ورود پژوهشگاه رویان به فرایند تشخیص کرونا

گروه فناوری الف،   3990107017

مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای پژوهشگاه رویان گفت:بر اساس طرح وزارت بهداشت غربالگری ناقلان کرونا را در رویان به زودی اجرایی می کنیم.

 دکتر مهدی توتونچی در گفتگو با مهر اظهار کرد: بر اساس نیاز کشور و افزایش حجم فعالیت بیمارستانهایی مانند مسیح دانشوری، در صدد برآمدیم تا در اقدامی داوطلبانه و یک رسالت اجتماعی در پژوهشگاه رویان وارد موضوع راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کرونا شویم.

وی با بیان اینکه تاکنون پژوهشگاه رویان به حوزه ویروس شناسی وارد نشده بود، گفت: اما به دلیل سابقه و تجربه خوبی که در زمینه ژنتیک، سلولی و مولکولی داشتیم با همکاری مسیح دانشوری و انستیوپاستور با تکیه بر دانش و تجربه، فضایی را برای تشخیص مولکولی کرونا در نظر گرفتیم.

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک پژوهشگاه رویان ادامه داد: در نهایت مرکز آزمایش تشخیص کرونا در پژوهشگاه رویان بر اساس استانداردها و تایید وزارت بهداشت راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه با دو الی سه بیمارستان قرارداد منعقد کردیم که نمونه ها را به آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان ارسال کنند، افزود: یکی از این بیمارستان ها لقمان است که روزانه حدود ۵۰تا۷۹نمونه را ارسال می کنند.

توتونچی تاکید کرد: ظرفیت این آزمایشگاه تقریبا ۲۰۰نمونه در روز بوده و تا هزار نمونه قابل افزایش است.

وی  در خصوص کیتها ادامه داد: کیتها را از انستیتو پاستور تحویل می گیریم؛این کیتها درصدی خارجی و درصدی ایرانی هستند.

ورود به طرح غربالگری افرادی که به صورتی فیزیکی به بیمارستان ها نمی روند

مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان با اشاره به آخرین برنامه ها در زمینه تست های تشخیص کرونا گفت: یکی از نکاتی که در جلسه ستاد مدیریت بحران در تهران مطرح شد این بود که وارد طرح غربالگری شویم.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه تعدادی از مردم در سامانه ها، سایت ها و تماس های تلفنی با شماره تلفن های مرتبط با کرونا (که زیر نظر وزارت بهداشت هستند) علائمی از بیماری کرونا را ذکر می کنند که نشان می دهد بیمار هستند یا نیستند؛ این طرح اجرایی می شود.

وی ادامه داد:این افراد ممکن است در صورت بیماری ناقل باشند؛ از این رو در این جلسه مطرح شد که غربالگری روی این افراد صورت بگیرد تا اقدامات لازم برای درمان و ایزوله آنها صورت بگیرد تا به افراد دیگر بیماری را منتقل نکنند.

توتونچی با تاکید بر اینکه بدین واسطه بیماری منتقل نمی شود، گفت:تشخیص زودهنگام و ایزوله سریع برای جلوگیری از انتقال از اهداف این طرح است. افراد ممکن است علائمی نداشته باشند ولی ناقل هستند که این باعث شیوع کرونا می‌شود.

وی بیان کرد: آزمایشگاه‌ها، تشخیص ژنتیکی را روی افرادی انجام می دهند که به بیمارستانها مراجعه می کنند و به دلیل وجود علایم بستری هم شده اند.

وی با بیان اینکه طرح  غربالگری به رویان و پژوهشگاه ژنتیک محول شده گفت: عمده فعالیت ما علاوه بر تشخیص کرونا، اجرای طرح غربالگری است.

مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان با تاکید بر اینکه طرح غربالگری ناقلین را شناسایی می کند و کسانی که علامت دارند را فراخوان می دهند، گفت: این طرح نشان می دهد که این افراد ناقل هستند یا خیر؛مصوبه این طرح گرفته شده ولی زمان عملیاتی آن مشخص نیست.

توتونچی ادامه داد: طرح غربالگری کرونا برنامه وزارت بهداشت است؛ به نظر می‌رسد قبل از پایان تعطیلات اجرایی شود تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند.