الحوثی: ائتلاف متجاوز مسؤول شیوع کرونا در حضرموت یمن است

گروه جهان الف،   3990123155

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، ائتلاف متجاوز به این کشور را مسؤول شیوع کرونا در یمن دانست و گفت که دولت نجات ملی آماده همکاری برای مقابله با این ویروس است.

به گزارش فارس، محمد علی الحوثی، کشورهای آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده و متحدان داخلی و خارجی آن‌ها را عامل شیوع کرونا در یمن و مسئول حوادث کنونی در این کشور دانست.

او امروز شنبه در حساب توییتری خود نوشت که حرف و حدیث‌ها در باره ثبت مورد ابتلا به کرونا در منطقهالشحر استان حضرموت (شرق یمن) نشان می‌دهد که این استان و اهالی آن همانند همه شهروندان یمن، در معرض حملات هستند.

او گفت: «ما کشورهای متجاوز آمریکا، سعودی و امارات و متحدان آن‌ها را مسئول این حادثه می‌دانیم و آماده‌ایم‌ با برادران خود تا جایی که می‌توان، همکاری کنیم».

پنجشنبه هفته گذشته اولین مورد ابتلای قطعی به بیماری کووید۱۹ در استان حضرموت یمن ثبت شد و یک روز بعد از این حادثه، کمیته ملی مقابله با کرونا (وابسته به دولت مستعفی) از قرنطینه کردن ۱۲۰ فرد مشکوک بهکرونا خبر داد.

استان بزرگ حضرموت که از جنوب یمن تا شمال شرق این کشور کشیده شده است، در دست نیروهای منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و ائتلاف سعودی و اماراتی است.

از زمان شیوع کرونا در کشورهای جهان و با هشدار سازمان ملل مبنی بر تلفات میلیونی کرونا در کشورهای فقیری چون یمن، مقامات این کشور در دولت نجات ملی (مستقر در صنعاء)، ائتلاف سعودی و اماراتی را مقصر وضع کنونی یمن دانست و گفتند که این ائتلاف شاید برای به زانو درآوردن این دولت، به کرونا متوسل شود.

یمن از ابتدای سال ۹۶ درگیر یک جنگ نابرابر است و عربستان سعودی و امارات این کشور را طی پنج سال گذشته، محاصره دریایی، زمینی، و هوایی کرده‌اند. سازمان ملل هشدار داده ورود کرونا می‌تواند به مراتب تلفاتی چند برابر تلفات لشکرکشی ریاض و ابوظبی به یمن داشته باشد. مطابق آمار رسانه‌های غربی، بیش از هفتصد هزار نفر در یمن از ابتدای جنگ کشته شده‌اند که عمده آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

محاصره پنج ساله یمن منجر به قحطی، سوء تغذیه و شیوع بیمار‌ی‌های واگیر در این کشور شده و بنا بر آمار سازمان‌های بین‌الملل، ۸۰ درصد مردم یمن به کمک فوری نیاز دارند و در برخی مناطق مردم برای سیرکردن خود به خوردن علف‌ها روی آورده‌اند.