اقدام جدید آمریکا برای «محدودسازی دانشمندان هسته‌ای ایران»

گروه جهان الف،   3981229128 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت آمریکا در ادامه کارزار فشار علیه ایران از اقداماتی با هدف «محدودسازی دانشمندان هسته‌ای ایران» خبر داده است.

اقدام جدید آمریکا برای «محدودسازی دانشمندان هسته‌ای ایران»

به گزارش تسنیم، دولت آمریکا چهارشنبه ضمن طرح اتهام‌های بی‌پایه علیه برنامه هسته‌ای ایران از اعمال محدودیت‌های جدید علیه پنج نفر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان خبر داد. 

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که دولت کشورش اردیبهشت‌ماه سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد در بیانیه‌ای چهارشنبه ایران را به «تشدید غیرقابل قبول [اقدامات] هسته‌ای» متهم کرده است. 

پامپئو در این بیانیه خاطرنشان کرده وزارت بازرگانی آمریکا به منظور محدود کردن اقدامات دانشمندان هسته‌ای ایران نام 5 نفر از آنها را به فهرست خاص این وزاتخانه برای معرفی نهادهای تحت تحریم (موسوم به «فهرست سازمانی Entity List») اضافه کرده است. 

طبق توضیحات مندرج در وب‌سایت وزارت بازرگانی آمریکا این فهرست برای اطلاع‌رسانی به عموم درباره نهادها [و افرادی] منتشر می‌شود که فعالیت‌ها آنها باعث تشدید خطر استفاده از «اقلام صادراتی بازصادراتی یا انتقالی» در برنامه‌های «سلاح‌های کشتار جمعی» می‌شود.

مطابق قوانین آمریکا نهادها و افرادی که نامشان در این فهرست مندرج می‌شوند بدون دریافت مجوز از دولت آمریکا مجاز به دریافت هیچ کالایی نخواهند بود. وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه خود خاطرنشان کرده در «فهرست سازمانی وزارت بازرگانی آمریکا» نام شماری از اتباع کشورهای خارجی که صادرات کالا به آنها منوط به دریافت مجوزهای صادراتی از دولت آمریکا است درج شده است.  

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا از آقایان عارف بالیلاشک، کارشناسان ارشد در برنامه آماد ایران، سید محمد مهدی هادوی، سرپرست یکی از پروژه‌های برنامه آماد، کامران دانشجو، سرپرست پروژه 111 برنامه آماد، مهدی طهرانچی، سرپرست پروژه 30/3 در برنامه آماد و علی مهدی‌پور عمرانی، کارشناس ارشد پروژه 11/3 برنامه آماد به عنوان پنج دانشمند هسته‌ای ایران نام برده شده که مقررات جدید علیه آنها فعال شده است. 

ادعاهای آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن با نقض قوانین بین‌المللی از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) به عنوان یک توافق مورد تأیید شورای امنیت برای نشان دادن ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران خارج شده است. 

جمهوری اسلامی ایران بارها فضاسازی‌های آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد را رد و بر مصارف صلح‌آمیز این برنامه به موجب حقوق ایران در «معاهده منع اشاعه هسته‌ای» (NPT) تأکید کرده است.