مصطفی الکاظمی کیست؟

گروه جهان الف،   3990121113

گرچه «مصطفی الکاظمی» به عنوان رییس سازمان امنیت و اطلاعات عراق شناخته می شود اما در واقع او با کار در رسانه فعالیت خود را آغاز کرد و امروز پنجشنبه به پست نخست وزیری رسیده است.

مصطفی الکاظمی کیست؟

به گزارش ایرنا، مصطفی عبداللطیف مشتت، معروف به مصطفی الکاظمی متولد ۱۹۶۷ میلادی در شهر بغداد است. او مدرک دیپلم خود را در بغداد به دست آورده و در اوایل دهه ۱۹۸۰ به دنبال صدور حکم اعدام علیه اش به دلیل وابستگی به حزب الدعوه اسلامی عراق، کشور را ترک کرد.

طبق گزارش هایی که در رسانه های عراق منتشر شده، او در دهه ۸۰ به حزب الدعوه اسلامی عراق پیوسته است.

گرچه گفته می شود که او دارای تابعیت دوگانه است اما برخی از روزنامه نگاران عراقی تاکید کرده اند که او فقط دارای تابعیت عراقی است و هیچ تابعیت دیگری ندارد.

وی در سال ۲۰۱۴ توانست مدرک کارشناسی رشته حقوق را از یکی دانشگاه های خصوصی در عراق دریافت کند.

الکاظمی در طول دوران معارضه علیه رژیم صدام به عنوان یک خبرنگار معارض شناخته می شد.

از او به عنوان یکی از روزنامه نگاران در رسوایی رژیم صدام در سطح بین المللی یاد می شود.

تاکنون چند کتاب به رشته تحریر درآورده و ادعا می شود که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۰ یکی از کتاب های او را به عنوان بهترین کتاب یک پناهنده سیاسی برگزیده است.

الکاظمی بعد از ۲۰۰۳ وارد عراق شد و در سلیمانیه به کار رسانه ای خود ادامه داد و در همین برهه نیز رابطه خوبی با دو حزب عمده کردستان (دموکرات و اتحادیه میهنی) برقرار کرد.

نخست وزیر جدید مامور تشکیل دولت، بعد از ورود به عراق در بخش رسانه ای در زمینه همزیستی اقوام و طوایف مختلف عراق مقاله هایی به رشته تحریر درآورده است.

او در ۲۰۰۷ با همکاری «برهم صالح» رییس جمهوری کنونی عراق، نشریه ای به نام «الاسبوعیه» (هفته نامه) را منتشر کرد.

الکاظمی در ایام معارضه مدیرعامل بنیاد «الذاکره العراقیه» بود که برای مستند سازی و بایگانی جنایات رژیم صدام تاسیس شد، بر همین اساس گفته می شود که او در زمینه تهیه اسناد به ویژه فیلم از قربانیان جنایات رژیم سابق تجربه زیادی دارد.

الکاظمی پس از مدتی مدیر بنیاد «الحوار الانسانی» (گفتمان بشری) شد که یک بنیاد مستقل برای حل اختلافات اجتماعی و فرهنگی و رواج گفت و گو برای حل بحران ها به جای استفاده از خشونت است.

با توجه به تجربه ای که این چهره در زمینه های جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات دارد، حیدر العبادی نخست وزیر (۲۰۱۴ – ۲۰۱۸) او را در ۷ ژوئن ۲۰۱۶ (۱۸ خرداد ۹۵) به عنوان رییس سازمان امنیت و اطلاعات عراق برگزید.

گفته می شود که الکاظمی از وقتی مسوولیت سازمان اطلاعات و امنیت عراق را برعهده گرفته، نقش و اثرگذاری آمریکا به ویژه سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) را بر این سازمان امنیتی عراق کاست.

از مهمترین اقدامات او در این سازمان، حذف شعبه ای به عنوان «شعبه ایران» بوده که سازمان سیا در آن ایجاد کرده بود.

برخی رسانه ها از الکاظمی به عنوان «مرد در سایه» یا «مرد علاقه مند شدید به ارتش های سایبری» یاد می کنند.

سایت عراقی «کتابات» معتقد است که الکاظمی در پی ایجاد سایت های خبری متعدد مانند «الزمان پرس، الزوراء پرس، صوت سامراء، احرار العراق، موسوعه العراق، سومر نیوز، العراق الان، اسکای پرس و المدی پرس» است و هدف همه آنها اعطای تصویری زیبا از الکاظمی بوده است.

با وجود همه اینها، از الکاظمی به عنوان دوست نزدیک ایران وآمریکا یاد می شود و برخی معتقدند که می تواند در کاهش تنش بین ایران و آمریکا نقش ایفا کند.

الکاظمی از طرف برخی از گروه های مقاومت اسلامی عراق متهم است که در مساله عملیات جنایتکارانه ترور سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست نیروهای آمریکایی، در انجام وظایف اش کوتاهی کرده است.

او متهم است که در اجبار آمریکایی ها از دست نزدن به این عملیات جنایتکارانه نقش جدی ایفا نکرده امری که خود الکاظمی آن را رد کرده و می گوید که از اصل عملیات بی اطلاع بوده است.

نخست وزیر جدید مامور تشکیل کابینه در دوران فعالیت رسانه ای همواره از جمهوری اسلامی ایران به نیکی یاد کرده و در آخرین اظهارات منتسب به او در اوائل اکتبر ۲۰۱۶ از تهران و رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان عامل صلح جهانی نام برده است.

حذف شعبه ایران در سازمان امنیت و اطلاعات عراق که سازمان سیا آمریکا در ۲۰۰۴ ایجاد کرده بود نیز یکی از مواردی است که گفته می شود علاقه الکاظمی را به جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد.

الکاظمی از فوریه گذشته که رایزنی فراکسیون های شیعه برای انتخاب نامزد اصلح پست نخست وزیری مطرح شده، نامش به عنوان یکی از کاندیداهای مهم مطرح بوده است.

جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم نام او را به عنوان نامزد نخست وزیری مطرح کرد اما به دلیل نبود اجماع در دور اول رایزنی ها الکاظمی از پذیرش این مسوولیت خودداری کرد اما در پی اجماع ایجاد شده اخیر او حاضر به تصدی این پست شده است.

بعد از اعلام انصراف «عدنان الزرفی»، برهم صالح رییس جمهوری به درخواست فراکسیون های عمده شیعه در پارلمان، الکاظمی را مامور تشکیل دولت کرده تا جایگزین «عادل عبدالمهدی» شود.

دولت الکاظمی عمر کوتاه یکساله خواهد داشت و ظرف این مدت باید فضا را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی فراهم و همچنین قانون بودجه ۲۰۲۰ را تهیه و به پارلمان ارائه کند.

الکاظمی همچنین با چند چالش مهم در این مدت روبه رو است که یکی چالش ویروس کرونا و دیگری بحران اقتصادی و همچنین مطالبات برحق تظاهرکنندگان برای بهبود وضع معیشتی و رفاه عمومی است.

مساله اخراج نیروهای آمریکایی از عراق طبق مصوبه پارلمانی این کشور یکی از مهمترین چالش هایی است دولت الکاظمی با آن مواجه خواهد بود و بقای عمر دولت او را – برخی - در گرو میزان پایبندی الکاظمی به این مصوبه پارلمانی می دانند.