دولت از عرصه رقابت اقتصادی خارج شود / چرا پراید ۷۰ میلیون تومان است؟!

گروه سیاسی الف،   3990103018

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: در حال حاضر دولت رقیب تولیدکننده است؛ به‌عنوان مثال پراید ۷۰ میلیون تومان است و کسی هم نمی‌تواند محصول مشابهی با قیمت تمام شده پایین‌تر عرضه کرده و با پراید رقابت کند؛ چرا که اینجا یکه‌تاز میدان دولت است.  

به کزارش فارس، احمد علیرضابیگی در گفت‌وگویی اظهار کرد: مقام معظم رهبری هر سال به اقتضای اولویت‌های کشور به نامگذاری سال می‌پردازند و تجربه نشان داده این تشخیص‌ها کاملا به‌جا و ضروت مملکت نیز همانی بودند که ایشان در فرمایشات خود برجسته کردند. بنابراین همه باید مبنای فعالیت خود را بر محوریت این شعار قرار دهند.

وی افزود: چندین سال است که مقام معظم رهبری شعارهای محوری سال را به موضوعات اقتصادی اختصاص می‌دهند؛ سال گذشته هم رونق تولید نام گرفته بود و انتظار می‌رفت اقداماتی انجام شود که تولید روی غلطک افتد. امسال هم خواست مقام معظم رهبری موضوع تولید و جهش آن است تا حجم تولید افزایش و کیفیت آن ارتقا یابد.

مردم از گرانی و فقدان اشتغال رنج می‌‌برند

بیگی ابراز داشت: مردم از گرانی و فقدان اشتغال رنج می‌برند و به خاطر این‌ها مشکلات عدیده‌ای در جامعه به‌وجود آمده و مقام معظم رهبری گره‌گشایی از این مسائل را در گرو رونق و جهش تولید می‌دانند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه اگر مسیر تولید را هموار کنیم، بازار مملو از کالا باشد و عرضه افزایش یابد به دنبال آن قیمت‌ها کاهش خواهند یافت، افزود: گرانی زمانی به‌وجود می‌آید که اجناس و کالا کم است و در نتیجه هر کس پول بیشتری بدهد کالاها سهم او می‌شود؛ وقتی عرضه زیاد باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و اشتغال از آن تبعیت کرده و افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: برای جهش تولید، دولت می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد تولید را پرمنعفت نشان دهد و این امر زمانی امکان‌پذیر است که خودش در عرصه اقتصادی بازیگر اصلی نباشد.

چرا پراید 70 میلیون تومان است؟!

استاندار سابق آذربایجان‌شرقی متذکر شد: در حال حاضر دولت رقیب تولیدکننده است؛ به‌عنوان مثال پراید 70 میلیون تومان است و کسی هم نمی‌تواند محصول مشابهی با قیمت تمام شده پایین‌تر عرضه کرده و با پراید رقابت کند؛ چرا که اینجا یکه‌تاز میدان دولت است؛ بنابراین کیفیت محصول اصلا پیشرفت نمی‌کند، قیمت‌ها هم تکلیفی بوده و در صورت فروش یا عدم فروش هر روز بالاتر می‌رود.

وی اذعان داشت: برای اینکه تولید پرمنفعت باشد، نقش اصلی متوجه دولت است و مجلس باید دولت را وادار کند از عرصه رقابت اقتصادی خارج شود و این امکان فراهم آید که بازیگران اقتصادی بر مبنای سود و زیان رفتارهای خود را تنظیم کنند و از رانت پرهیز شود.

بیگی تصریح کرد: دولت می‌تواند از طریق مردمی کردن اقتصاد، کمک به رشد اشتغال خانگی، کسب و کارهای خرد و روستایی و عرضه ارزان انرژی، تولید را پرمنفعت و به صرفه نشان دهد تا هم اشتغال ایجاد و هم ارز مورد نیاز جامعه تامین شود.

کارگاه‌های کجاباد الگوی کشوری رونق و جهش تولید

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت کارگاه‌های تولیدی کجاباد (کجوار) استان اشاره و اضافه کرد: این کارگاه‌ها سه شیفته کار می‌کنند و بازار مناسبی هم دارند؛ چراکه توانسته‌اند قیمت تمام شده تولید را کاهش دهند به‌طوریکه با کالاهای چینی هم رقابت می‌کنند.   

وی تصریح کرد: معتقدم کارگاه‌های تولیدی کولر، بخاری، یخچال و سایر کالاها در کجاباد بهترین الگوی کشوری رونق و جهش تولید هستند؛ چراکه به مراتب قیمت تمام شده پایین‌تری دارند.