ستاری:‌ صدها پروژه تحقیقاتی برای کشف ماهیت ویروس کرونا در حال انجام است

گروه سلامت الف،   3990120152

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون صدها پروژه تحقیقاتی برای کشف ماهیت و رفتار ویروس کرونا تعریف شده و بیش از ۲۰۰۰ تست بالینی برای درمان انجام شده است.

به گزارش فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پست اینستاگرام خود نوشت: امروزه در این بحران کجا ایستاده ایم: تاکنون صدها پروژه تحقیقاتی برای کشف ماهیت ویروس و رفتار آن تعریف شده و در حال انجام است. بیش از ۲۰۰۰ تست بالینی در قالب ۷۶ پروژه جهت کشف پروتکل های درمانی، داروهای موثر، روش های سلول درمانی، استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته و داروهای گیاهی موثر بر بیماری انجام شده است. بسیاری نتایج قابل توجهی داشته است و این صدها هزار ساعت کار تحقیقاتی باعث توسعه دانش مقابله با بیماری، حذف داروهای بی تاثیر بر روند بیماری و توسعه سه پروتکل درمان موثر بیماری بوده است که نتیجه آن تاثیرات قابل توجهی در کاهش تلفات بیماران بوده است.
مطالعات با مشارکت بسیاری از دانشمندان، محققین شاغل در پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان انجام شده است. 
پروژه های متعددی برای کشف واکسن با مشارکت شرکت ها و پژوهشگاه ها در جریان است و ماهیت ژنتیکی ویروس در حال استخراج می باشد.
برای تشخیص بیماری خوشبختانه دو نوع کیت با دو نوع روش مختلف یکی بر پایه بزاق و یکی بر پایه آزمایش خون در داخل کشور به تولید انبوه رسیده است.
هر دو روش مزایای خاص خود را دارد بزودی خبرهای خوبی برای تولید  کیت تشخیص سریع اعلام می گردد که قابلیت تست در مقایسه چند میلیون در هفته را خواهد داشت.
سامانه های هوش مصنوعی به طور وسیعی برای تشخیص بیماری به بازار عرضه شده است و اپلیکیشن های متعددی با هدف پیش بینی و پیگیری از ابتلا به بیماری توسعه پیدا کرده است.
در حالی که کشورهای پیشرفته با مشکلات جدی در تامین تجهیزات پزشکی و بیمارستانی خود دست به گریانند در ایران شرکت های دانش بنیان کلیه این محصولات را در داخل تولید کرده اند و تاکنون هیچگاه بیماری کمبود این تجهیزات از جمله ونتیلاتور، سی تی اسکن، تجهیزات اتاق های ای سی یو و عمل، اکسیژن ساز، بای پپ را تجربه نکرده است.
تاکنون چندین خط تولید ماسک به بازار عرضه شده و ظرف ۱۵ روز آینده حدود ۴۰ خط تولید جدید داخلی اضافه می گردد‌. تمام داروهای مورد استفاده در داخل تولید می گردد. حتی موارد جدیدی که در لیست دارویی نبوده اند در عرض چند روز توسط شرکت ها به تولید آزمایشی و بزودی به تولید انبوه می رسند.
در حوزه آموزش و سلامت مجازی اتفاقات بی نظیری افتاده است اما هنوز راه زیادی برای همه ما باقی مانده تمامی این موفقیت ها به مدد فرزندان خودتان و جوانان تحصیل کرده این کشور رخ داده است.