گزارش سال ۹۸ ابر آروان؛ از ۱۸هزار کسب‌وکار آسیب‌دیده‌ی قطعی اینترنت تا تاثیر ویروس کرونا

گزارش بازرگانی،   3981229147

با تلاش‌های چند سال گذشته، امید بود سال ۱۳۹۸ برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، سال رسیدن به آرزوها باشد، سالی که با مجموعه اتفاقات خارج از پیش‌بینی سیاسی، زیرساختی و اجتماعی، تمام معادلات را برهم زد؛ کسب‌وکارهایی بی‌رونق و تعطیل شدند، معدود کسب‌وکارهای رونق یافتند و کسب‌وکارهایی با سختی بسیار برای ادامه‌ی مسیر در تلاش ماندند.

تا جایی از قصه‌ی ۹۸ دغدغه‌ها و مشکل‌ها به‌سمت «زیرساخت ارتباطی کشور» نشانه می‌رفت. به‌گونه‌ای که وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین، تقریبن در هر ماه با یک اختلال شدید در زیرساخت اینترنت مواجه بودند؛ اختلالاتی که از کم‌تر از ۵ دقیقه تا ۱۰ ساعت تجربه شدند.

اما زیرساخت اینترنت، تنها مشکل وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی نبود، در سمت دیگر، حملات گسترده‌ی سایبری و حملات DDoS آن‌ها را نشانه گرفته بودند. براساس اطلاعات حملاتی که زیرساخت ابر آروان با آن‌ها مقابله کرده است:

وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی با میانگین ماهانه بیش از ۱۰،۰۰۰ حملات مرسوم وب، بیش از ۱۰ حمله DDoS لایه ۳ و ۴، هم‌چنین بیش از ۵۰ حمله‌ی DDoS لایه ۷ روبه‌رو بودند.

حمله‌ به فین‌تک‌ها در اواخر شهریور، حملات گسترده‌ DDoS با سواستفاده از  MTProxyهای تلگرام در اواسط آبان و حمله به زیرساخت‌های ارتباطی کشور در اواخر بهمن سه نمونه از بزرگ‌ترین حملات امسال بودند.

در ادامه، قصه‌ی تلخ امسال از قطعی اینترنت، نه تنها شوک بالایی برای تمامی آن‌هایی بود که می‌خواستند با فناوری به نجات کشور بیایند، که به مسیر پیموده شده‌ی بسیاری از کسب‌وکارها، لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد کرد.

اطلاعات زیرساختی ابر آروان نشان می‌دهد که ۱۸،۰۰۰ کسب‌وکار کوچک در جایگاه بزرگ‌ترین بازندگان اکوسیستم در قطعی اینترنت، نتوانستند تا مدتی پس از اتصال اینترنت به جایگاهی که پیش از آن ساخته بودند، برگردند.

روایت پایانی سال ۹۸، فقط به اتفاقات سیاسی و زیرساختی ختم نشد که در انتهای سال -که چشم امید بسیاری از کسب‌وکارها به رونق شب عید بود- حضور ویروس کرونا، منجر به کسادی بسیاری از کسب‌وکارها شد.

بلیت برنامه‌های سرگرمی و سفر با بیش‌ترین کاهش روبه‌رو بودند و در جایگاه بعدی، سفارش آنلاین غذا و تاکسی آنلاین بیش‌ترین رکود را تجربه کردند. در نقطه‌ی مقابل، ترافیک سوپرمارکت‌های آنلاین و سرویس‌های تماشای آنلاین ویدیو به رشد دو برابری رسیدند.

در گزارش سال ۹۸ ابر آروان در کنار پرداختن به مواردی که گفته شد و اطلاعات تکمیلی که در فایل کامل این گزارش آمده است، به تحلیل رفتار کاربران در استفاده از کسب‌وکارها و سرویس‌های آنلاین پرداختیم.

براساس میانگین پیک ترافیکی مشتریان ابر آروان در هر دسته‌ی کسب‌وکاری می‌توانید ببینید که کاربران در چه ساعاتی از روز، بیش‌تر از چه سرویس‌های آنلاینی استفاده می‌کنند.

برای دریافت فایل کامل گزارش سالانه ابر آروان روی لینک زیر کلیک کنید.

 

دریافت گزارش سال ۹۸ ابر آروان

 

در پایان، اگرچه سال ۹۸ با ناباوری‌ها و سختی‌های بسیار و خارج از توصیفی سپری شد، ما هم‌چنان محکوم به امیدیم؛ برای ساختن آینده‌ای که به آن چشم دوخته‌ایم. با امید به این‌که سال ۹۹ با آرامش و اطمینان بیش‌تری بتوانیم مسیرمان را بپیماییم.