آمریکا عناصر داعش را در پایگاه «التنف» سوریه آموزش می‌دهد

گروه جهان الف،   3990201015

تحلیلگر و نویسنده سوری از آموزش عناصر تروریستی داعش در پایگاه «التنف» سوریه خبر داد و گفت: آمریکا وجود داعش را بهانه‌ای برای ماندن می‌داند و اگر وجود نداشته باشد، تلاش می‌کنند که آن را ایجاد کند.

«غسان یوسف» نویسنده سوری و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح اوضاع سوریه و موضعگیری های ترکیه و آمریکا در سایه گروه تروریستی داعش پرداخت و آمریکا و ترکیه را پشتیبان لجستیکی اصلی این گروه دانست.

وی با بیان اینکه «نیازهای لجستیکی اصلی داعش از آمریکا و ترکیه تامین می شود.» گفت: آمریکا وجود داعش را بهانه‌ای برای ماندن می داند و اگر وجود نداشته باشد، تلاش می‌کنند که آن را ایجاد کنند؛ همانطور که الان این امر از طریق آموزش گروهک‌های داعشی در اردوگاه الرکبان و پایگاه التنف و مناطق تحت کنترل گروه موسوم به "قسد" در جریان است.

این نویسنده سوری در ادامه فاش کرد: اخیرا فردی به نام "غنام الخضر" که یکی از فرماندهان گروه مسلح "المغاویر الشرقیه" بود، جدا شد و خود را به ارتش سوریه تسلیم کرد. او حمایت آمریکا از این گروهک‌های رادیکال را برای دولت سوریه شرح داد. باید توجه داشت که "المغاویر الشرقیه" صرف نظر از اسمش، تفکر داعشی دارد. مشروح مصاحبه غسان یوسف با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم به شرح زیر است:

 هسته‌های تروریستی داعش در چه مناطقی حضور دارند؟

به طور کلی ما نقشه مفصلی از مکان حضور داعش نداریم. ممکن است که برخی از کارشناسان نظامی این نقشه را داشته باشند. اما به طور کلی، حملات از مناطق پیرامون تدمر و در منطقه السخنه و نیز در نزدیک پایگاه التنف انجام می‌شد. گاهی وقت‌ها این هسته‌های غیرفعالِ پنهان در منطقه شرقی حمص تا مرز عراق یا در جنوب دیرالزور یا آن منطقه نزدیک مرز عراق حضور دارند.

لذا فکر می‌کنیم که به طور کلی فعالیت در منطقه صحرا (جنوب شرق سوریه) دشوار است زیرا وسیع و گسترده است و کسی از دست ارتش سوریه فرار می‌کند، به پایگاه التنف یا اردوگاه الرکبان یا در شمال فرات در منطقه جنوبی الحسکه یا منطقه شمالی دیرالزور و گروه موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" (قسد) پناه می‌برد یا ممکن است به عراق پناه ببرد.

بنابراین گروه تروریستی داعش در منطقه صحرا، فضای گسترده‌ای برای اقدام علیه دولت سوریه و همه کسانی پیدا می‌کند که با سیاست این گروه مخالف هستند. از این رو، فکر می کنم که بیشترین حضور داعشی‌ها در این منطقه است یا منطقه‌ای که داعشی ها در آن حضور گسترده ای دارد، منطقه شرق حمص تا مرزهای عراق است.

جدی و خطرناک بودن تهدیدهای گروه تروریستی داعش به چه میزان است؟

بی‌شک، گروه داعش تهدیدی بزرگ به شمار می رود؛ بویژه که یک خاستگاه و یک تفکر رادیکالیِ تایید کنندهِ داعش در این مناطق وجود دارد. مثلا برخی در شهرهای تدمر و القریتین و السخنه و مناطق پراکنده داعش را تایید می‌کنند. بنابراین بله، داعش از یک سو خطری برای ارتش سوریه و از سوی دیگر خطری برای تاسیسات حیاتی است. آنها چند روز پیش به دو چاه نفتی الشاعر و حیان حمله کردند. آنها همچنین با پهپاد و با حمایت آمریکا به پالایشگاه نفت در حمص و نیز تاسیسات دیرالزور حمله کردند. بنابراین این هسته‌ها، پنهان هستند و می‌دانیم که این آمریکا است که در پس پرده آنها است.

اخیرا فردی به نام "غنام الخضر" که یکی از فرماندهان گروه مسلح "المغاویر الشرقیه" بود، جدا شد و خود را به ارتش سوریه تسلیم کرد. او حمایت آمریکا از این گروهک‌های رادیکال را برای دولت سوریه شرح داد. باید توجه داشت که "المغاویر الشرقیه" صرف نظر از اسمش، تفکر داعشی دارد.

چرا تحرکات داعش رو به افزایش است و تلاش می‌کند تا خود را مشخصا اکنون نشان دهد؟

آمریکا نمی‌خواهد بدون وجود فشاری به ارتش و حکومت سوریه از این کشور خارج شود. آمریکا امروز در این مناطق درحال تحرک و فعالیت است و می خواهد درخصوص بقای خود در این مناطق و بویژه در منطقه شرقی سوریه مذاکره کند؛ درحالی که از فشار زیادی که در عراق و نیز در سوریه متحمل می شود، آگاه است. آمریکا خواهان ثبات دولت سوریه نیست. وقتی دولت سوریه دستاورد کسب می‌کند؛ خصوصا آنطور که در ادلب یا برخی مناطق دیگر در غرب حلب بدست آورد، آمریکا به این گروههای مسلح تروریستی متوسل می‌شود و دست آنها را برای اقدام علیه دولت سوریه و تاسیسات حیاتی این کشور باز می‌کند.

فکر می‌کنم که موضوع مربوط به وجود کشمکشی بین کشورهای موثر در سوریه است. لذا کشمکش در این منطقه پایان نیافته است و کشمکش در سوریه تنها با یک راه حل سیاسی کامل بین این کشورهای موثر در سوریه تمام خواهد شد؛ بویژه که امروز ترکیه همچنان فربیکاری می کند و مساحت زیادی از خاک سوریه را در اشغال دارد و گروهک های تروریستی داعش در آن فعال هستند.

با وجود این گفته که راهها و مسیرها بسته است و حمایت از داعش دشوار است اما این گروه همچنان از ترکیه حمایت و پشتیبانی دریافت می‌کند. حمایت و پشتیبانیِ لجستیکی واقعی از (داعش) از دو سمت است؛ نخست حضور آمریکا در پایگاه التنف و منطقه شرقی سوریه و دوم، حضور ترکیه در مناطق شمالی حلب یا مناطق شمال شرقی از راس العین گرفته تا تل ابیض و منطقه ادلب. ترکیه این مناطق را اخیرا  اشغال کرد.

ما تفاوت زیادی بین داعش و جبهه النصره یا حتی گروههای تروریستی دیگر نظیر "حراس الدین" و "حزب الاسلامی الترکستانی" و "اجناد القوقاز" و گروههای تروریستی رادیکال خارجی نظیر "الکتیبه الالمانیه" قائل نیستم. اینها از خارج سوریه آمدند و همان تفکر داعش را دارند.

اگر در پایان این مصاحبه سخن دیگری دارید، بفرمایید.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صراحتا در دوران اولین مبارزه انتخاباتی خود گفت که آنها داعش را ایجاد کردند. او در این رابطه دولت سابق آمریکا که اوباما و کلینتون در آن حضور داشتند، متهم کرد. آمریکایی‌ها قبلا گفتند که پدیده داعش شاید در 30 تا 40 سال آینده تمام نشود. آنها برای اشغال منطقه برای دوره‌ای طولانی نقشه می کشیدند اما ورود روسیه و ایران برای مبارزه با داعش در ایستادن آنها در کنار دولت و ارتش سوریه باعث بیرون راندن داعش و محدود شدن آنها در مناطق معینی شد.

لذا آمریکا امروز همچنان بهانه‌ای برای باقی ماندن دارد و اگر داعش وجود نداشته باشد، آمریکایی ها تلاش می‌کنند که آن را ایجاد کنند؛ همانطور که این امر اکنون با آموزش گروهک های داعشی در اردوگاه الرکبان و پایگاه التنف و مناطق تحت کنترل قسد در جریان است.

به اعتقاد من؛ حضور داعش در این منطقه در صورت توافق بین کشورهایی که بخش‌هایی از سوریه را در اشغال دارند، پایان خواهد یافت. منظورم آمریکا و ترکیه هستند زیرا بزرگترین حمایت از جانب ترکیه و آمریکا تامین می‌شود.