خاک کردن جوجه‌های یک روزه و هجو سال‌ها نقد سرمایه‌داری !

شهاب الدین حائری شیرازی،   3990131088 ۸۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
خاک کردن جوجه‌های یک روزه و هجو سال‌ها نقد سرمایه‌داری !

اخبار منتشر شده حاکی از قتل عام جوجه های یک روزه برای تنظیم بازار ویا انتفاع از بیمه است این عمل وحشیانه کاملا مغایر احکام اسلام است . نماینده ولی فقیه در جهاد وکشاورزی موظف است از این کار خلاف شرع واخلاق  جلوگیری نماید .

زیبنده نیست حکومت ما که قبلا به حق  نظام سرمایه داری را متهم به اسراف می نمود که برای تنظیم بازار گندم را به دریا می ریزد حال خود برای همان غرض ، پس از 40 سال جوجه های یک روزه را نابود کرده ومبدل به زباله کند.

اگر باتوجه به مشکل صادرات و هزینه تولید مرغ ، نگهداری به صرفه نیست . بنیادهای عام المنفعه مثل مستضعفان و برکت ویا کمیته امداد  یا استان قدس  میتوانند عهده دار توزیع رایگان این جوجه ها در روستاها وشهرستانها شوند تا علاوه بر کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی از این اسراف شنیع جلو گیری شود .

در بینش عدالت محور اجازه نداریم راحت ترین  مسیر  افزودن سود را برگزینیم بلکه باید مسیری انتخاب شودسازگار با نظام خلقت ، که  همزمان با نفع من ، نفع انسانهای دیگر و حفظ محیط زیست وجانداران دیگر نیز مد نظر قرار گیرد .

ظاهراً با گرفتن خسارت از بیمه، با یک تیر و چند نشان زده‌اند: هم جوجه را به قیمت پایین نفروختند، هم هیچ خسارتی ندیدند، هم زمینه‌ساز افزایش قیمت بعدی شدند و هم بانک مرکزی را برای تهیه دلار۴۲۰۰ زیر فشار گذاشتند!
                                       .
اگر سرمایه اندوزی مقید به عدالت نشود فردا برای سود بیشتر جان انسانها را هم خواهیم گرفت . طبعا اگر از چنین اسرافی جلوگیری نشود در آینده عقوبت الهی چون فقر و برچیده شدن برکت از سفره ها دور از انتظار نیست .

علاوه بر انکه دور ریختن جوجه های یک روزه در حجم هزاران عدد مصداق روشن اسراف حرام است خصوصا در شرایط تحریم ومشکلات فراوان اقتصادی به چند نمونه روایت که نشانگر حرمت آزار وقتل حیوانات بدون دلیل موجه است یاد آور می شوم :

پیامبر اکرم(ص)، طی حدیثی در خصوص قیامت فرمود: ما مِن دابَّةٍ طائرٍ ولا غَیرِهِ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَةِ؛ هر حیوانى - پرنده یا جز آن - کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد .(کنز العمّال : 39968 منتخب میزان الحکمة: 170)

هم ایشان ضمن نهی از کشتن بی دلیل حیوانات فرمودند: مَن قَتلَ عُصْفورا عَبَثا عَجَّ إلى اللّه یَومَ القِیامَةِ مِنهُ، یقولُ: یا رَبِّ، إنّ فُلانا قَتلَنی عَبَثا ولَم یَقتُلْنی لِمَنفَعَةٍ؛ هرکس گنجشکى را بى سبب بکشد آن گنجشک در روز قیامت از او به درگاه خدا بنالد و بگوید: پروردگار من ! فلانى مرا نه براى استفاده، که بى‏سبب کشت .(کنز العمّال/ 39971 منتخب میزان الحکمة/ 170)

 مرحوم کلینی در کافی و مرحوم شیخ صدوق در خصال، نقل کرده اند در ضمن نهی از سیلی زدن به حیوانات فرمودند: لا تَـضْـرِبـوا الدَّوابَّ على وُجوهِها ؛ فإنَّها تُسَبِّحُ بحَمْدِ اللّه؛ به صورت حیوانات نزنید؛ زیرا آنها حمد و تسبیح خدا مى‏گویند .(الکافی : 6 / 538 / 4، الخصال: 618 / 10 منتخب میزان الحکمة : 170)

در روایاتی از سوی رسول خدا(ص) نقل شده است: غُـفِرَ لامْرأةٍ مُومِسَةٍ مرَّتْ بکلبٍ على رأسِ رَکِیٍّ یَلْهَثُ کادَ یَقْتُلُهُ العَطَشُ، فنَزَعَتْ خُفَّها فأوْثَقَتْهُ بخِمارِها فنَزَعَتْ لَهُ مِن الماءِ ، فغُفِرَ لَها بذلکَ؛ زنى بدکاره سگى را دید که بر سرچاهى له‏له می‏زند و کم مانده است از تشنگى بمیرد. او کفش خود را در آورد و آن را به روسرى خود بست و براى آن سگ از چاه آب کشید؛ پس خداوند گناهان او را به سبب این کار آمرزید.(کنز العمّال: 43116 منتخب میزان الحکمة: 170)

مشابه این حدیث در خصوص کسی که حیوانات را آزار داده است از امام ششم نیز نقل شده است.

امام صادق(ع) فرمود: إنّ امـرأة عُـذِّبَتْ فی هِرّةٍ رَبَطتْها حتّى ماتَتْ عَطَشا ؛ زنى به سبب آن که گربه‏ اى را بسته بود، تا از تشنگى مُرد، به عذاب گرفتار آمد.