کلید مبتلا نشدن به کرونا

گروه اجتماعی الف،   3981229127

فراموش نکنید که قوی‌ نگه‌ داشتن سیستم ایمنی بدن، کلید مبتلا نشدن به کروناست؛ اگر سیستم دفاعی محکمی داشته باشیم این ویروس نمی‌تواند به ما آسیب برساند؛ دو چیز است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؛ اول تغذیه نامناسب و دوم استرس و اضطراب.

کلید مبتلا نشدن به کرونا

تسنیم: استرس و اضطراب، دشمن سلامت و سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا است؛ بسیاری از پزشکان و محققان معتقدند که ترس از بیماری ارتباط مستقیمی با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و مبتلا شدن به این بیماری دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و خانه‌نشینی باید بر ترس و اضطرابی که ممکن است برایمان ایجاد شود، غلبه کنیم.

برای بررسی راهکارهای کنترل استرس، گفت‌وگویی با دکتر حسنعلی میرزابیگی؛ روانشناسان داشتیم که در ادامه آمده است:

دکتر میرزابیگی با اشاره به یک داستان کوتاه اظهار کرد: در ابتدا می‌خواهم افسانه‌ای را برایتان بگویم که بی‌ربط با مسائل امروز نیست؛ در یکی از افسانه‌های شرقی آمده که یکی از شاهزاده‌ها مشغول گشت‌زدن در خارج از شهر بود و با عامل بیماری وبا برخورد کرد؛ از او پرسید که امسال می‌خواهی چند هزار نفر را بکشی؟! جواب داد: هزار نفر! این ماجرا گذشت و چند مدت بعد دوباره وبا را دید؛ از او گلایه کرد و گفت چرا عهدشکنی کردی و به جای هزار نفر، 5 هزار نفر را کشتی؟ پاسخ داد: من همان هزار نفر را کشتم و مابقی به دلیل ترس از وبا مردند!

وی افزود: دقت داشته باشید که ترس از بعضی چیزها بی‌مورد و غیرمنطقی است و باور انسان‌ها را عوض می‌کند؛ وقتی باور کسی عوض شد، اضطراب و استرس بر او وارد می‌شود بنابراین نخستین کار این است که باورهای منفی را برداریم. بالاخره بیماری کرونا اتفاقی است که رخ داده و طی خواهد شد؛ در طول تاریخ حوادث زیادی رخ داده است و همگی طی شده و رفته است.

دکتر میرزابیگی با اشاره به منابعی که استرس و اضطراب را برای مردم به همراه دارد، تصریح کرد: معتقدم برای کاهش اضطراب و استرس اولاً باید باور منفی را از انسان‌ها بگیریم، دوماً در بسیاری از ما عادت بسیار غلطی شکل گرفته است و آن هم این است که همیشه منتظر اخبار بد هستیم؛ به عبارت بهتر انگار که آنتنی وصل کرده‌ایم که فقط اخبار بد را بگیرد و کاری به اخبار مثبت نداریم؛ همواره به دنبال این هستیم که بدانیم چند نفر اضافه شدند و چند نفر مردند در حالی که اصلا به دنبال این خبر نیستیم که چند نفر بهبود یافته‌اند! جالب است بدانید که تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای ما در ایام نوروز بسیار بیشتر از افرادی است که به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند اما چون کسی نسبت به آن حساس نبود و به اخبارش توجهی نمی‌کرد هیچ اضطراب و استرسی برای کسی به همراه نداشت. سومین عاملی که باعث ایجاد استرس می‌شود توجه به اخبار با مرجع نامعلوم است که معلوم نیست از کجا آمده و حتی مشخص نیست که صحت دارد یا خیر؟ این روزها هر کسی برای خود یک کانال تلگرامی درست کرده است و حرفی را می‌زند.

وی ادامه داد: وقتی اخبار زیاد شد مخاطب نمی‌داند که کدام را انتخاب کند و حتی نمی‌داند که کدام صحیح است و کدام غلط؛ متاسفانه این روزها وارد هر خانه‌ای می‌شوید صحبت از کرونا است و حتی بچه‌ها نیز از این بیماری حرف می‌زنند؛ چرا باید چنین جوی در خانواده‌های ما شکل بگیرد؟ بدون شک وقتی که شما در چنین مهی از این بیماری قرار می‌گیرید چشمتان جایی را نمی‌بیند. این موضوع در حالی است که اگر ایمان به خدا داشته باشیم و دستورات اسلام را رعایت کنیم به راحتی از این بیماری گذر می‌کنیم. 

او پناه بردن به آموزه‌های دینی و به‌ویژه امیدواری به آینده را کلید مبارزه با کرونا و گذر از آن دانست و گفت: در آموزه‌های دینی ما آمده است که شخصی به محضر مبارک امام علی علیه‌السلام رسید و گفت من گناهی را مرتکب شده‌ام و اکنون بسیار ناامید هستم؛ حضرت به ایشان فرمودند که گناه ناامیدی شما چه بسا بالاتر از خود گناهی است که مرتکب شده‌اید؛ این آموزه برای حال و هوای امروز ما بسیار کاربرد دارد چرا که اصلا نباید ناامید شد؛ خداوند خطاب به بندگان خود می‌فرماید که هیچگاه از رحمت من ناامید نشوید. 

میرزابیگی راهکارهایی را برای مقابله با استرس پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: به عنوان نخستین راهکار باید به شما بگویم که براساس مطالعاتی که در روزهای اخیر داشتم، به این نتیجه رسیده‌ام که اگر سیستم دفاعی محکمی داشته باشیم این ویروس نمی‌تواند بدن ما را درگیر کند؛ دو چیز است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؛ اول تغذیه نامناسب و دوم استرس و اضطراب بنابراین ترس از بیمارشدن نه تنها هیچ کمکی به ما نمی‌کند بلکه با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، ما را در معرض این ویروس قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: لذا فراموش نکنید که قوی‌ نگه‌ داشتن سیستم ایمنی بدن، کلید مبتلا نشدن به کروناست؛ موضوع دوم تفکر مثبت، امیدواری و باور به شکست بیماری است؛ تاکنون بحران‌های جدی در کشورمان ایجاد شده است اما هر بار به توسل به پروردگار به خوبی از پس آن برآمده‌ایم و قطعاً کرونا را هم با همین تکنیک شکست می‌دهیم؛ راهکار سوم رعایت بعضی از نکات ساده در تغذیه روزانه ماست؛ تجربه نشان داده که خوردن موادی با طبع سرد، اضطراب می‌آورد بنابراین اگر بدن گرم باشد با ویروس مقابله می‌کند و استرس هم وجود نخواهد داشت همچنین بهره‌گیری از ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند البته اگر گفته می‌شود که ویتامین D برای بدن مفید است بدین معنی نیست که همه صف ببدند تا قرص ویتامین D بخرند؛ این توصیه برای کسانی است که در این زمینه کمبود دارند. 

این روانشناس گفت: این روزها بیشتر در کنار خانواده خود هستیم که به نوعی توفیق اجباری برای همه است؛ خوب است که از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم؛ به جای استرس داشتن وظیفه داریم که برای فرزندان خود سرگرمی ایجاد کنیم؛ دانش‌آموزان و دانشجویان به جای ترس از مبتلا شدن به کرونا، مطالعه کنند و درس بخوانند که فرصت بسیار طلایی نصیب‌شان شده است؛ به نظرم انجام بازی‌های گروهی خانوادگی یا بازی‌های خلاقیتی می‌تواند انرژی منفی را از خانواده‌ها دور کند؛ فراموش نکنیم که این بیماری در چین تمام شده و ما هم به یاری پروردگار به‌زودی آن را شکست می‌دهیم.