تورم ترکیه سرانجام کاهش یافت!

گروه جهان الف،   3990117058

پس از چهار ماه افزایش متوالی، نرخ تورم در ترکیه سرانجام نزولی شد.

تورم ترکیه سرانجام کاهش یافت!

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، نرخ تورم ترکیه در ۱۲ ماه منتهی به مارس به ۱۱.۸۶ درصد رسید که ۰.۴۱ درصد کمتر از تورم ثبت‌شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده در طول چهار ماه اخیر محسوب می‌شود. در بین بخش های مختلف بالاترین نرخ تورم مربوط به آب و برق با ۱۵.۳۱ درصد بوده است و پس از این بخش نیز انرژی با ۱۲.۸ درصد قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با ۸.۷۹ درصد و مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۰.۰۵ درصد بوده است. 

 از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸  که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمتها عمدتا  در مسیر کاهشی بوده است و کاهش مجدد قیمت ها در ماه مارس  خبر خوبی برای سیاست‌گذار محسوب خواهد شد؛ به ویژه در زمانی که مقامات دولت و بانک مرکزی حاضر شده اند ریسک داغی بیش از حد را برای اقتصاد به بهای کاهش سرعت نرخ تورم و نرخ بهره بپذیرند.

هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، با ۱.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۱.۶۵ درصد رسید که بالاترین تورم ثبت شده هفت ماه اخیر محسوب می‌شود.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه مارس ۰.۵۷ درصد اندازه گیری شده که کمترین تورم ثبت شده این کشور از ژوئن سال قبل تاکنون بوده است.

متوسط نرخ تورم ترکیه در سال گذشته ۱۱.۸۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.

مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف گذاری کرده اند و بانک مرکزی نیز پیش بینی کرده است تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.