شرط دولت ملی یمن برای آزادی برادر منصور هادی

گروه جهان الف،   3990117166

رئیس کمیته امور اسرای یمن با بیان اینکه ائتلاف سعودی و مزدورانش اسامی اسرایی را در چارچوب مذاکرات برای مبادله اسرا مطرح می‌کنند که صنعا اصلا آنها را نمی‌شناسد، گفت آزادی برادر منصور هادی منوط به آزادی اسرای مد نظر صنعاست.

به گزارش فارس، رئیس کمیته امور اسرای یمن در صنعا تاکید کرد که طرف مقابل(دولت مستعفی منصور هادی) اسامی اسرایی  را که در نزد خود دارد فاش نمی‌کند.

«عبدالقادر المرتضی» گفت: «تاکنون بر سر مبادله 1020 اسیر از دو طرف که اسامی آنها مشخص است، توافق شده  اما بر سر چهارصد نفر دیگر اختلاف است».

المرتضی در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد:« در صورتی که دولت منصور هادی کسانی را که ما می‌خواهیم آزاد کند، برادر منصور هادی هم از جمله کسانی است که در نوبت دوم مبادله اسرا آزاد خواهد شد».

وی افزود: «دولت منصور هادی اسامی افرادی را به عنوان اسرای نزد خود ارائه داده است که اصلا ما آنها را نمی‌شناسیم».

رئیس کمیته امور اسرای یمن درباره پیشنهاد صنعا درباره آزادی اسرای سعودی در ازای آزادی بازداشتی‌های فلسطینی در عربستان گفت: «در این ارتباط ما با یک تیم سعودی ارتباط گرفتیم اما هنوز جوابی از سوی آنها دریافت نکردیم».

دولت نجات ملی یمن یازدهم فروردین ماه خبر داد که به دنبال نشستی یک هفته‌ای تحت نظارت سازمان ملل در اردن با دولت مستعفی درباره مبادله ۱۴۰۰ اسیر به توافق رسیده است.

المرتضی به زمان مبادله اسرا اشاره‌ای نکرد اما تاکید کرد:«دشمن متجاوز را به آزادی اسرایمان مجبور خواهیم کرد و اهرم‌های زیادی را برای فشار بر آن به اذن پروردگار در اختیار داریم».

او  از خانواده‌های اسرای یمنی هم خواست به شایعات دروغین درباره مخالفت صنعا با مبادله اسرا توجهی نکنند.

مسئولان جنبش انصارالله یمن و ائتلاف سعودی-اماراتی بر اساس توافق سوئد در دسامبر ۲۰۱۸ بر سر تبادل اسرا به توافق رسیدند که به موجب این توافقنامه، قرار بود همه بازداشت‌شدگان یمنی یا کشورهای عضو ائتلاف سعودی طی چند مرحله و طبق جدول زمانی آزاد می‌شوند اما عربستان سعودی در اجرای توافق کارشکنی می‌کند