برهم صالح: گفت‌وگو با آمریکا باید بر اساس احترام به حاکمیت بغداد باشد/ دولت جدید درباره وضعیت حضور نظامیان آمریکایی شفاف‌سازی می‌کند

گروه جهان الف،   3990127060

رئیس‌جمهور عراق گفت برخلاف بسیاری که نخست‌وزیر جدید این کشور را وزیر اطلاعات سابق می‌دانند اما وی او را یک روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر می‌داند که امیدوار است گفت‌وگوهای آتی با آمریکا را بر اساس احترام به حاکمیت عراق پیش ببرد.

برهم صالح: گفت‌وگو با آمریکا باید بر اساس احترام به حاکمیت بغداد باشد/ دولت جدید درباره وضعیت حضور نظامیان آمریکایی شفاف‌سازی می‌کند

به گزارش فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» در خصوص چشم‌انداز روابط میان عراق و آمریکا و ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق گفت: «کشور عراق در شرایط کاملاً پرچالشی قرار دارد. ما یک بحران سیاسی داریم. در چند ماه گذشته استعفای دولت را داشتیم. مجبور بودیم که دولت جدید تشکیل دهیم. ما کسی را بعنوان نخست‌وزیر منصوب کردیم که افراد او را رئیس سابق اطلاعات می‌دانند».

* الکاظمی یک روزنامه‌نگار سابق و یک فعال حقوق بشر است

وی در خصوص «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق گفت: «اما این آقای محترم سابقاً یک روزنامه‌نگار و یک فعال حقوق بشر بوده است و در چرخه حقوق بشر بسیار بسیار شناخته شده است».

رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: «وقتی در خاورمیانه از رئیس سازمان اطلاعات حرف  می‌زنید، یک مفهوم خاصی دارد اما مصطفی الکاظمی تفاوت دارد. من به او بعنوان یک خبرنگار، متفکر و فعال حقوق بشر نگاه می‌کنم».

* دولت جدید عراق در خصوص وضعیت حضور نظامیان آمریکایی شفاف‌سازی می‌کند  

برهم صالح ابراز امیدواری کرد که بزودی دولت جدید تشکیل شود و گفت: «یکی از مسائل مهمی که ماه ژوئن (اواسط خردادماه و زمان تشکیل دولت عراق) پیش روی او (الکاظمی) است، آغاز گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا است...ما از سال ۲۰۰۳ با آمریکا رابطه داشته‌‌ایم، روابط با آمریکا باید به شیوه‌ای مناسب درآید. ما توافقات چارچوبی راهبردی داریم که باید در این زمینه شفاف‌سازی صورت گیرد که شامل وضعیت حضور نظامیان آمریکا در عراق نیز می‌شود».

* گفت‌وگو با آمریکا و دیگر شرکای عراق باید بر اساس احترام به حاکمیت عراق باشد

وی سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد: «امیدوارم که تا ماه ژوئن با تشکیل دولت جدید، گفت‌وگوی بسیار خوبی بر اساس احترام به حاکمیت عراق خواهیم داشت».

رئیس‌جمهور عراق به حضور آمریکا در عراق از سال ۲۰۰۳ و عدم ثبات در این کشور اشاره کرد و گفت: «اگر به سال ۲۰۰۳ تاکنون نگاهی بیاندازید، مهم‌ترین حقیقت این امر که عراق به طور کامل در ثبات نبوده و با خود و با همسایگانش کاملاً در صلح نبوده، این است که در این کشور یک دولت مستقل قدرتمند در عراق وجود نداشته است؛ دولتی که حاکمیت قانون در کشور را تصدیق کند و بتواند روابط متوازنی را بر اساس حاکمیت عراق با همسایگان و همچنین جامعه بین‌الملل از جمله آمریکا برقرار کند».

صالح سپس ابراز امیدواری کرد که تیم جدید عراق بتواند این کشور را بر اساس احترام به حاکمیت عراق به سمت گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا، اروپا و همسایگان عراق پیش ببرد.

* برای لغو تعلیق رویترز تلاش می‌کنم

وی در ادامه به تعلیق خبرگزاری رویترز اشاره و تصریح کرد که با تیم حقوقی خود برای «لغو» تعلیق مجوز دفتر خبرگزاری رویترز و آغاز به کار مجدد این خبرگزاری در عراق تلاش و همکاری می‌کند.

در تاریخ دوم آوریل (۱۵ فروردین ماه)، مجوز فعالیت دفتر نمایندگی خبرگزاری رویترز در بغداد بعد از آن به مدت سه ماه به حالت تعلیق درآمد و ۲۵ میلیون دینار عراقی (۲۱ هزار دلار) جریمه شد که این خبرگزاری با انتشار گزارشی،‌ دولت عراق را به پنهانکاری در زمینه آمار مبتلایان و درگذشتگان ویروس جدید «کرونا» متهم کرد.

صالح در این خصوص گفت که این تصمیم سازمان رسانه و ارتباطات عراق بوده که «مستقل از دولت است» و «قابل تأسف» بوده است.

وی با این حال در خصوص اتهامات خبرگزاری رویترز به دولت عراق گفت که گزارش‌ها درباره موارد ابتلا به کووید-۱۹ و قربانیان این ویروس باید «مبتنی بر شفافیت و صداقت باشد. از نظر من شما مرا در موقعیت دفاع [از تعلیق رویترز] قرار نمی‌دهید».

وی تصریح کرد مقامات عراقی از خبرگزاری رویترز ناراحت هستند زیرا گزارش این خبرگزاری «این مفهوم را انتقال می‌دهد که دولت عراق به طور عمدی، جعل اسناد و سوابق می‌کند».

رئیس‌جمهور عراق سپس به گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل اشاره کرد که «تأیید می‌کند هیچ‌ شواهدی مبنی بر جعل عمدی اسناد و سوابق وجود ندارد».

وی همچنین ادامه داد که اختلاف در آمار و ارقام «در عراق و کشورهای دیگر یک امر عادی است زیرا ما زودهنگام و به موقع نظارت فعال (بر مبتلایان به ویروس کرونا) نداشتیم».  

خبرگزاری رویترز در خصوص تعطیلی دفتر نمایندگی‌اش در عراق ابراز تأسف کرده است و همچنان از گزارش خود دفاع می‌کند و مدعی است که این گزارش بر اساس «چندین منابع سیاسی و پزشکی قابل استناد تهیه شده است».

خبرگزاری رویترز اعلام کرده است: «ما در تلاش هستیم این موضوع را رفع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که همچنان اخبار قابل اعتمادی را درباره عراق ارائه می‌دهیم».

صالح همچنین روز گذشته با کادر پزشکی عراق ملاقات کرد و از تلاش‌های آنها در مقابله با کروناویروس تقدیر کرد و گفت: «این نبرد هنوز به پایان نرسیده است و ما چالش‌های زیادی پیش روی خود داریم و پیروزی نهایی بر این بیماری همه‌گیر هنوز حاصل نشده است».