ترامپ روی بوش را در تحریم بی‌رحمانه مردم ایران سفید کرده است

گروه جهان الف،   3981228126 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آنلاین اینترسپت در مطلبی با یادآوری بی رحمی ترامپ و  دار و دسته اش در قبال مردم ایران بر لزوم لغو تحریم ها در شرایط امروز کشور برای مقابله با کرونا تاکید کرده است.

ترامپ روی بوش را در تحریم بی‌رحمانه مردم ایران سفید کرده است

1. دولت آمریکا را یک مشت جامعه‌ستیز هدایت می‌کنند. به جز این، بی‌اعتنایی بی‌رحمانه دولت ترامپ نسبت به جان مردم ایران در میان بحران جهانی کروناویروس را چگونه می‌توان تشریح کرد؟ چه تعریف دیگری می‌توان از پشتیبانی مقامات آمریکایی از تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی در شرایط رنج و آسیب شدید کنونی ارائه کرد؟

2. تحریم‌های آمریکا علیه ایران با پیامدهای مخربی که بر اقتصاد این کشور گذاشته، اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

3. برغم ادعای دولت ترمپ مبنی بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران، دیده‌بان حقوق بشر ماه‌ها پیش از شیوع کروناویروس اعلام کرد که معافیت تحریمی اعمال شده توسط دولت آمریکا بر واردات بشردوستانه، در عمل نتوانسته بی‌میلی شدید شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و اروپایی هراسان از ریسک تجارت با ایران را از میان بردارد. در نتیجه "دسترسی ایرانیان به داروهای حیاتی، غیرممکن شده و به حق سلامت آنها آسیب رسیده است."

4. به گزارش شورای آتلانتیک، "برغم معاف بودن کالاهای بشردوستانه از تحریم‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا از پیش چنان شرکت‌های داروسازی را به خاطر فروش حتی مقادیر کوچک تجهیزات پزشکی به ایران تحت پیگرد قرار داده که تاثیر بازدارندگی شدیدی بر سایر شرکت‌ها گذاشته است." 

5. بنابراین عجیب نیست که عرضه‌کنندگان ماسک‌های تنفسی، لباس‌های جراحی و دستگاه‌های تنفس مصنوعی در ایران اکنون می‌گویند که هیچ ذخیره‌ای در انبارها ندارند و دولت ایران برای واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای ضدویروس در تقلای شدید است.

6. برداشته شدن تحریم ها باید پرشتاب‌تر و فراتر از اقداماتی مانند کانال سوئیس انجام شود. به گفته ایلهان عمر "ما باید پیش از آنکه مردم بیشتری جانشان را از دست بدهند، این تحریم‌ها را تعلیق کنیم." این اقدام قبلا و هنگام زلزله بم نیز انجام شد و دولت بوش در دسامبر 2003 با تعلیق موقت تحریم‌ها موافقت و کمک‌های پزشکی به ایران ارسال کرد. اما دولت ترامپ هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. این دولت آنقدر بی‌رحم و بی‌منطق است که بوش و دیک چنی در مقایسه با آنها، مهربان‌ و منطقی‌ به نظر می آیند.

7. دولت‌های چین و روسیه از آمریکا خواسته‌اند که به دلیل شیوع ویروس در ایران، تحریم‌ها را تعلیق کند اما دولت ترامپ هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. بازهم این دولت آنقدر بی‌رحم و ناهماهنگ با جامعه بین‌المللی است که دولت‌های چین و روسیه از لحاظ اخلاقی برتر از دولت آمریکا هستند.

8. طبق حکم دادگاه بین‌المللی لاهه، اعمال یک‌جانبه تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت آمریکا پس از خروج از برجام نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. شورای امنیت این تحریم‌ها را تایید نمی‌کند و گزارشگر ویژه سازمان‌ملل در زمینه آثار تحریم‌ها بر حقوق بشر این تحریم‌ها را "شکل غیرقانونی و غیراخلاقی تهدید و اجبار" و آن را "حمله اقتصادی" علیه مردم ایران می‌داند. تندروهای آمریکایی حتی از تجارت قانونی شرکت‌های داروسازی با ایران پیشگیری می‌کنند. 

9. برای توصیف این رفتار فقط یک واژه وجود دارد: جامعه ستیز. به یاد داشته باشید که شیوع ویروس می‌تواند جان میلیون‌ها ایرانی را بگیرد. این در پیشینه آمریکا بی‌سابقه نیست. تحریم‌های بی‌رحمانه ایالات متحده علیه عراق در دهه 1990 میلادی، مرگ صدها هزار کودک بیگناه عراقی را به دنبال داشت. بسیاری از مقامات ارشد سازمان ملل در اعتراض به این سیاست آن را "نسل‌کشی" نامیدند. پاسخ دولت آمریکا به این اعترضات چه بود؟ مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت گفت:"ما می‌پنداریم این هزینه، ارزشش را دارد."

10. در حالی که مردم عادی آمریکا در فروشگاه‌ها و داروخانه‌های سراسر ایالات متحده برای انبار کردن دارو و وسایل مورد نیاز مقابله با ویروس صف می‌کشند، هیچ درکی از شرایط همنوعان ایرانی‌شان دارند که به دلیل سیاست دولت آمریکا حتی از دارو و کالاهای اساسی هم محروم هستند. در حالی که افزایش شمار قربانیان کووید-19 در ایران ادامه دارد و تحریم اقتصادی آمریکا شرایط را بسیار هولناک کرده است آیا مردم آمریکا می‌پندارند این هزینه، ارزشش را دارد؟