پیش بینی بازار مسکن در سال جاری

گروه اقتصادی الف،   3990112015 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود ۴۰ درصدی آن، افزایش قیمت مسکن در سال جاری را محتمل دانست.

سید محمد مرتضوی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال گذشته جهش قیمت در بازار مسکن اتفاق نیفتاد اما به دلیل اینکه نرخ تورم عمومی نزدیک به ۴۰ درصد بود، تورم بخش مسکن هم در همین حدود بود که البته بخشی از افزایش قیمت مسکن فقط در اسفند ماه اتفاق افتاد.

وی افزود: در ماه‌های پایانی سال معمولاً یک رشد معاملات و به تبع آن افزایش قیمت در بازار مسکن اتفاق می افتد که ناشی از نگرانی خریداران و بهره برداران از تورم سال آینده است زیرا همواره بعد از سال، قیمت کالاها از جمله مسکن بالا می رود.

احتمال افزایش قیمت مسکن

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه افزایش دستمزدها منجر به رشد قیمت سایر کالاها خواهد شد تصریح کرد: اتفاقی که سال ۱۳۹۸ در بخش مسکن افتاد، تبعیت کردن از تورم عادی بود که در جامعه اتفاق افتاد. در سال جاری هم با توجه به کاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود ۴۰ درصدی باید بعد از پایان یافتن شیوع کرونا منتظر افزایش احتمالی قیمت مسکن باشیم.

مرتضوی درباره میزان اثرگذاری طرح اقدام ملی در بازار مسکن گفت: صرف نظر از مقیاس این پروژه ابتدا باید در نظر گرفت چنین طرح هایی در صورتی می‌تواند مفید باشد که قیمت زمین را به صفر برساند. اگر این موضوع محقق شود می‌تواند این پروژه برای بخشی از جامعه مفید باشد.

عضو هیئت رئیسه کانون انبوه سازان ادامه داد: اما موضوع این است که دولت تا چه اندازه می تواند مسکن تولید کند.‌ به اعتقاد من ظرفیت طرح اقدام ملی به اندازه ای نیست که منجر به تعادل بخشی در بازار مسکن شود.

وجود بیش از ۴۰ ایراد در قراردادهای مسکن ملی

وی، نبود تفاهم بین دولت و بخش خصوصی در طرح اقدام ملی را پاشنه آشیل این برنامه دانست و گفت: از همان ابتدا که طرح اقدام ملی برنامه ریزی شد، تیپ قراردادهایی که وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد به لحاظ ساختار و منافع طرفین، اشکالاتی داشت. کانون انبوه سازان این موارد را در قالب بیش از ۴۰ ایراد به اطلاع وزارت راه و شهرسازی رساند ولی متاسفانه در آن مقطع توجهی به نظر بخش خصوصی نشد.

مرتضوی، جانمایی نامناسب را ایراد دیگر طرح اقدام ملی دانست و افزود: قالب طرح در زمین هایی است که قبلاً مسکن مهر در آن جانمایی شده بود و شاخص‌های مدنظر برای سکونت را ندارد.

عضو هیئت رئیسه کانون انبوه‌سازان در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مسکن در شهرستانها نیز در اسفند ماه بالا رفته است یا خیر؟ اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی، هر تحرک یا رشدی در بازار مسکن تهران یا دیگر کلانشهرها اتفاق بیفتد به سرعت در دیگر شهرها نیز رخ می دهد و دیگر مثل سابق فاصله زمانی وجود ندارد.