌هایشان نباشند. سازوکاری مبنی بر سوءاستفاده از یک روش حمایتی که ممکن است برای کلیت اقتصاد ایران در ماه‌های آینده خطرناک باشد. برخی تولیدکنندگان خرد می‌گویند پیش از این بخشنامه، اغلب چک‌های برگشتی که احتمال آن نیز می‌رفت با «همدلی» و «ایجاد فرصت» به صورت شفاهی و غیرشفاهی وصول می‌شد. اما این بخشنامه موجب شد تا تمام چک‌ها برگشت بخورد.

میزان خطرناک بودن این روش جبران خسارت که ابداعی برخی فعالان بازار است را زمانی می‌فهمیم که بدانیم تولیدکننده برای تامین نقدینگی چاره‌ای جز پاس کردن همین چک‌ها ندارد و بسیاری از این تولیدکنندگان نیز کارفرمای کارگران زیادی هستند و در نهایت این اتفاق برای بخش اشتغالزای ایران، ‌گران تمام خواهد شد. به نظر می‌رسد اگر بسته‌های حمایتی به روز و اصولی تدوین نشود، ‌ورشکستگی و نابودی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی با روش‌های کنونی حمایتی قطعی است. این روزها بازاری‌ها شرایط سختی را می‌گذرانند.

از یک طرف سایه شوم جبران خسارت و چک برگشتی از راه دریافت پول با بهره بالا یا همان نزول و از طرف دیگر دست و پنجه نرم کردن با تقاضای اندکی که به دلیل کاهش قدرت خرید به وجود آمده است. آیا این روند قابل تغییر است؟

دیدگاه کاربران

علی۱۴۲۷۷۰۵۱۰:۴۵:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۷
بزرگترین نزولخوار شبکه بانکی است
ناشناس۱۴۲۷۷۱۰۱۰:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۷
عملا دولت کمکی به فعالات اقتصادی نکرده. چرا که رفع سوء اثر از چک برگشتی یعنی خرج کردن از جیب دیگران هر تولید کننده ای که از بازار چک گرفته برای تامین هزینه های خود نیاز به نقد کردن سرمایه و کالای فرخته شده را دارد که دولت بدون اجازه آنها به خریداران اجازه داده مشکل خود را به دوش قبلی بیاندازند. این کار انداختن مردم به جام همدیگر است. چه کار زشتی
ناشناس۱۴۲۷۷۲۳۱۱:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۷
جهش تولید همه را درست می کند.
امیر۱۴۲۷۷۶۸۱۱:۳۸:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۷
دو فقره چک دارم از فردی تاریخ چکها به ترتیب 7/1و 4/1 بوده.بعد کلی وعده سرخرمن از طرف صاحب حساب در 12/23 برگشت زدم.جالبه که یکی از بانکها کد رهگیری بانک مرکزی رو به من داده اما بانک دیگه(پست بانک) به بهانه بخشنامه بانک مرکزی برای چکهای برگشتی کرونا کد رهگیری نمیده بهم.با اینکه چک برای چندین ماه قبل از اپیدمی کروناس.خوش به حال طرف شده که کلی چک برگشتی دست مردم داره و اصلا عین خیالشم نیست.عکس چکها در صورت لزوم به الف ارسال میشود.
ناشناس۱۴۲۷۷۹۸۱۲:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۷
مملکت که همه نزول خور و ربا خور هستند به درد نمیخوره
جوان ناامید۱۴۲۹۲۵۵۱۸:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۸
مکتب اقتصادی حاکم بر اقتصاد ما نئوکینزی است یعنی لیبرالی جدید! یعنی رباخواری جدید! این مکتب به بانکها این اجازه رو میده که نزول خوار و نزول ده باشند، چاپ پول بدون پشتوانه، و در نهایت هم فروپاشی اقتصاد، کی این مکتب رو بر اقتصاد ایران حاکم کرد؟!! ..
آریابان۱۴۲۷۸۵۰۱۲:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۷
شوربختانه این سونامی حالت "دومینو" دارد و گریبان همه را گرفته از خرد ترین تا کلان ترین !!!!!
ناشناس۱۴۲۷۸۶۹۱۲:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۷
بانکها به مجرد پرداخت وام یک میلیونی بصورت غیر قانونی ودر این شرایط خطیر حساب شخص را مسدود واقساط خود را برداشت میکنند
پروفسور دکتر ر. ن۱۴۲۷۹۲۸۱۳:۴۲:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۷
الان دولت فهیم یک طرح میده میگه خب تا یکسال هم زمان همه چک ها تمدید بشه. الان مشکل حل شد. 6 ماه هم اجاره خانه ها تمدید بشه. کلا خدمات ملت به ملت رایگان بشه ولی دولت به ملت هزینه داره!
تولید کننده۱۴۲۸۰۶۲۱۵:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۷
من بعد از ماهها دوندگی از بانک توانستم وام یکساله خرید مواد اولیه بگیرم و زمانیکه مواد اولیه بدستم رسید کرونا هم آمد و تعطیلی. الان ۳ قسطم سر رسید شده بانک هم فشار میاره برای دریافت اقساط. میگم ۳ ماه تنفس بدید سودش رو هم بگیرید ولی فقط نه میشنوم. کجا دولت از تولید کننده حمایت میکنه یا کرده. همه اش حرف ..و دروغ است که تحویل جامعه داده میشه. نه اینکه این دولت باشه همیشه تو تمام دولتها این طوری بوده.
ناشناس۱۴۲۸۰۸۵۱۵:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۷
بجای کمک به صاحبان کسب و کار، بانک مرکزی قوزی بالا قوز گذاشت تا یه عده دیگر را هم بیچاره کنه
ناشناس۱۴۲۸۱۱۵۱۶:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۷
مثل بسياري از كشورها چك بايد بي اعتبار شود معاملات دلالي و دست بدست گشتن كالاها با چك از بين ميرود و در نتيجه قيمتها بشدت كاهش ميابد. دادگاه ها هم بايد اعلام كنند دعواي چك را نميپذيرند . در حقيقت اسم چك بايد تبديل شود به حواله فرد حواله ميدهد به شخصي برود از بانك پول بگيرد . مثل حواله كالا وقتي كالا موجود است ميتوان حواله براي آن صادر كرد .
ارسطو۱۴۲۸۲۰۰۱۷:۵۱:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۷
حق برخی بازاری های مفت خور ..رو فقط کرونا میتونست بده که الحق و الانصاف خوب داد.مردم نباید رعایت کنند تا حساب کار دست این مفت خور های .. بیاد..یه سامسونگ رو یگه 10 میلیون.
ناشناس۱۴۲۸۲۱۲۱۸:۱۳:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۷
مزید بر اینها دستورالعمل عجیب بانک مرکزی مبنی بر نگرفتن پول از مردم وضع را بدتر کرده الان اگر فروش هم داشته باشی نمی توانی حسابت را پر کنی تا چکت برگشت نخورد و الان خیلی ها مانده اند با پول دریافتی از مردم چکار کنند و در حالی که پول دارند اما چکهایشان که در بازار خرج شده و معلوم نیست دست چه کسی هست برگشت می خورد
ناشناس۱۴۲۸۲۵۷۱۹:۲۶:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۷
سلام برای هربرگ چک برگشتی بانک 10هزارتومان از حساب برداشت میکند البته طبق قانون بانک مرکزی اگرمن پول داشته باشم چک را پاس میکنم این را حذف کنند فکرکنم یکی از دلایل برگشت خوردن به ویژه در زمان غیر کرونایی همین 10هزارتومان هست
ناشناس۱۴۲۸۲۶۸۱۹:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۷
مشکل دولت همین نگاه صفر و یک در بخشنامه هاست. بخشنامه های دولت نمیتواند بین کسانی که به دلیل صدمه شغلی حاصل از فاصله گذاری اجتماعی از عهده تعهدات بر نیامده اند با کسانی که دنبال سوء استفاده اند تمایز قائل شود. نمیتواند بین مستاجران خوب و مستاجران بد تمایز قايل شود. نمیتواند بین حمایت از تولید کننده خوب وشریف و کسانی که با استفاده از فضای حمایتی دنبال تقلب اند تمایز قائل شود. و .. زیرا دولت همیشه سعی کرده به مسائل پیچیده با تصمیمات و بخشنامه های خلق الساعه و سطحی و پرتناقض جواب دهد. معدود کارشناسان حرفه ای و دلسوز دولت و خارج دولت این را خوب میفهمند و صدایشان هم به جایی نمیرسد. نه به خاطر اینکه حرفشان را نمیزنند بلکه کسی در دولت حوصله باز کردن مسائل پیچیده و جوابهای عمیق را ندارد.
ناشناس۱۴۲۸۲۸۲۱۹:۵۴:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۷
این بانکها مردم رو ورشکست کردن خودشون میلیاردر.
ناشناس۱۴۲۸۳۵۲۲۱:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۷
قانون ورشستگی رو اصلاح کنید که مثل کشورهای پیشرفته، هر شخصی بتونه با تایید دادگاه اعلام ورشکستگی کنه و با تقسیم داراییهاش زندگی جدیدی رو شروع کنه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین