مصرف مکمل ویتامین‌ها برای مقابله با کرونا توصیه نمی‌شود

گروه سلامت الف،   3990107015

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: ویتامین‌های مورد نیاز باید با مصرف طبیعی غذا تامین شود و نباید به صورت خودسرانه‌ قرص، آمپول و مکمل‌های غذائی مصرف شود.

به گزارش ایلنا، «زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگویی، در پاسخ به این سوال که در شرایط بحران کرونا و در راستای افزایش ایمنی بدن افراد چه پروتکلی را برای مصرف ویتامین‌های مکمل صحیح می‌دانید؟ گفت: ما هیچ توصیه‌ای نداریم که افراد قرص تهیه کنند و ویتامین بدن‌ خود را با قرص‌ تامین کنند. لازم است ویتامین‌های مورد نیاز با مصرف طبیعی غذا تامین شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: نباید افراد به صورت خودسرانه‌ برای مصرف قرص، آمپول و مکمل‌های غذائی اقدام کنند. 

عبداللهی ضمن تاکید بر اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند، منابع غذائی مناسب باید بتواند مایحتاج بدن را تامین کند، گفت: اگر افراد تنوع را در برنامه غذایی رعایت کنند، نیاز به استفاده از قرص مکمل نخواهند داشت. اگر افراد بتوانند تمام گروه‌های غذایی را مانند سبزی، میوه، گوشت و لبنیات را مصرف کنند، تمام نیاز بدنشان تامین می‌شود. 

عبداللهی در ادامه گفت: تنها استثنا در مورد ویتامین D است، زیرا که ویتامین D در منابع غذائی ما بسیار فقیر است. البته وزارت بهداشت یک برنامه برای مکمل‌یاری ویتامین D دارد که از دوسال پیش با احراز کمبود ویتامین D در کشور، یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی را در ماه توصیه کرد. تنها این ویتامین در ابلاغیه‌های وزارت بهداشت توصیه شده‌ است، اما مصرف خودسرانه‌ی هیچ ویتامین دیگری توصیه نمی‌شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بیان کرد: بطور مثال، ویتامین C مصرف افراطی دارد، در حالی که اگر افراد دو واحد میوه در روز مصرف کنند، نیاز به هیچ داروی مکملی نخواهند داشت. 

وی افزود: در صورتی که افراد تشخیص کمبود ویتامین را از پزشک دریافت کنند، زیر نظر پزشک و با تجویز او اقدام به مصرف مکمل‌‌های ویتامینی کنند. در پروتکل‌‌های درمانی، پیش‌بینی شده‌ است که اگر افراد کمبود جدی ویتامین داشته باشند، تحت درمان با مکمل‌های ویتامینی قرار بگیرند. این مقوله متفاوت است از آنکه افراد مصرف خودسرانه داشته باشند. هر نوع مکمل غذائی و ویتامینی باید تحت کنترل پزشک باشد. مصرف خودسرانه ویتامین‌ها خود موجب اضافه دریافت و متعاقبا مسمومیت می‌شود. 

عبداللهی در بیان آمار کمبود‌های ویتامینی در کشور گفت: طبق مطالعاتی که وزارت بهداشت تاکنون انجام داده‌ است، تنها کمبود ویتامین در کشور مربوط به ویتامین D است. این مطالعات مبین آن هستند که کمبود ویتامین D در تمام گروه‌‌های سنی وجود دارد. در کنار مکمل‌یاری که ذکر شد، وزارت بهداشت راهکاری در پیش گرفته است تا با غنی‌سازی مواد غذائی لبنی این کمبود را رفع کند، اما هیچ شواهد و مستنداتی مبنی بر کمبود ویتامین‌های دیگر وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: ویتامین‌های A و D که ویتامین‌های چرب محسوب می‌شوند، می‌توانند تا شش ماه در بدن ذخیره شوند و نیاز بدن را تامین کنند. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان گفت: به سبب مقابله با کرونا، هیچ توصیه برای مصرف مکمل ویتامینی وجود ندارد و فقط مکمل ویتامین D را طبق همان توصیه‌های سابق وزارت بهداشت، یعنی یک قرص ۵۰۰۰۰ هزار واحدی بصورت ماهانه مصرف کنند.