آمریکا: روسیه همچنان به پیمان استارت جدید متعهد است

گروه جهان الف،   3990128033

در گزارش جدید وزارت خارجه آمریکا تاکید شد، روسیه همچنان به تعهداتش طبق پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت جدید) پایبند است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در گزارش وزارت خارجه آمریکا که چهارشنبه منتشر شد، آمده است: براساس اطلاعات دریافتی تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ ایالات متحده تایید می‌کند که فدراسیون روسیه از مفاد استارت جدید تبعیت کرده است.

با این حال در ادامه این گزارش آمده است: روسیه از تعبیر و تفسیر آمریکا از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد موسوم به آی‌ان‌اف تبعیت نمی‌کند.

در این گزارش آمده است: ایالات متحده مشخص کرده است که در سال ۲۰۱۹ فدراسیون روسیه همچنان تعهداتش را طبق بندهای اول، چهارم و ششم پیمان آی‌ان‌اف که بر عدم دستیابی، تولید یا ممنوعیت آزمایش موشک کروز زمین ‌پرتاب (GLCM) با برد ۵۰۰ کیلومتر تا ۵۵۰۰ کیلومتر یا دستیابی یا تولید پرتابه‌هایی از چنین موشک‌هایی تاکید می‌کند، نقض کرده است.

این اظهارات در گزارشی برای کنگره آمریکا تحت عنوان «انطباق با توافق‌ها و تعهدات کنترل تسلیحات، منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و خلع سلاح» ارسال شده است و تبعیت کشورهای سراسر جهان از پیمان‌های مرتبط را پوشش می‌دهد.

پیش از این سخنگوی کرملین تاکید کرد، از آنجایی که مسکو برای نقض بندهای این پیمان تلاشی ندارد، باید طرفی برای تمدید احتمالی پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت جدید) با واشنگتن وارد گفت‌وگو شود.