خطر سقوط نفت به ۱۰ دلار جدی شد

گروه اقتصادی الف،   3990101067

یک تحلیلگر بازار نفت هشدار داد اشباع فزاینده عرضه در بازار نفت ممکن است موجب پر شدن و اتمام ظرفیت مخازن نگهداری نفت شده و باعث شود قیمتها تا مرز ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

به گزارش ایسنا، در هفته های آینده که شیوع ویروس کرونا باعث افت شدید تقاضا شده و همزمان عربستان سعودی وعده داده است میزان عرضه به بازار را نه تنها در آوریل بلکه در چند ماه آینده به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش می دهد، مخازن نگهداری نفت ممکن است سرریز شوند.

تحلیلگران می گویند چنین اتفاقی ضربه کاری به صنعت نفت خواهد بود که پیش از این هم با افت قیمتها بسیار آسیب پذیر شده بود و ممکن است باعث توقف تولید شود. مخازن نگهداری نفت در خشکی و دریا در حال حاضر پر از نفت هستند؛ در حالی که عربستان سعودی هنوز افزایش عرضه نفت به بازار را شروع نکرده است.

اگر چنین اتفاقی روی دهد، برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت ممکن است تا رکورد پایین ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

بیورن تونهاگن، مدیر بازارهای نفت "ریستاد انرژی" معتقد است که هنوز بدترین ریزش نفت اتفاق نیفتاده است، زیرا بازار هنوز پی نبرده که در آوریل ممکن است با یکی از بزرگترین مازاد عرضه نفت در تاریخ خود مواجه شود.

عربستان سعودی هفته جاری اعلام کرد عرضه نفت را در چند ماه آینده در سطح ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز حفظ خواهد کرد و صادراتش را از ماه میلادی آینده به ۱۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

اشباع شدید عرضه در بازار باعث شده است معامله گران به منظور پیدا کردن خریدار، تخفیفهای بالایی برای محموله های نفت خود عرضه کنند. این مسئله پرسشهایی را در خصوص توانایی عربستان سعودی برای فروش نفت اضافی که در ماههای آینده تولید خواهد کرد، مطرح کرده است.

یک معامله گر نفت آمریکایی در این باره به رویترز گفت: هیچ خریداری وجود ندارد. پالایشگاهها، صادرکنندگان و تولیدکنندگان همه به مشکل خورده اند و هیچ پایانی برای این فاجعه دیده نمی شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نفت برنت آخرین بار کمتر از ۲۸ دلار در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت حدود ۲۲ دلار معامله شد.