شدت علائم کرونا در گروه‌های خونی مختلف، متفاوت است؟

گروه اجتماعی الف،   3990102071

تاثیر موج بازگشت سفرها بر بروز پیک مجدد کرونا در کشور، شفافیت ایران در ارایه اطلاعات کووید-۱۹، غربالگری ۳۰ میلیون ایرانی در سامانه salamat.gov.ir، تاکید بر استراتژی "درخانه بمانیم"، شدت علایم کرونا در گروه های خونی مختلف و... از جمله مباحث مطرح در ارتباط ویدئوکنفرانس سخنگوی وزارت بهداشت بود که به آنها پاسخ داده شد.

شدت علائم کرونا در گروه‌های خونی مختلف، متفاوت است؟

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی نگرانی‌ها مبنی بر احتمال شیوع بیش از پیش کرونا به دنبال بازگشت مسافران نوروزی و عدم توجه مردم به استراتژی "در خانه بمانیم"، گفت: آنچه که در مورد بیماری کووید ۱۹ در دنیا نیز صادق است و پیشگیری از آن از این مسیر صادق است، کاهش تردد، تجمع و سفرهاست؛ به هر میزان که این موضوع محقق شود، قاعدتا طی روزهای آینده نتیجه آن را خواهیم دید.

وی با اشاره به آمار کاهش ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی، ضمن تشکر از افرادی که به توصیه ها عمل کرده اند، تصریح کرد: در عین حال این میزان کاهش در سفرها کافی نیست. بی تردید در صورت ادامه کاهش سفرها و دید و بازدیدها و درخانه ماندن مردم در روزهای آتی، طی یکی دو هفته آینده کاهش موارد بروز بیماری را شاهد خواهیم بود. اما اگر مردم موضوع را ساده بگیرند و تصور کنند که کرونا تمام شده و به هر دلیلی ترددهای شهری و بین شهری و تجمعات در تفرجگاه‌ها و طبیعت و ... افزایش یابد و به نوعی این حصار را بشکنند، قاعدتا بین ۷ تا ۱۴ روز آینده نتیجه آن را با بازگشت و پیک مجدد بیماری مشاهده خواهیم کرد.

جهانپور ادامه داد: بنابراین مردم صبوری کنند و در منازل بمانند و با احترام به سلامت دیگران، دید و بازدیدهای نوروزی نداشته باشند و به منزل بزرگترها نروند. قاعدتا توجه به این مباحث، مسیر مهار و کنترل بیماری را طی روزهای آینده هموارتر می‌کند. بنابراین تداوم کاهش سفرها و عمل به استراتژی "در خانه بمانیم" طی روزهای پیش رو بسیار مهم است.

غذا و دارو هم تحریم است

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم ها در روند تامین و تدارک دارو و تجهیزات در جهت مقابله با کرونا و درمان بیماران، گفت: ایران تحریم است؛ تحریم هایی ظالمانه و یک جانبه از سوی ایالات متحده آمریکا. آنچه که روی کاغذ مبنی بر عدم تحریم دارو و غذا وجود دارد، کذب محض است و عملا با تحریم مبادلات بانکی، کشور تحت تحریم است و دارو و غذا هم، از این امر مستثنی نیستند و این تحریم ها مستقیما علیه مردم است و در مسیر تحریم هم تامین دارو و تجهیز بیمارستان‌ها نیز تحت تاثیر قرار دارند.

چگونگی درمان اتباع افغان مبتلا به کرونا در کشور

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه های معاند مبنی بر عدم پذیرش افغانهای مبتلا به کرونا در بیمارستانهای کشور، گفت: قاعدتا در بیمارستان ها و پزشکان ما، ملیت و تابعیت افراد را استعلام نمی کنند و این موضوع کذب محض است. بیماران افغان ساکن در ایران نیز در صورتی که نیازمند بستری باشند، در بیمارستان ها بستری شده و خدمات لازم را دریافت می کنند. در غیر این صورت هم مانند سایر هموطنان در قرنطینه خانگی و با نظارتهای انجام شده، دوره درمان را طی می کنند. اما در عین حال ممکن است بیمارانی با علایم مشکوک در پشت مرزهای کشور، خواستار ورود به ایران و دریافت خدمات باشند که در این زمینه امکان پذیرش افراد مشکوک در کشورهای همجوار را نداریم.

غربالگری ۳۰ میلیون ایرانی در سامانه salamat.gov.ir

وی همچنین درباره نتایج غربالگری کرونا در ورودی و خروجی شهرهای کشور، گفت: این طرح در قالب فاز دوم بسیج عمومی مقابله با کرونا اجرایی شد. حلقه اول این بسیج ملی، خوداظهاری افراد در سامانه salamat.gov.ir و پاسخ به سوالات مربوطه است. تا امروز بیش از ۳۰ میلیون ایرانی در این سامانه ثبت نام کرده اند و مورد پیگیری همکاران ما در سراسر کشور قرار گرفته اند. بر این اساس موارد محتمل و مضنون به کووید۱۹ به مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت ارجاع شده اند و در صورت نیاز نیز موارد به بیمارستان‌ها ارجاع می شوند و در غیر این صورت نیز فرد بیمار به قرنطینه خانگی هدایت شده و پایش هر روزه از آنها نیز انجام می‌شود.

جهانپور ادامه داد: از این طریق روزانه بیش از ۲۲۰۰ نفر شناسایی مورد محتمل و مشکوک به بیماری را داریم و نهایتا نیز از این جمع، موارد قطعی بیماری که از طریق آزمایشات لازم انجام می‌شود، به صورت روزانه اعلام می‌شوند. این طرح یکی از بزرگترین طرح هایی است که با این درصد شمول انجام می‌شود و طی هفته گذشته حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند. بی تردید استمرار آن در طی روزهای آینده به کنترل بیماری بسیار کمک خواهد کرد.

ایران تنها کشور منطقه مدیترانه شرقی در ارایه شفاف اطلاعات کووید-۱۹

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره موارد کووید ۱۹ در کشورهای دیگر، گفت: این ویروس از هفته‌های گذشته به کشورها ورود کرده بود؛ اما به هر دلیلی برخی کشورها در اعلام آن تاخیر داشتند. در حال حاضر ۱۸۴ کشور دنیا مبتلا به این ویروس هستند و در این پاندمی رسما حضور ویروس را اعلام کردند. سرعت شتابان این بیماری در کشورهای توسعه یافته اروپایی و همچنین آمریکا، نشان می‌دهد که کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران چه اقدامات موثر و راهگشایی را توانستند در جهت کنترل بیماری انجام دهند تا بیماری عواقب کمتری داشته باشد. به نظر می آید این مقایسه امروز امکانپذیر است و اینجاست که قضاوتهای مغرضانه با اهداف سیاسی یا غیر آن، امروز قابل راستی آزمایی است.

وی ادامه داد: در منطقه مدیترانه شرقی، ایران تنها کشوری است که شفافیت لازم را در این بیماری داشته و از سایر کشورها نیز دعوت می‌کنیم که در ارایه اطلاعات این بیماری، شفافیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند و مطمئن باشند که این موضوع به مهار بیماری کمک خواهد کرد. بی تردید کتمان واقعیت بیماریهای واگیر، هم برای سلامت خود کشورها و هم کشورهای همجوار تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت.

جهانپور با اشاره به مشکلاتی مانند تامین ماسک، اقلام ضدعفونی کننده، سرعت کند ارایه کیتهای آزمایشگاهی و ... در کشورهای توسعه یافته، افزود: در ایران اگر این موارد به مرز بحران رسید، اما وارد فاز بحران نشد و این به مدد همکاری مردم و حضور همدلانه و هم افزایی اقدامات دستگاه ها و همچنین انجام اقدامات به هنگام در کشور انجام است.

هر چه دیرتر به کرونا مبتلا شویم، عوارض آن کمتر خواهد بود؟

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه هر چه دیرتر به کرونا مبتلا شویم، عوارض آن نیز کمتر خواهد بود و همچنین تاثیر فصل گرما در تخفیف بروز بیماری، گفت: قطعی نمی شود در این زمینه اظهار نظر کرد. با گذشت زمان ممکن است تغییرات محدود ژنتیکی در ویروسها اتفاق افتد و به نوعی، ویروسها خفیف شوند، اما این قطعی نیست. از طرفی هم این اولین فصل گرمایی است که این ویروس تجربه خواهد کرد و قبل از این، هیچ تجربه ای برای آن وجود ندارد. بنابراین نمی شود قضاوت زود هنگام در این موارد داشت.

شدت علایم کرونا در گروه‌های خونی مختلف، متفاوت است؟

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی بر متفاوت بودن شدت بروز کرونا در گروه های خونی مختلف، افزود: به لحاظ آماری ممکن است در برخی کشورها مانند چین، چنین مواردی را مطرح کرده باشند، اما چون این موارد متعدد نیست، قابل قضاوت نیست. این چنین مواردی در حد مدارک و شواهد متقن علمی نیست. بنابراین هر چند گزارش هایی در این باره ارایه شده، اما اینکه آیا این موارد درست است یا خیر، باید منتظر مطالعات متقن علمی بود. موارد عنوان شده، محدود است و هیچ کدام در سطح شواهد علمی نیست و هنوز برای قضاوت زود است.