بازگشت هزار دانشجوی ایرانی از ایتالیا به دلیل مشکلات مالی نبود

گروه اجتماعی الف،   3990201024 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازگشت هزار دانشجوی ایرانی از ایتالیا به دلیل مشکلات مالی نبود

این روزها که کرونا در ایتالیا بیداد می‌کند خبری مبنی بر اینکه نزدیک به هزار نفر از دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا در این کشور سرگردان بوده و در معرض خیابان خوابی قرار داشتند در فضای مجازی منتشر شد و از تمایل این دانشجویان و سایر دانشجویان کشورهای دیگر غربی برای مراجعت به کشور، «به بازگشت مغزها» تعبیر شد. خبرنگار  الف با پرس و جو از یکی از منابع خبری خود در ایتالیا به این نتیجه رسید که بازگشت دانشجویان ایرانی در ایتالیا صحت دارد اما این خبر درست روایت نشده است.

یکی از دانشجویان ایرانی شاغل در ایتالیا در گفتگو با الف با بیان اینکه دانشگاه های ایتالیا از دانشجویان حمایت کرده و برای این موضوع قانون گذاشته است، گفت: این قانون می گوید افرادی که اهل ایتالیا نبوده و قبل از کرونا در این کشور درآمد داشتند و به مشکلات مالی برخورد کرده اند، اگر در خوابگاه باشند دانشگاه هزینه ای بابت آن نخواهد گرفت و اگر در بیرون از خوابگاه خانه ای را اجاره کرده باشند، دانشگاه با صاحبخانه ها صحبت کرده که اجاره را تاخیر انداخته و اگر نشد از محل کمک های دولتی این هزینه تامین شود. 

به گفته وی دانشجویان ایرانی که متقاضی بازگشت هستند، به دلیل دلتنگی عاطفی خواستار بازگشت شده اند، آن ها حتی برای بازگشت به ایران باید به دانشگاه های ایتالیا پول بدهند بنابراین این بازگشت به دلیل مسائل مالی نبوده .

طبق گفته این دانشجو نوبت اول و دوم پروازهای برگشت این د انشجویان انجام شده است و در حالی که دولت ایتالیا هزینه بلیت ها را حساب کرده اما متاسفانه ایران ایر نفری 300 تا 400 یورو از دانشجویان برای بازگشت هزینه گرفته که این میزان پول برای مسیر رفت و برگشت بوده که ایران ایر آن را فقط برای یک  مسیر گرفته است.

این دانشجو می گوید حتی افرادی که خواهان بازگشت به ایران هستند ریسک بزرگی را انجام داده اند زیرا بازگشت این افراد به ایتالیا معلوم نیست و دولت ایتالیا برنامه سختی برای حفاظت از مرزها داشته و تا انتهای فروردین سال آینده مرزها برای توریست ها به ایتالیا بسته خواهد بود.

یازده هزار نفر از ایرانیان برای اشتغال و تحصیل در ایتالیا ساکن هستند که بخش زیادی از این تعداد را دانشجویان تشکیل می دهند.  دانشجویانی که خواهان بازگشت هستند  نزدیک به هزار نفر را شامل می شوند در دو نوبت قرار است به ایران بازگردند. 

در یک نوبت فرودگاه رم اجازه فرود هواپیمای ایران را نداد و  دانشجویان در هتلی نزدیک این فرودگاه اسکان داده شدند تا در اولین فرصت بازگردند و طبق اطلاعات رسیده به الف پرواز دانشجویان ایرانی دیروز به تهران انجام شده است.

دانشجویان بعد از رسیدن به ایران با تدابیر و اسکورت ویژه 6 خودروی پلیس به محل هتل پارسیان انقلاب رفته و بعد از گرفتن تست کرونا منتظر جواب هستند.