در قرنطینه خانگی رژیم لاغری نگیرید

گروه سلامت الف،   3990104038

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا، مردم و به ویژه کسانی که بیمار مبتلا به ویروس کرونا در خانواده داشته اند بهتر است از گرفتن هر نوع رژیم غذایی سخت و لاغری پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا، محمدحسن انتظاری در گفت و گویی، با بیان اینکه به دلیل مواجه شدن با اپیدمی کرونا، هم اکنون زمان مناسبی برای گرفتن رژیم لاغری نیست، اظهار کرد: بدین معنا که باید در حال حاضر لاغر شدن را متوقف کنیم، در عین حال مراقب باشیم که دچار اضافه وزن و چاقی نشویم.

وی افزود: لاغر کردن و همین طور اضافه وزن و چاقی هر دو منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند.

این متخصص تغذیه در خصوص توصیه های غذایی قبل از مواجه شدن با ویروس کرونا گفت: استفاده از غذاهای چرب و شیرین، چاق کننده است و با حذف این دسته از غذاها می توانیم از سبزیجات و میوه جات استفاده کنیم.

انتظاری اضافه کرد: استفاده از انواع مغزیجات مانند پسته و بادام نیز توصیه می شود، البته در مصرف این مغزیجات زیاده روی نشود، همچنین به دلیل اینکه در خانه قرنطینه هستیم تا جایی که ممکن است تحرک داشته باشیم و به مدت طولانی سرگرم استفاده از گوشی، لپ تاپ و ... نشویم.

 چطور در قرنطینه چاق نشویم؟

وی با بیان اینکه با انجام یکسری فعالیت های روزمره در خانه می توان از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کرد، افزود: برای نمونه اگر قبلا از لباسشویی و ظرفشویی استفاده می کردیم حالا که به اجبار در خانه هستیم، این کارها را با دست انجام دهیم تا کمی تحرک داشته باشیم.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: باتوجه به شیوع ویروس کرونا، مردم و به ویژه کسانی که بیمار مبتلا به ویروس کرونا در خانواده داشته اند بهتر است از گرفتن هر نوع رژیم غذایی سخت و لاغری پرهیز کنند.

تاثیر خوردن غذاهایی با طبع گرم در درمان کرونا

انتظاری در پاسخ به این سوال که اینکه آیا خوردن غذاهایی با طبع گرم در درمان کرونا موثر است؟ گفت: خوردن غذاهای گرم مانند عسل، گردو، زیره و سیر و دمنوش های گرم برای درمان کرونا پشتوانه علمی ندارند، اما چون ضرری هم ندارند مردم می توانند استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر با خوردن مواد غذایی با طبع گرم کرونا درمان می شد که کشورهای درگیر مانند ایتالیا، اسپانیا و آلمان... همین کار را می کردند و دنیا با این مشکل مواجه نمی شد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: پیشگیری از ابتلا و درمان کرونا به این سادگی نیست که با مصرف چند غذای طبع گرم حل شود، بنابراین نباید مردم را از مساله اصلی که همان رعایت موارد بهداشتی و ماندن در خانه است دور کنیم و بهتر است مردم در کنار رعایت همه موارد بهداشتی، در خانه بمانند.

هیچ طب سنتی نمی تواند ادعای درمان کرونا را بکند

انتظاری در خصوص ادعاهای مطرح شده برای درمان کرونا، اظهارکرد: اگر در علوم بخواهیم این قضیه را بررسی کنیم باید بگوییم علوم یا ریاضی اند و یا تجربی که نیاز به تجربه کردن دارند؛ بنابراین هیچ طب سنتی نه ایرانی، نه چینی و نه هندی نمی تواند ادعا کند که ما این بیماری را درمان می کنیم و متاسفانه روش هایی که مطرح می شود جنبه علمی ندارد و مردم نباید به اینها توجه کنند.

وی تصریح کرد: حتی طب جدید نیز در درمان این بیماری با مشکل مواجه شده، چه برسد به طب سنتی. بنابراین طب سنتی هیچ جایگاه علمی و قابل قبولی در درمان بیماری های جدید به ویژه کرونا ندارد.

این متخصص تغذیه از مردم خواست تا جایی که ممکن است از منزل بیرون و مسافرت نروند، زیرا بهترین راه درمانی کرونا قطع زنجیره انسانی است، و افزود: ابتلا به ویروس کرونا مانند آتش سوزی است که اگر راه آن را ببندیم خود به خود متوقف می شود، اما اگر این کار را  نکنیم، آتش سرایت می کند و  افراد زیادی خواهند سوخت. بنابراین مردم  یک تا دو هفته تحمل و صبوری کنند بهتر از تحمل شش ماه کرونا است.