خبر خوش برای درمان عوارض قلبی بیماران سرطانی

گروه سلامت الف،   3990207011

عضو هیات علمی بیمارستان قلب شهید رجایی تهران، از اقدامات انجام شده و دستاورد این بیمارستان برای درمان عوارض قلبی بیماران مبتلا به سرطان خبر داد.

دکتر آذین علیزاده اصل در گفت‌وگو با ایسنا، از راه‌اندازی مرکز تحقیقات کاردیوانکولوژی برای اولین بار در خاورمیانه در بیمارستان قلب شهید رجایی خبر داد و گفت: حدود چهار سال است که بحث کاردیوآنکولوژی را در حوزه کلینیک بیماران آغاز کردیم و به تدریج تعداد بیماران‌مان افزایش یافت. با افزایش استقبال از این حوزه جلسات متعددی با آنکولوژیست‌ها برگزار کردیم. باید توجه کرد که در آن زمان این رشته کاملا جدید بود و تقریبا همزمان با کشورهای پیشرفته استارت آن را زدیم. هرچند شرایط سخت بود، اما همکاران آنکولوژیست مشاهده کردند که انجام کاردیوآنکولوژی بسیار به نفع بیماران‌شان است و علائم و مرگ و میر قلبی بیماران کاهش یافت و در نتیجه از این رشته استقبال کردند.

وی افزود: بر همین اساس با افزایش تعداد بیماران، درخواست راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات در حوزه کاردیوآنکولوژی ارائه دادیم. نهایتا دکتر نمکی با راه‌اندازی این مرکز موافقت کردند و در آبان ماه ۱۳۹۸، باحکم وزارت بهداشت این مرکز تحقیقات در بیمارستان قلب شهید رجایی راه‌اندازی شد. بنابراین ما شاخه درمانی و کلینیک کاردیوآنکولوژی را داشتیم و مرکز تحقیقات هم ایجاد شد.

علیزاده اصل با بیان اینکه پیش از راه‌اندازی مرکز تحقیقات، فلوشیپ کاردیوآنکولوژی را ایجاد کردیم و افرادی را پذیرش می‌کنیم تا در این حوزه آموزش ببینند و طی دوره‌ای شش ماهه که چهار ماه آن در بیمارستان شهید رجایی ارائه می‌شود و دو ماه آن در انستیتو کَنسِر برگزار می‌شود، آموزش‌هایی را به افراد ارائه می‌کنیم. همچنین کوریکولوم آموزشی ۱۸ ماهه آن را برای فلوشیپی تدوین کرده‌ایم تا به یک دوره ۱۸ ماهه فلوشیپی بدل شود. بنابراین شاخه درمان، پژوهش و آموزش کاردیوآنکولوژی را ایجاد کردیم و یک رشته شکل گرفت. این موضوع بسیار با ارزش است. زیرا می‌تواند به بیماران سرطانی که دچار عوارض قلبی می‌شوند، کمک زیادی کند.

وی با اشاره به بعد درمانی کاردیوآنکولوژی، گفت: بیمارانی که به سرطان مبتلا می‌شوند، هم خود بیماری سرطان و هم درمان‌های آن اعم از شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و... تاثیرات قلبی بسیاری داشته و منجر به ضعف ماهیچه قلب، مشکلات عروق قلب، بی‌نظمی در ریتم قلب و... می‌شود و مشکلات عدیده‌ای را در قلب به وجود می‌آورد. بر این اساس ما در کاردیوآنکولوژی هم به نوعی از عوارض قلبی در بیماران سرطانی پیشگیری می‌کنیم و اگر هم عارضه‌ای ایجاد شود، به سرعت آن را درمان می‌کنیم. مشاهده شده که در بیماران سرطانی، مشکلات و عوارض قلبی از علل شایع مرگ و میر محسوب می‌شود و حتی کیفیت زندگی بسیار پایینی را برای بیماران ایجاد می‌کنند. به همین دلیل این امکان ایجاد شد تا از این عوارض پیشگیری کند.

علیزاده اصل با بیان اینکه تاثیرات درمانی که از کاردیوآنکولوژی طی این سال‌ها در بیماران‌مان مشاهده کرده‌ایم، واقعا چشمگیر بوده است‌، گفت: به عنوان مثال بیمارانی با ضعف شدید ماهیچه قلب مراجعه کرده‌اند، اما پروسه درمانی آنها را سریع آغاز می‌کنیم و نتایج بسیار خوبی گرفته‌ایم. حتی درباره بیمارانی که سرطان پستان دارند، ثابت شده است که اولین علت مرگ و میر آنها ناشی از عوارض قلبی است. بر همین اساس بود که این رشته در کل دنیا پا گرفت. از آنجایی که تاثیر این درمان در بیماران سرطانی بسیار بالاست، در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ بیمار در مرکز ما رجیستر شدند که به صورت مداوم مراجعه می‌کنند. وقتی این افراد را با کسانی که مراجعه نداشتند و فقط درمان سرطان را دریافت کرده‌اند، مقایسه می‌کنیم، شاهدیم که هم میزان مرگ و میر و هم عوارض قلبی عروقی در آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات کاردیوآنکولوژی برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در بیمارستان شهید رجایی راه‌اندازی شده است و اولین بار است که این رشته در بیمارستان قلب شهید رجایی ایجاد شده است.

علیزاده اصل درباره هزینه کاردیوآنکولوژی در بیمارستان قلب شهید رجایی، گفت: هزینه‌های این اقدام بسیار پایین بوده و تحت پوشش بیمه قرار دارد. حتی هزینه‌های روتین بیمارستان را برای این بیماران به حد زیادی کاهش دادیم. بیماران سرطانی به صورت خاص و بدون نوبت و با هزینه‌های بسیار پایین در بیمارستان قلب شهید رجایی خدمت دریافت می‌کنند.