رقابت پنهان ریاض و ابوظبی در یمن

گروه جهان الف،   3990116173

منابع وابسته به نیروهای یمنی مورد حمایت امارات از اقدام عربستان در اعزام نزدیک به هزار نیروی جدید به چهار پادگان در عدن خبر دادند.

به گزارش فارس، عربستان سعودی برای باز استقرار نیروهای منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن چند پادگان در مناطق مختلف استان متشنج عدن (جنوب غربی یمن) احداث می‌کند.

منابعی وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات عربی متحده است، شنبه (۱۶ فروردین) به الخبر الیمنی گفتند که عربستان سعودی در حال استقرار دوباره آن دسته از نظامیانی است که معروف به حمایت از دولت منصور هادی هستند و آن‌ها را در پادگان‌های تازه‌ احداث، عدن و لحج به نام های الخساف، الکسارات، الفیوش و پادگان صحرایی الصبیحه در لحج توزیع می‌کند.

منابع مذکور گفته‌اند که از روز پنجشنبه گذشته ۹۳۰ شبه نظامی به وسیله هواپیماهای باری سعودی به همراه تعداد زیادی تجهیزات و خودروهای نظامی در این چهار پادگان مستقر شده‌اند که از مناطق مرزی به جنوب غربی یمن منتقل شده‌اند.

شورای انتقالی جنوب یمن گفته این تحرکات با تلاش‌های نیروهای هادی برای پیشروی در مناطق تحت کنترل این شورا همزمان شده است.

پیشتر طی یک ماه گذشته نیز شورای انتقالی از ارسال تجهیزات نظامی متعلق به اطراف استان عدن که از تابستان سال گذشته درگیری‌های شدیدی بین نیروهای نیابتی سعودی و اماراتی به خود دیده، خبر داده بود و متعاقباً این شورای نظامی هم دست به تقویت مواضع خود در عدن و اطراف آن زد.

دولت منصور هادی بعد از استعفا و فرار از صنعاء (پایتخت دائمی) به عدن گریخت و سال ۲۰۱۵ آن را پایتخت موقت خود انتخاب کرد ولی با شورش نظامیان تحت امر امارات در شهریور گذشته، این پایتخت ساحلی دولت ریاض‌نشین منصور هادی عملاً به دست این نظامیان افتاد و هم‌اکنون منصورهادی دولت بدون پایتخت دارد.

درگیری‌های عدن از تابستان گذشته تا به امروز، به رغم توافق ریاض بین طرفین درگیر، بیانگر اختلافات پنهان دو عضو اصلی ائتلاف متجاوز به یمن  یعنی امارات و عربستان سعودی است که بعد از سال‌ها اشغالگری این روزها رو شده است.