درخواست کمیته ملی المپیک ایران برای برگزاری المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱

گروه ورزشی الف،   3990104074

کمیته ملی المپیک ایران طی نامه‌ای به IOC خواستار تعویق مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد.          

به گزارش تسنیم، هفته گذشته IOC با ارسال نامه‌ای به کمیته المپیک کشورهای جهان، نظر آنها را در خصوص شیوع کرونا و شرایط برگزاری المپیک 2020 جویا شد و  آنها خواست تا سوالات خود را مطرح کنند و پس از توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک در یک ویدیو کنفرانس با سرپرست های کاروان‌های اعزامی به المپیک صحبت کند. 

این جلسه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد اما بسیاری از از کشورها از جمله ایران نتوانستند در آن شرکت کنند.

در مورد برگزاری المپیک چند مسئله از سوی کشورها مطرح بود. نخست اینکه در این شرایط اردوهای ورزشی در کشورها لغو شده و ورزشکاران آمادگی لازم را ندارند.  همین عدم‌آمادگی در مسابقات باقیمانده در کسب سهمیه المپیک نیز برای ورزشکاران وجود دارد بعلاوه پیک کرونا و زمان پایان آن در کشورهای مختلف متفاوت است و  معلوم نیست کرونا تا چه زمانی در جهان شیوع خواهد داشت.

همچنین کشورهای بزرگ در المپیک هم از جمله آمریکا، چین و کشورهای اروپایی درگیری بیشتری با ویروس کرونا دارند.

از طرفی برخی فدراسیون های جهانی و کمیته های المپیک کشورها از IOC خواستند تا المپیک 2020 به تعویق بیفتد. 

کمیته ملی المپیک ایران و دکتر صالحی امیری، طی نامه ای به IOC و اعلام موضوعاتی از جمله تعطیلی اردوها و شرایط نامشخص مسابقات کسب سهمیه المپیک خواستار تعویق المپیک 2020 شد. نظر مسئولین کمیته ملی المپیک ایران برگزاری المپیک توکیو در سال 2021 و تعویق یک ساله آن است.

تصمیم نهایی در خصوص زمان برگزاری المپیک توکیک در جلسه آتی هیات اجرایی IOC  در ماه اوریل گرفته می شود.  تعویق المپیک توکیو قطعی است و تنها در مورد زمان آن تصمیم گیرب می شود.

آنطور که مسئولین IOC اعلام‌ کرده بودند نظر آنها بر برگزاری المپیک در زمان مقرر بود و علاقه ای به ایجاد فاصله در زمان المپیک ها نداشتند. ژاپن نیز به عنوان میزان بر برگزاری المپیک در زمان خود تاکید داشت.

حالا با توجه به فشار کمیته های ملی المپیک کشورهای جهان IOC تصمیم بر تغییر زمان المپیک دارد. در بین گزینه های مطرح شده برای زمان المپیک به نظر می رسد تعویق یک سال آن برگزاری در سال 2021 محتمل تر باشد چرا که المپیک تابستانی را نمی توان نوامبر 20٢� برگزار کرد چرا که هم هوای ژاپن سرد است وهم اینکه خیلی از  مسابقات کسب سهمیه آن زمان برگزار نمی شود بعلاوه پارالمپیک‌نیز در سرمای شدید ژاپن برگزار خواهد شد. از طرفی‌سال 2022 بازی های المپیک زمستانی در چین برگزار می شود و IOC علاقه ای به برگزاری المپیک تابستانی و زمستانی در یک سال را ندارد. به همین دلیل المپیک توکیو احتمالا در سال 2021 برگزار می شود.

پیش از این المپیک 1940 در توکیوی ژاپن و 1944 لندن انگلیس به خاطر جنگ‌جهانی دوم برگزار نشده بود.