فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

گروه جهان الف،   3990112043 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ که به دلیل عملکرد  ضعیف خود در مقابله با بحران کرونا، با فشار فزاینده  محافل مختلف داخلی از جمله هم حزبی های خود در آمریکا روبرو است، برای جلب نظر رای دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به دنبال راهکارهایی جنجالی از جمله ماجراجویی های نظامی در خاورمیانه است. 

فرصت طلبی ترامپ در عراق به بهانه کرونا

به گزارش الف در  حالی که عملکرد ضعیف دونالد ترامپ در مقابله با بحران کرونا – با هزاران کشته در آمریکا- انتقادات فراوانی را برانگیخته است، منابع خبری از تحرکات گسترده نظامی آمریکا در خلیج فارس و "احتمال عملیات وسیع نظامی واشنگتن علیه شبه نظامیان  شیعه" ( نیروهای مقاومت در عراق ) خبر می دهند. 

شبکه خبری الحدث عربستان، که سکانداری رسانه ای این تحولات را برعهده گرفته، در  گزارشی اعلام کرد آمریکا به زودی عملیات گسترده ای را علیه "نیروهای وابسته به سپاه پاسداران" در عراق آغاز کرده و به همین منظور حجم گسترده ای از بالگردها و پهبادهای خود را برفرار بغداد و دیگر مناطق عراق به پرواز درآورده است.

رسانه های آمریکایی و متحدان منطقه ای آن از جمله عربستان، از نیروهای عراقی مردمی موسوم به حشدالشعبی که مخالف حضور نظامی آمریکا در عراق هستند، به عنوان شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران یاد می کنند. 

این گزارش در حالی منتشر شده است که نیویورک تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) به فرماندهان نظامی دستور داده است برای تشدید عملیات نظامی آمریکا در عراق طرحی تهیه کنند. در این دستورالعمل نظامی همچنین به نیروهای آمریکایی گفته شده است برای حمله به "شبه نظامیان تحت الحمایه ایران" در عراق و نابودی آنها آماده باشند. به نوشته این روزنامه، فرماندهان ارشد آمریکایی در عراق هشدار داده اند چنین عملیاتی خونین بوده، و خطر جنگ با ایران را به همراه دارد. 

دور جدید اقدامات تنش زای آمریکا در منطقه، با ترور سپهبد سلیمانی در سوم ژانویه گذشته در عراق شروع شد. در این حملات که با پهباد و بدون هماهنگی دولت عراق در نزدیک فرودگاه بغداد صورت گرفت، ابومهدی مهندس فرمانده ارشد نیروهای حشدالشعبی  نیز به همراه چند نفر دیگر کشته شدند. البته ایران این اقدام تروریستی را بی پاسخ نگذاشت و تنها چند روز پس از آن پایگاه عین الاسد در شمال عراق را هدف حملات موشکی قرار داد.

به اقرار پنتاگون، در این حملات بیش از 100 آمریکایی دچار جراحات مغزی شدند. پس از آن  بود که مجلس عراق به خروج تمام نظامیان خارجی از جمله آمریکایی از این کشور رای داد. تحرکات نظامی مکرر ارتش آمریکا در عراق که عمدتا بدون هماهنگی با دولت بغداد صورت میگیرد، بارها خشم گروه های مختلف عراقی را برانگیخته است. رهبران این گروه ها از جمله مقتدا صدر، از این اقدامات به عنوان نقض حاکمیت دولت بغداد یاد می کنند.

این در حالی است که نیروهای تحت امر آمریکا برای اجرای هرگونه عملیات شناسایی و پهبادی در عراق باید مجوز دولت بغداد را دریافت کنند. اعتبار این مجوزها در  اوایل ژانویه به پایان رسید و هنوز تمدید نشده است.

در همین حال عدال عبدالمهدی نخست وزیر موقت عراق روز دوشنبه نسبت به "هرگونه عملیات نظامی بدون تایید دولت عراق" هشدار داد. این هشدار پس از آن اعلام شد که منابع عراقی  و آمریکایی اعلام کرده اند آمریکا سیستم های موشکی پاتریوت خود را در یک پایگاه نظامی در عراق مستقر کرده است. گفته می شود این اقدام احتیاطی بوده و هدف آن مقابله با حملات احتمالی است.

نیروهای آمریکایی همچنین از پایگاه نظامی K1 در شمال عراق عقب نشینی کرده اند. گفته می شود هدف از این اقدام، تقویت نظامی در دو پایگاه نظامی دیگر در عراق بوده است. حمله به همین پایگاه در دسامبر گذشته بود که در آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و به حملات تلافی جویانه بین آمریکا و حشد الشعبی دامن زد.

به  نظر می رسد تندرویان دولت ترامپ به رهبری مایک پومپئو وزیر خارجه اش تلاش میکنند در شرایطی که تمام کشورها از جمله ایران و عراق درگیر بحران کرونا هستند، از این فرصت برای تضعیف نیروهای مقاومت مخالف آمریکا در عراق بهره ببرند. این در حالی است  که ژنرال رابرت وایت، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در خصوص این تحرکات شدیدا هشدار داده و اعلام کرده است تشدید جنگ "اقدامی خونین و تلاش برای شکست خود" بوده و خطر جنگی تمام عیار را در پی خواهد داشت.

می  توان حدس زد دونالد ترامپ که به دلیل عملکرد  ضعیف خود در مقابله با بحران کرونا، با فشار فزاینده  محافل مختلف داخلی از جمله هم حزبی های خود در آمریکا روبرو است، برای جلب نظر رای دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به دنبال راهکارهایی جنجالی از جمله ماجراجویی های نظامی در خاورمیانه است. 

نگاهی به نحوه مواجهه رئیس جمهور آمریکا با این بحران فراگیر – که ابتدا آن را کم اهمیت می خواند و تنها  دو روز قبل از احتمال قربانی شدن مشروط 2 میلیون آمریکایی به خاطر کرونا – خبر داده به خوبی نشان می دهد سکاندار جنجالی کاخ سفید در چه وضعیت آشفته روحی به سر می  برد. 

ترامپ  در صورت درگیر شدن در جنگی دیگر در خاورمیانه قطعا باید به این سوال اساسی پاسخ دهد: آقای رئیس جمهور، در شرایطی که آمریکای کرونا زده با کمبود ماسک،  دستگاه تنفس مصنوعی، مواد ضدعفونی کننده، تجهیزات و کادر متخصص پزشکی و ... روبرو است، آیا باید بابت جنگ افروزی - آن هم در حالی که به اقرار ژنرال های چند ستاره پرخطر و با احتمال زیاد با شکست همراه خواهد بود- هزینه کرد؟ این  که آیا رئیس جمهور آمریکا خود از قربانیان کرونا خواهد بود یا خیر، به گذشت زمان و تصمیم مقامات کاخ سفید در روزهای آتی نیاز دارد.