ترکیه آب کردهای سوریه را قطع کرد

گروه جهان الف،   3990115009 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد کوتاهی مسئولان ترکیه از آبرسانی کافی به مناطق تحت سیطره کردها در شمال شرق سوریه باعث می‌شود نهادهای بشردوستانه نتوانند به کردها برای مقابله با کرونا کمک کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از مقامات ترکیه می‌خواهیم از نیروگاه آب العلوک آب مناطق تحت سیطره کردهای سوریه را تأمین کنند. ساکنان این مناطق از جمله ساکنان اردوگاه‌های الهول و عریشه در وضعیت شکننده‌ای هستند. ده‌ها هزار سوری و عراقی و خارجی در این اردوگاه‌ها هستند.

ترکیه و نیروهای مورد حمایتش اکتبر ۲۰۱۹ کنترل نیروگاه العلوک را در دست گرفتند. این نیروگاه آب ۴۶۰ هزار تن در استان حسکه و سه اردوگاه آوارگان را تأمین می‌کند.

در این بیانیه آمده است: شرایط انسانی در این اردوگاه‌ها بسیار هولناک است. این شرایط در سایه نبود آب و افزایش خطر ابتلای ساکنان به کرونا وخیم‌تر می‌شود.

به گفته نهادهای بشردوستانه مقامات ترکیه پمپاژ آب به این مناطق را چند بار متوقف کردند.

معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت: در سایه شیوع کرونا مقامات ترکیه آب مناطقی را که در سوریه خدمات کمتری نسبت به بقیه مناطق دارند قطع کرده اند. آن‌ها باید فورا آبرسانی به این مناطق را ازسربگیرند. قطع آب به غیرنظامیان آسیب می‌زند و عواقب منفی نیز برای خود ترکیه دارد. باید تدابیر بهداشتی برای ممانعت از ابتلای ساکنان به کرونا اتخاذ شود.

مقامات محلی و نهادهای بشردوستانه در شمال شرق سوریه می‌گویند با موانع جدی برای مقابله با کرونا در این مناطق مواجه هستند که باعث می‌شود نتوانند کمک‌های اضافی به این مناطق وارد کنند. از جمله این موانع بسته شدن مرزها با اقلیم کردستان است.

همچنین لغو ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه الیعربیه بر کمک‌رسانی تأثیر گذاشته است.

در مقابل ترکیه می‌گوید طرف‌هایی که کنترل المبروکه و سد تشرین را در دست دارند برق نیروگاه العلوک و شهر رأس العین را قطع کرده‌اند اما امدادرسانان می‌گویند المبروکه فایده‌ای برای نیروگاه پمپاژ آب ندارد و برق کافی برای راه‌اندازی نیروگاه وجود دارد.

نهادهای بشردوستانه می‌گویند جایگزین‌های نیروگاه العلوک برای پمپاژ آب کافی نیستند. این نهادها درحال حاضر با تانکر آب را به این مناطق می‌رسانند.

مسئولان می‌گویند قطع آب تاکتیکی برای مجبور کردن کردها به تجهیز مناطق تحت سیطره گروه‌های مورد حمایت ترکیه به انرژی است.