آنچه که لازم است از «پلاسما تراپی» بدانیم

گروه اجتماعی الف،   3990121117

رئیس کمیته علمی کرونا ویروس، با بیان اینکه روش درمانی پلاسما تراپی به زودی در استان البرز آغاز می‌شود، گفت: روش پلاسما تراپی در بسیاری از مراکز علمی دنیا در حال انجام است و هنوز گزارش منفی برای عدم انجام آن وجود ندارد.

رامین  تاجبخش، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و رئیس کمیته علمی کرونا ویروس، امروز در گفت‌وگو با فارس در رابطه با آغاز پلاسما درمانی در استان، گفت: هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انتقال خون و موسسه سرم سازی رازی می‌تواند درطرح تحقیقاتی استفاده از پلاسمای بیمارانی که مبتلا به کرونا بوده و درمان شده‌اند برای بیماران مبتلا به کرونا که شرایط بحرانی دارند نتایج ثمربخشی داشته باشد. 

وی با بیان اینکه پروسه تزریق فرآورده‌های خونی قوانین خاصی دارد که باید رعایت شود، افزود: خون فرد اهدا کننده باید کاملا از لحاظ عفونت و بیماری‌ها بررسی شود و اندیکاسیون‌های افراد دریافت کننده نیز باید دقیقا بررسی شود.

رئیس کمیته علمی کرونا ویروس اجرای دو روش در امر پلاسما تراپی مفید برشمرد و ادامه داد:  یکی از روش‌ها به این صورت است که از فرد اهدا کننده خون کامل گرفته می‌شود و پلاسمای آن جدا می‌شود و سپس به بیمار کرونایی تزریق می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بیان کرد: در روش دیگر از فرد اهدا کننده مستقیما پلاسما دریافت می‌شود و با روش پلاسما فرز به فرد مورد نظر تزریق می‌شود که طبق پروتکل‌های پیشنهادی می‌توان برای بیماران بد حال حدودا 500-600 سی سی تزریق شود، در شرایط اهدای پلاسما نیز باید تمام همسانی‌های گروه‌های خونی و آنتی ژن‌ها رعایت شود.

وی تصریح کرد: روش پلاسما تراپی در بسیاری از مراکز علمی دنیا در حال انجام است و هنوز گزارش منفی برای عدم انجام آن وجود ندارد، الان وقت عمل است و باید هرچه می‌توانیم برای بیماران انجام دهیم.