استرسی که کرونا به جان فوتبالیست‌ها انداخته است

گروه ورزشی الف،   3990117105

فراگیری ویروس کرونا موجب استرس و اضطراب بازیکنان شده است که در حال حاضر برای پیگشیری از شیوع این بیماری در قرنطینه به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آس، فدراسیون بین المللی فوتبالیست‌های حرفه‌ای (FIFAPro) پنج سال پیش یک تحقیق را منتشر کرد که نشان می‌داد بازیکنان حرفه‌ای به خاطر شرایطی که دارند خیلی در معرض افسردگی قرار دارند. بر اساس این گزارش ۳۵ درصد آنان با این بیماری روبرو می‌شوند و اغلب برای بازیکنانی اتفاق می‌افتد که دوران طولانی را به خاطر آسیب دیدگی از میادین دور بوده‌اند. ویروس کرونا هم روی خلق و خوی بازیکنان خیلی تاثیر گذاشته است. بر اساس تحقیقات  FIFAPro فوتبالیست‌ها از شروع قرنطینه با استرس و اضطراب روبرو شده‌اند. این شرایط روی همه ورزشکاران تاثیر گذاشته است اما بیش از همه روی کسانی اثر گذاشته است که ورزش‌های گروهی انجام می‌دهند و فوتبالیست‌ها هم جزو این دسته حساب می‌شوند.

بازیکنان احساسشان مانند مردم دیگر است که به دلیل فراگیری کووید ۱۹ با مشکلات زیادی مواجهه شدند. سلامتی بزرگترین نگرانی است اما بازیکنان با کاهش دستمزد هم روبرو شدند. برخی از اتحادیه‌ها برنامه‌هایی برای کمک به اعضای خود تدارک دیده‌اند. اتحادیه اسکاتلند از نخستین اتحادیه‌های بازیکنان حرفه‌ای بود که برای جلوگیری از افکار منفی به اعضایش مجموعه توصیه‌هایی فرستاد. میشل اوانز، مسئول سلامت اتحادیه اسکاتلند گفت: برخی از بازیکنان به خاطر مشکلات اقتصادی و آینده‌ای مبهم استرس دارند. 

دکتر کلودیا ریردون که یکی از اعضای گروه سلامت IOC است یک توصیه کوتاه برای مبارزه با افسردگی در ورزشکاران حرفه‌ای داشت. از نظر ریردون در ارتباط بودن، کنترل خود و تمرین کردن مانع از افسردگی می‌شود. او در این رابطه اظهار کرد: "ورزشکاران برای رسیدن به اهداف خود در حال مبارزه هستند و با این ذهنیت می‌توانند از این شرایط موفق عبور کنند."

پل ویلمن، روانشناس دانشگاه بروکسل نیز توصیه‌هایی در رابطه با روزهای قرنطینه داد و گفت: ارتباط‌هایتان را با خانواده و دوستانتان حفظ کنید و سعی کنید خود را با نزدیکانتان وفق دهید و تمرین ذهنی داشته باشید. یکی از روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید ۴۵۶ است. چهار بار در روز باید برای پنج ثانیه نفستان را حبس کنید و سپس در شش ثانیه عمل بازدم را انجام دهید.