عطوان: احتمالا امارات پرچم‌دار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خواهد شد

گروه جهان الف،   3990124165

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در مطلبی به بررسی چرایی تغییر اخیر در لحن امارات در برابر ایران و سوریه پرداخت و گفت که ائتلاف مشترک ابوظبی و ریاض از هم فروپاشیده و امارات در حال دور شدن از عربستان است.

به گزارش فارس، محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی دو هفته پیش بعد از آنکه کرونا در سوریه رؤیت و اولین مورد ابتلا ثبت شد،‌ بعد از گذشت سال‌ها از قطع روابط دیپلماتیک بین ابوظبی و دمشق، با بشار الأسد، رئیس جمهور سوریه تماس گرفت و بر اهمیت همکاری و کمک به این کشور برای مقابله با کرونا تأکید کرد.

عبدالباری عطوان، نویسنده اردنی فلسطینی‌الأصل و سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در تحلیلی نوشت که نباید این تماس را به شیوع کرونا در سوریه تفسیر کرد بلکه به این دلیل است که دیگر دلایل تنش بین روابط دمشق و ابوظبی وجود ندارد و ائتلاف امارات با عربستان سعودی «از هم پاشیده شده است».

این نویسنده تغییر در روابط بین ایران و امارات را دلیل دیگر تغییر در روابط ابوظبی با دمشق دانست و گفت که بین تهران و ابوظبی اختلافات در مقایسه با پنج الی شش سال پیش تا حدود زیادی کاسته شده است.

عطوان مقاومت دولت سوریه و غلبه این کشور بر همه توطئه‌ علیه خود با بخشی از آن را مهمترین دلیل تغییر در نگاه اماراتی‌ها به سوریه دانست و گفت که این کشور بعد از سال‌ها جنگ هم‌اکنون به عنوان یک قدر عربی منطقه‌ای تأثیرگذار در حال بازیابی جایگاه خود است و عضو ائتلاف مقاومت است؛ ائتلافی که در مقطع کنونی قوی‌ترین ائتلاف در منطقه بوده و همه روی آن حساب می‌کنند.

سردبیر رأی الیوم در بخشی از گزارش خود به اظهارات «انور قرقاش»، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی که خواهان کمک به سوریه برای مقابله با کرونا شده بود، اشاره کرد و گفت که این گونه تغییرات سریع در اظهارات مقامات اماراتی، احتمالا منجر به غافلگیری‌های دیگری شود.

احتمال سفر قریب‌الوقوع بن زاید به سوریه

او گفت: «مهمترین این غافل‌گیری‌ها این است که امارات گروهی را رهبری کند که خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است و بعید نمی‌دانیم که در آینده به سفر قریب الوقوع شیخ محمد بن زیاد (ولی‌عهد ابوظبی) و وزیر خارجه امارات به دمشق منجر شود».

عطوان اقدام امارات در ارسال کمک های انسان‌دوستانه به ایران و تماس تلفنی وزیر خارجه امارات با همتای ایرانی را اقدامی دانست که همه ورق‌های دیپلماتیک را برهم زده و به معنای این است که ابوظبی سیاست خارجی‌ای در پیش گرفته که مستقل از متحدان عرب در خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی است.

تغییر در لحن اماراتی‌ها در برابر ایران و مقاومت

این نویسنده معروف عرب اظهارات انور قرقاش را به بولدزری تشبیه کرد که راه را در برابر اقدام بزرگ (عادی‌سازی روابط با سوریه و بازگشست این کشور به اتحادیه عرب) هم‌وار می‌کند و گفت که بررسی رسانه‌های رسمی امارات نشان می‌دهد که لحن این رسانه‌ها در برابر سوریه، ایران و محور مقاومت تغییر کرده  است و دیگر از ادبیات قدیم استفاده نمی‌کند.

کشورهای عضو اتحادیه عرب سال ۲۰۱۱ با آغاز درگیری‌ها در  سوریه، عضویت این کشور در این اتحادیه را تعلیق و سپس آن را لغو کردند. هم اکنون شماری از کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، الجزائر و تونس به دنبال بازگشت دمشق به این مجموعه سیاسی هستند.