همه افراد در معرض ابتلا به کرونا هستند/ قرنطینه را جدی بگیرید

گروه اجتماعی الف،   3990117106

مدیرگروه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه همه افراد در معرض ابتلا به کرونا هستند، گفت: کودکان به راحتی می توانند منتقل کننده کروناویروس باشند.

دکتر حسن رخ شاد در گفت وگو با ایسنا، ماهیت بیماری کووید – ۱۹ را تنفسی دانست و اظهار کرد: این بیماری از طریق ذرات تنفسی منتقل می شود و هر بیماری که از طریق تنفس منتقل شود کنترل آن سخت است.

وی با اشاره به نوپدید بودن کروناویروس، افزود: این بیماری فقط چند ماه است که در جهان شیوع پیدا کرده و لذا هنوز شناخته شده نیست و نمی توانیم رفتار آن را پیش بینی کنیم. در این شرایط حفاظت فردی نقش مهم و پررنگی در عدم ابتلا به کرونا دارد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار و غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه همه افراد در معرض ابتلا به کرونا هستند، گفت: کودکان به راحتی می توانند منتقل کننده کروناویروس باشند.

رخ شاد، افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی و نارسایی قلبی را بیشتر در معرض خطر دانست و تصریح کرد: افرادی که دچار فشار خون و قند خون کنترل نشده هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند. بیماری های تنفسی زمینه ای همچون آسم شدید و برونشیت نیز می تواند افراد را مستعد ابتلا کند.

وی با بیان اینکه افراد چاق، مبتلا به ایذر و تحت شیمی درمانی باید بیشتر از خود مراقبت کنند، گفت: مبتلایان به سرطان و انواع بدخیمی ها قرنطینه خانگی را رعایت کنند. همچنین افرادی که به دلایل مختلف کورتون و کورتیزول مصرف می کنند، بیشتر از افراد عادی در معرض خطر هستند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن قدردانی از هم استانی ها در رعایت قرنطینه، عنوان کرد: خوشبختانه آمار مبتلایان به کرونا در گیلان رو به کاهش است، اما مردم همچنان باید حفاظت فردی و قرنطینه خانگی را رعایت کنند تا بتوانیم چرخه انتقال کروناویروس را قطع کنیم و کووید – ۱۹ به سرنوشت سارس دچار شود.

رخ شاد، از مردم خواست قرنطینه را جدی بگیرند و یادآور شد: روزی که متولیان بهداشت و درمان کشور پایان قرنطینه را اعلام کنند، مردم می توانند با اطمینان و بدون وسواس به کارهای عادی خود بازگردند، اما در حال حاضر حفاظت فردی و قرنطینه یک اولویت است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده مردم از ماسک و دستکش، اضافه کرد: افرادی که باید برای انجام کارهای ضروری بیرون از خانه باشند، حتما دستورالعمل های ایمنی را رعایت کنند تا موجب انتقال کرونا نشوند.