قیمت نفت در چه صورتی به ۵۰ دلار بازمی‌گردد؟

گروه اقتصادی الف،   3990115055 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس انرژی گفت: با ادامه شرایط فعلی، شاهد توقف عرضه شیل نفت‌ها و تولید از میادینی که هزینه‌های زیادی صرف تولید نفت می‌شود خواهیم بود و می‌توان گفت از این حیث، چیزی در حدود ۵میلیون بشکه در روز از بخش عرضه کاسته خواهد شد. 

نرسی قربان، کارشناس انرژی و بازار نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: به‌طور معمول عرضه و تقاضا، به‌همراه تحولات سیاسی، روابط کشورها، تصمیمات اوپک و... پارامترهای تأثیرگذار در تعیین قیمت در بازار جهانی نفت هستند، اما در حال حاضر با عامل جدیدی که بازار نفت را بیش از عوامل دیگر متأثر کرده، مواجه‌ایم که این عامل جدید، شیوع همه‌گیر و جهانی ویروس کرونا است.

وی افزود: شیوع بیماری کرونا روی تقاضای جهانی نفت اثر گذاشته؛ اما اثر آن و مدت زمان تأثیر آن قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم که شیوع جهانی این ویروس تا چه‌زمانی به‌طول می‌انجامد و تا چه‌اندازه اقتصاد جهانی را فلج می‌کند.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه "اگر نسبت به ماندگاری و اثر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان آگاهی داشتیم، می‌توانستیم پیش‌بینی و برآورد حدودی از آینده قیمت نفت ارائه دهیم"، گفت: از آنجایی که نسبت به این مسئله آگاهی نداریم، نمی‌توان نسبت به آینده بازار نفت پیش‌بینی درستی داشت و هر رخدادی در این بازار محتمل است.

وی ادامه داد: پس مهمترین فاکتور تأثیرگذار روی بازار جهانی نفت و به‌تبع آن قیمت نفت، میزان و طول زمان اثر شیوع کرونا بر اقتصاد جهان است.

قربان تصریح کرد: اگر اثر ویروس کرونا تا 6 ماه دیگر کم‌کم به‌صورت نسبی بر روی اقتصاد جهانی کاهش یابد و پایه‌های اقتصاد شروع به گردش کند و پیرو آن، تقاضای نفت افزایش یابد، می‌توانیم قیمت بین 40 تا 50 دلار را برای نفت در یک سال آینده متصور باشیم، منتها باید اثر عرضه را نیز در نظر بگیریم.

وی افزود: با ادامه شرایط فعلی که قیمت نفت خام به زیر 30 دلار رسیده، شاهد توقف عرضه شیل نفت‌ها و تولید از میادینی که هزینه‌های زیادی صرف تولید نفت می‌شود، همچون میادین نفتی در آبهای عمیق خواهیم بود و می‌توان گفت از این حیث، چیزی در حدود 5 میلیون بشکه در روز از بخش عرضه کاسته می‌شود.

این کارشناس انرژی ابراز کرد: همچنین تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای تولید نفت از میادین پرهزینه در جریان است، متوقف می‌شود و معمولاً همه تولیدات نفت در جهان یک افت 5ــ6درصدی نیز در طول یک سال دارند و با تمامی این شرایط، وقتی تقاضا برمی‌گردد، اگر با افت عرضه مواجه باشیم، اول ذخایر مورد مصرف قرار می‌گیرد، سپس افزایش ظرفیت‌ها مصرف می‌شود و بعد کم‌کم بازار متوجه کمبود خواهد شد و قیمت‌ها شروع به تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی شیوع ویروس کرونا تقاضا برای نفت را کاهش داد، اوپک خواست اثر این افت تقاضا را با کاهش تولید جبران کند، اما نه‌تنها نتوانست تولید را کاهش دهد، بلکه توافقات قبلی نیز برای کاهش تولید اوپک به هم خورد و در نتیجه عربستان سعودی اعلام کرد که اول آوریل، 3 میلیون بشکه روانه بازار خواهد کرد و این مسئله موجب شد که شوک قیمتی در بازار نفت رخ دهد و کاهش قیمت نفت ناشی از تأثیر شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی را تشدید کند.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که عربستان و روسیه به‌عنوان نمایندگان اوپک و کشورهای غیراوپک به توافقات در بازار نفت دست یابند که این توافق نیز در صورت تحقق، به ترمیم قیمت نفت خواهد انجامید.