تلاش جهان برای یافتن منشاء کرونا

گروه جهان الف،   3990121048

تلاش کشورهای جهان برای یافتن منشاء ویروس کرونا که سازمان بهداشت جهانی آن را «کووید ۱۹» نامگذاری کرده، هنوز بجایی نرسیده است و همزمان نظریات توطئه نیز پیرامون این موضوع مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، هنوز مدتی از شیوع کرونا در چین نگذشته بود که برخی از رسانه های غربی از جمله واشنگتن تایمز در مطالبی اعلام کردند که ویروس کرونا جدید از یک آزمایشگاه نظامی در شهر ووهان در مرکز چین به بیرون سرایت کرده است موضوعی که هیچ وقت ثابت نشد.

ووهان شهری بود که اولین موارد شیوع ویروس کرونا از آنجا اعلام شد در همان روزهای اول از میان ۶ هزار مبتلا به این ویروس، ۱۳۰ نفر جانشان را از دست دادند و بعدها شمار مبتلایان از مرز ۸۰ هزار نفر و شمار قربانیان هم از ۳ هزار نفر تجاوز کرد.

همان زمان بود که واشنگتن تایمز نوشت ویروس کرونا جدید از آزمایشگاه دولتی به نام موسسه ویروس شناسی ووهان در استان هوبی واقع در مرکز چین شایع شده است و اینکه احتمالا برای تحقیقات نظامی در آن آزمایشگاه کارهایی صورت می گرفته است.

البته رسانه آمریکایی این ادعای خود را که بعدها جزو نظریات توطئه قلمداد شد بر اساس یک منبع اطلاعاتی عنوان کرده بود رسانه غربی برای طرح ادعای خود به اظهارات "دانی شوهام" افسر سابق اطلاعاتی اسرائیل که کارشناس جنگ افزارهای میکروبی بود، استناد کرده بود.

او بود که به تایمز گفت برخی از آزمایشگاه ها در این موسسه در ووهان چین روی سلاح های میکروبی برای این کشور تحقیق می کنند شوهام اسراییلی البته هرگز نتوانسته چنین ادعایی را علیه چین به اثبات برساند و بسیاری از محافل رسانه ای و کشورهای دیگر هم بتدریج به این نتیجه رسیدند که چنین ادعایی خلاف واقع است.

البته بعضی از کشورها نیز از این شرایط استفاده کردند و نظریات دیگری نیز به آن افزودند در کانادا، آمریکا و شماری از دیگر کشورها گزارش هایی در ارتباط با تحقیقات در آزمایشگاه نظامی ووهان بر روی تسلیحات میکروبی مطرح شد.

از آن زمان به این طرف چنین نظریاتی همچنان به شکلی محدودتر وجود داشته است به نظر می رسد تا زمانی که کرونا در جهان شایع است، شایعات هم خواهد بود و اصولا شایعات سریعتر از ویروس سرایت می کند.

بعد از این جریان بود که شبکه های اجتماعی چین هم با اشاره به اظهارات برخی از مسئولان در این کشور اعلام کردند که شاید شیوع این ویروس بی ارتباط به آزمایش های انجام شده روی سلاح های میکروبی در آزمایشگاهی در آمریکا نبوده باشد توئیت هایی منتشر شد مبنی بر اینکه احتمال دارد نظامیان آمریکایی در جریان بازی های ارتش های جهان در ماه اکتبر در ووهان چین باعث سرایت ویروس شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم اعلام کرده بود اینکه کرونا اولین بار در ووهان شناسایی شده است دلیلی بر اینکه منشا این ویروس چین باشد نیست او حتی امریکا را متهم کرد که از طریق ارتش این کشور ممکن است ویروس را به ووهان اورده باشد.

با این حال هیچکدام از این نظریات هرگز به اثبات نرسید اما سازمان بهداشت جهانی تاکید می کند کرونا یک سلاح میکروبی نیست از حیوان به انسان منتقل شده است و پیش بینی ها این است که این ویروس از خفاش به انسان و یا از خفاش به مورچه خوارها و سپس از آنها به انسان منتقل شده است.  

با نظرداشت اینکه ویروس های زیادی از طریق حیوانات به انسان منتقل شده است و پیش ازاین نیرو منشاء بسیاری از ویروس ها حیواناتی نظیر خفاش،  موش،  مار و گروه هایی از پرندگان بوده اند اکثریت کارشناسان اعتقاد دارند که کرونا جدید هم از حیوان به انسان منتقل شده است.

با این حال به دلیل اینکه ویروس کرونا در چین تقریبا مهار شده است و کشورهای غربی عمدتا در حال مهار آن هستند، این شایعات بعضا بار دیگر در رسانه های غربی شدت گرفته است به نظر می رسد تعیین صحت و سقم چنین موضوعاتی که جنبه سیاسی پیدا کرده اند شاید به سال ها و دهه ها زمان نیاز داشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی خواستار آن شده است که جهان یکصدا با کرونا ویروس جدید مقابله کند و تدابیر گسترده ای در سراسر دنیا اتخاذ شود به نظر می رسد با ادامه این روند و تغییرات فصلی و آب و هوایی در هفته های آینده شرایط این ویروس نیز تغییر کند و دستاوردهای بیشتری در مهار آن به ثبت برسد.