ماجرای دیپلمات بازداشت شده حماس در عربستان

گروه جهان الف،   3990119033

عربستان سعودی در حالی «محمد الخضری» نماینده حماس را در این کشور بازداشت کرده که وی حدود دو دهه رسما این سمت را بر عهده داشته و با مقامات مختلف عربستان برخورد داشته است.

به گزارش فارس، عربستان سعودی از سال گذشته بیش از شصت فلسطینی و اردنی را بازداشت کرده که شناخته‌شده‌ترین آنها «محمد الخضری» نماینده حماس در این کشور است.

اولین جلسه محاکمه این افراد با اتهاماتی مانند ارتباط با «گروهی تروریستی» و جمع‌آوری کمک برای فلسطینی‌ها در غزه برگزار شده و درخواست‌های فلسطینی و بین‌المللی برای آزادی آنها راه به جایی نبرده است.

وبگاه «قدس پرس» به همین بهانه به معرفی محمد الخضری پرداخت و نوشت: وی در سال ۱۹۹۳ به عنوان اولین نماینده حماس در عربستان سعودی منصوب و از تمام اختیارات دیپلماتیک برخوردار شد. قصه محمد الخضری (۸۲ ساله) اینگونه آغاز شد، شخصی که اکنون به همراه پسر ارشدش «هانی» (۵۰ ساله) و دهها فلسطینی و اردنی دیگر به اتهام منسوب بودن به نهادی تروریستی و جمع کردن خیریه برای فلسطینی‌ها در زندان است.

در ادامه این گزارش آمده است: با شدت گرفتن انتفاضه اول (۱۹۹۴ تا ۱۹۸۷) و بروز نقش مهم حماس، این جنبش دفتر نمایندگی رسمی در ساحل دریای سرخ در شهر جده به ریاست محمد الخضری باز کرد .

«عبدالماجد» برادر محمد در گفت‌وگو با قدس‌پرس جزئیات رسیدن بردارش به این منصب را تشریح کرد، از زمانی که محمد در رشته پزشکی از قاهره فارغ‌التحصیل شده بود و با رفتن به کویت به ارتش این کشور پیوسته بود و در بیمارستان نظامی‌اش کار می‌کرد و سه دهه در این کشور زندگی کرد.

محمد الخضری در سال  ۱۹۹۱ و پس از اشغال کویت مانند اکثر فلسطینی‌ها ناچار به ترک این کشور شده بود، دو سال در اردن مانده بود و پس از آن به عربستان سعودی رفت.

برادر الخضری گفت، محمد دو دهه (۱۹۹۳ تا ۲۰۱۰) نماینده حماس در عربستان بود و در طول این دوره‌ها «ترکی الفیصل، نواف بن عبدالعزیز، بندر بن سلطان و مقرن بن عبدالعزیز» ریاست سازمان اطلاعات عربستان را در دست گرفتند و همگی به شکلی رسمی با او در ارتباط بودند و افسری به نام «محمد الغامدی» (ابو سعود) برای هماهنگی با وی تعیین کرده بودند.

بر اساس این گزارش، در زمان سفر شیخ «احمد یاسین» بنیانگذار حماس به عربستان در سال ۱۹۹۸ و دیدار با شاه وقت «عبدالله بن عبدالعزیز» الخضری نقشی مهم در تقویت روابط حماس با ریاض بازی کرد.

عبدالماجد الخضری در ادامه تصریح کرد، برادرش در زمان شاه‌های پیشین عربستان سعودی یعنی عبدالله بن عبدالعزیز و «فهد بن عبدالعزیز» به صورت رسمی برای فلسطینی‌ها کمک جمع‌آوری می‌کرده و مکاتبات رسمی میان آنها و مقامات سعودی موجود است.

وی افزود، از زمانی که محمد از حدود یک سال پیش بازداشت شده خانواده تمام طرف‌های حقوقی و بین‌المللی، اتحادیه عرب، سازمان ملل، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان را مخاطب قرار داده‌اند تا شاید وی آزاد شود اما بیفایده بوده است.

وی ضمن اعلام اینکه خانواده الخضری شکایتی در دادگاه‌های انگلیس برای آزادی او طرح کرده‌اند، افزود، محمد مبتلا به سرطان است و نمی‌تواند کارهای خودش را انجام دهد.

محمد الخضری در سال ۱۹۳۸ در شهر غزه متولد شد و تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در این شهر گذارند و سپس در سال ۱۹۵۶ عازم دانشگاه قاهره برای تحصیل طب شد و در سال ۱۹۶۲ از آن فارغ التحصیل شد. او به غزه بازگشت و مدتی در بیمارستان کار کرد و پس از آن به کویت رفت و پس از سه دهه زندگی در کویت و دو سال زندگی در اردن به عربستان سعودی رفت.  

محمد الخضری متخصص گوش و حلق بینی است و به گفته برادرش در کنار نیروهای کویتی  در جنگ ژوئن ۱۹۷۶ مشارکت کرده است.

الخضری و پسرش در آوریل ۲۰۱۹ بازداشت شدند و وی تا ژوئیه همان سال در سلول انفرادی بود، پس از آن به زندان «ذهبان» جده منتقل شد.

 وی او اکنون به زندان «حائر» در ریاض منتقل شده و نیازمند توجه و نظارت پزشکی است. سپر او هانی در زنان ذهبان جده نگه داشته شده است.