واکنش آیت‌الله علم‌الهدی به بسته شدن درهای حرم رضوی/معذرت‌خواهی بازیگر معروف از اظهاراتش/ انتقاد عباس عبدی از پارادوکس کرونایی و افتتاح اتوبان همت

گروه سیاسی الف،   3981228119 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

واکنش آیت‌الله علم‌الهدی به بسته شدن درهای حرم رضوی/معذرت‌خواهی بازیگر معروف از اظهاراتش/ انتقاد عباس عبدی از پارادوکس کرونایی و افتتاح اتوبان همت

‌آخرین آمار کرونا در کشور

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا، در ایران اظهار کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۱۹۲ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر رسید.

 او افزود: خوشبختانه ۵ هزار و ۷۱۰ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

 معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متاسفانه با جان باختن ۱۴۷ نفر از بیماران، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به یک هزار و ۱۳۵ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۱۱۹۲ مورد جدید و جان باختن ۱۴۷ طی ۲۴ ساعت گذشته

***

درباره کرونا صریح صحبت کردیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی در حاشیه جلسه هیئت دولت که در مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد، اظهار کرد: کرونا یک آزمایش الهی است. ما در کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. به برخی رسانه های مجازی و برخی افراد توجه نکنید.

وی تصریح کرد: ما در ۳۰ بهمن متوجه شدیم که کرونا به ایران آمده و آزمایش‌هایی که از قم به تهران آمد مشخص شد که کرونا به کشور آمده است.

روحانی گفت: این اطلاعات صبح چهارشنبه مشخص شد و در همان روز در هیئت دولت به مردم اعلام شد. ما حتی یک روز هم در اعلام این خبر به مردم تأخیر نداشتیم. دوم اسفند انتخابات بود و ما می‌توانستیم صبر کنیم و سوم اسفند این خبر را اعلام کنیم اما چنین اقدامی را انجام ندادیم. ما با مردم صادقانه حرف زدیم.

وی ادامه داد: در مسئله هواپیمای اوکراینی نیز، نیروهای مسلح صادقانه با مردم حرف زدند. این تبلیغات دروغی که در مسائل مختلف از جمله کرونا راه انداختند، حقیقت ندارد و ما تأخیری نداشته‌ایم.

روحانی گفت: اینکه تبلیغ می‌کنند بیمارستان‌ها دیگر جایی ندارند، دروغ است و هیچ مبنای حقیقی ندارد البته در روزهای اول یکسری مشکلات وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

روحانی: ۳۰ بهمن فهمیدیم که کرونا آمده است

***

دولت باید تلفات و ميزان ابتلاها را با شفافيت بيشتري به اطلاع مردم برساند

محمود صادقی، نماینده تهران به روزنامه آرمان ملی گفت: ... به‌نظر مي‌رسد مسئولان ذي‌ربط و به‌خصوص خود آقاي روحاني تلاش زيادي براي عادي جلوه دادن وضعيت دارند و از اينکه مردم نگران شوند، مي‌ترسد. البته تا حدي حق دارد، وقتي مردم زياد نگران شوند طبعا واکنش‌هايي مثل هجوم به فروشگاه‌ها خواهند داشت که منجر به کمبود مي‌شود اما آنقدر سعي در عادي جلوه دادن امور شده که خود همين موضوع مقداري مردم را بي‌خيال کرده است. به‌نظرم دولت ضمن اينکه بايد فضاي رواني را مديريت کند اما بايد اطلاعات لازم مثل ميزان تلفات و ميزان ابتلاها را با شفافيت بيشتري به اطلاع مردم برساند. همين امر مي‌تواند موثر‌ترين هشدار براي ترغيب مردم به در خانه ماندن باشد. يعني هرچه مردم خطر را همراه با انتشار شفاف اطلاعات جدي‌تر ببينند وادار به رعايت بيشتر مي‌شوند.

***

«همه باید کرونا بگیریم» دیدگاه علمی یا غیراخلاقی؟!

چند روزی است که دیدگاهی از طرف برخی منتشر شده و حتی صداهایی از آن در رسانه ملی هم دیده می‌شود که برای خلاصی از ویروس کرونا همه باید آن را بگیرند؛ دیدگاهی که برخی از مردم هم آن را باور کرده و همین باعث شده است تا از انجام روش‌های پیشگیرانه ناامید شوند. این دیدگاه حتی از سوی برخی به‌عنوان توجیهی برای مخالفت با قرنطینه شهرها و مراکز عمومی تکرار می‌شود. با این حال، اپیدمیولوژیست‌ها، طرح این دیدگاه را  غیرعلمی و غیرکارشناسی می‌دانند و هشدار می‌دهند توسعه چنین دیدگاهی ممکن است تبعات انتشار ویروس را گسترش دهد.

بیشتر بخوانید:

برای خاموش شدن اپیدمی کرونا همه باید به ویروس مبتلا شوند؟

***

به پاسخ همه سوالاتم رسیدم؛ از مردم معذرت می‌خواهم 
امیرحسین رستمی بازیگر سینما و تلویزیون چندی پیش با حضور در ویژه برنامه زنده نوروزی سوالاتی را درباره زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، فیلتر تلگرام، قرنطینه نشدن شهر قم و لغو نشدن پرواز‌های چین به ایران مطرح کرد و موضع تندی نسبت به وزیر بهداشت گرفت. او حتی دلیل حضورش در برنامه زنده پس از چندسال را مطرح کردن این سوالات عنوان کرد.

وزیر بهداشت نیز در پاسخ به او نامه‌ای نوشت و به سوالاتش پاسخ داد، اما این اقدام رستمی واکنش زیاد کاربران را به همراه داشت.

حالا امیرحسین رستمی با انتشار ویدیوی جدیدی اظهار کرد که پاسخ سوالاتی که در برنامه زنده مطرح کرد را دریافت کرده و به خاطر تشویشی که در اذهان مردم ایجاد کرد عذرخواهی کرد.

بیشتر بخوانید:

عذرخواهی امیرحسین رستمی بابت ادعاهای اشتباهش

***

موضع گیری علم الهدی بعد از بسته شدن درهای حرم بخاطر شیوع کرونا

فارس: آیت‌الله علم‌الهدی گفت: حرم ائمه، پناهگاه شیعیان است، حرم امام رضا(ع) در این شهر پناهگاه بوده در طول تاریخ، هرگاه آفتی به وجود آمده و مردم این شهر موردتهاجم، غارت و یغمای دشمن خارجی قرار می‌گرفتند، به حرم امام رضا پناهنده می‌شدند، در حرم بسته باشد، در پناهگاه مردم بسته‌شده است، اما این دستوری است که از طرف کارشناسان و متخصصین امر پزشکی و مسؤولان مبارزه با این ویروس صادر شده و طبیعی است عزیزان ما برای حفظ مصلحت، بهداشت و حفظ سلامتی مردم و ارادتمندان امام رضا(علیه‌السلام)، باید این برنامه را اجرا می‌کردند.

وی اضافه کرد: حرم اهل‌البیت، ارزشمندترین و عزیزترین مقامات زندگی ما در تمام طول عمر ما هست، حتی حرم اهل‌البیت از خانه خود ما برای ما امن‌تر و آرامش بیش‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: عاشقان اهل‌بیت باید همان‌طور که احساسات خود را در مواقع ضروری کنترل می‌کنند، در مقام دلدادگی و عشق اهل‌بیت (علیه‌السلام)، احساسات خودشان در این موضوع را نیز کنترل کنند؛ کسی در این‌ بین مقصر نیست، دشمن در حرم را نبسته که بخواهیم در مقابل او مقاومت کنیم، اضطرار زندگی اجتماعی ما و وجود این بیماری و ویروس، سبب شده عزیزان ما در مسؤولیت تخصصی و کارشناسی، چنین نظریه‌ای را اظهار و این دستور را صادر کنند.

***

کدام مراجع تقلید اجازه بسته شدن درهای حرم حضرت معصومه (س) بخاطر جلوگیری از شیوع کرونا را داده بودند؟

آیت‌الله سید محمد سعیدی در یک فایل ویدیویی که بر روی کانال تلگرامی تولیت آستان حضرت معصومه (س) منتشر شد با بیان این‌که تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) کاری بسیار سخت و تلخ برای همه ما بود، گفت: درباره ضرورت این کار از سه مرجع بزرگوار آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی سوال شد و همه بزرگواران با بیان ضرورت‌های مختلف، بر این تعطیلی تاکید و بیان کردند این حرم‌ها باید در این ایام تعطیل شوند تا از این صحنه‌ها و عرصه‌ها برای مردم مشکلی به وجود نیاید.

***

ضرورت تغییر سیاست رسمی درباره کرونا

عباس عبدی، تحلیل گر اصلاح طلب در کانال تلگرامی نوشت: بظاهر اراده و درک کافی نیز در سطح سیاستگذاران برای این بحران{کرونا} وجود ندارد. هنگامي كه مي‌بينيم هر روز گفته مي‌شود به نقطه بحراني رسيده‌ايم و آن را رد كرده‌ايم، يا به شرايط عادي مي‌رسيم، متوجه مي‌شويم كه دست‌اندركاران اصلاً متوجه عمق ماجرا نشده‌اند. هنگامي كه در اين وانفساي رو به صعود كرونا، اتوبان افتتاح مي‌كنند، بيشتر متوجه اين بي‌توجهي مي‌شويم. هنگامي كه مي‌بينيم براي قمه‌زني واکنش تند نشان می‌دهند ولي نسبت به تجمعات ديني و مناسكي كم‌توجه هستند، به طوري كه عده‌اي به خود جرأت نقض تعطيلي اين اماكن را مي‌دهند، متوجه مي‌شويم كه تا رسيدن به نقطه مطلوب در مبارزه با كرونا راه زيادي در پيش داريم. در حالي كه قمه‌زني حداكثر ايرادش اين است كه به خود فرد لطمه مي‌زند، و امری شخصی است. ولي اين تجمعات مردم و جامعه را دچار بيماري و به تعبير ديگري قتل عام خواهد كرد. به نظر مي‌رسد كه با این وضع ممکن است که زودتر اعلام سهمیه بنزين مجاني كنند تا همه عازم سفر شوند و كلاً مسأله را اين طوري حل كنند.

ولي به نظرم رفتار مهم‌تر ديگري هم وجود دارد كه متأسفانه آن نيز به حكومت برمي‌گردد. ساختار سياسي در ايران در مورد كرونا دچار يك پارادوكس شده است. از يك سو مي‌خواهد اوضاع را عادي نشان دهد و از سوي ديگر مي‌دانند كه وضعيت مناسب نيست. براي عادي نشان دادن اوضاع مي‌توانيد به سخنان رييس جمهور و يا غيبت و سکوت بيشتر مسئولين كشور استناد كرد. و مهمتر از همه به نحوه اطلاع‌رساني نادرست در مورد تعداد مبتلايان و تفاوتی که میان آمار رسمي با آماري كه در واقعيت وجود دارد...

تنها راه براي مبارزه موثر با کرونا، كاهش ارتباطات است. متأسفانه دولت ايران نقش خود را در اعمال قدرت برای اجرای این سیاست به كلي فراموش كرده است. بايد آمار تخميني خود از تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي اين بيماري را ارايه كند و به همه بگوید وضع جدی‌تر از ان است که فکر می‌کنند، سپس اقدام به قرنطينه جدي خانگي و نجات افراد پرخطر كند.

***

اعتباری که رسانه ملی حراج کرده است!

فرهیختگان نوشت: یکی از مهمترین عللی که تلویزیون را به‌عنوان یک رسانه مهم از جایگاه خودش تنزل داده، رفتاری است که در مواجهه با اتفاقات مختلف دارد؛ رفتاری دوگانه که اگرچه گمان می‌شود با هدف جذب مخاطب (البته با بدترین شکل ممکن) طی می‌شود اما در واقع عاملی‌ست برای پس زدن مخاطب و گاهی تا آنجا پیش رفته که سنگینی‌ سایه‌اش تولیدات خوب این رسانه را نیز به حاشیه برده است... قبل‌تر تلویزیون شبکه‌های کمتری داشت اما در تنوع موفق‌تر بود. باوجود آنکه توقع می‌رفت افزایش شبکه‌های تلویزیون وزنی برای تنوع بیشتر در فرم و محتوای تولیدات آن باشد اما تکرار در مسیر برنامه‌سازی پیشی گرفت و به مرور از حضور چهره‌های مطرح فرهنگی و هنری غفلت شد، فرآیندی که نتیجه‌اش اولویت دهی به چهر‌ه‌های درجه چندم و کم مایه در تریبون رسانه ملی بود. حضور پررنگ بازیگران را در چند سال اخیر در مقام اجرا مرور کنید و در کنارش مجری‌ها را! چند درصد از مجری بازیگران، توانمندی لازم را در اجرا دارند؟

***

مجلس یازدهم برای شرایط جدید کشور برنامه‌ریزی کند

مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا به مهر گفت: من به نمایندگانی که به تازگی به مجلس راه یافتند هم گوشزد کردم که باید با توجه به شرایط جدید برای کشور برنامه‌ریزی کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بودجه نیاز به تغییر و تحول دارد، گفت: بودجه از جمله حداقل‌هایی است که باید محقق شود و معلوم هم نیست که درآمدهای پیش‌بینی شده آن عاید کشور شود. این فعال سیاسی اصولگرا افزود: دولت باید منابع را طوری تدبیر کند که مجبور به استقراض خارجی یا استقراض از صندوق ذخیره ارزی نشود، زیرا هر کدام از این موارد آسیب‌زا است و برای کشور گران تمام خواهد شد.

چمران در پایان گفت: به نظر من دولت باید یک برنامه ریزی دقیق اقتصادی بر مبنای شرایط فعلی را در اولویت قرار دهد و مجلس هم در این قضیه با دولت هماهنگ باشد و کمک کند.

***

پیش بینی ها درباره سال آینده

صادق زیباکلام در روزنامه شرق نوشت: باوجود تمام مشکلات موجود نباید ناامید بود، زیرا همه بحران‌های سال 98 باعث شد شناخت مردم از جامعه واقع‌بینانه‌تر شود و موافقان شرایط موجود به این نتیجه برسند که مسئولان ایران هم می‌توانند اشتباه داشته باشند. از سوی دیگر مخالفان نظام هم دریافتند که شعارهای قهرمانانه، پوچ و توخالی سنخیتی با واقعیت موجود ندارد؛ بنابراین هردو اینها در جامعه قدری از مواضع تندوتیز خود پایین می‌آیند و درباره گذشته منطقی‌تر اظهارنظر می‌کنند. در حقیقت اگرچه بلایای طبیعی و مشکلات اقتصادی و سیاسی ضربات بسیار سنگینی به جامعه وارد کرد اما نوعی پختگی را به ارمغان آورد.... آنچه امروز در ایران مشاهده می‌کنیم، این است که دولت چندان توانی بر حل مسائل کشور ندارد و در این وضعیت لازم است که دست‌کم خود مردم به فکر عبور از بحران‌ها باشند و از سوی دیگر باید امید داشت که در سال 99 دولت قدری از این کرختی بیرون آید و نیروهای تندرو سیاسی هم در پیش پای دولت موانع بیهوده ایجاد نکنند. در نهایت با همه مشکلات کنونی باید امیدوار بود.

***

علی مطهری هم نوشت: .... اینکه تندروهای سیاسی به هرحال و با غیبت اکثریت مردم و در یک شرایط خاص در انتخابات مجلس پیروز شدند، یک نقطه مثبت برای کشور است. زیرا تا امروز آنها به امید شکست‌دادن دولت و به طور کلی رقیب سیاسی‌شان نیروی خود را بر کارشکنی در اجرای برجام و حل‌نشدن مسئله FATF و اخلال در سیاست خارجی متمرکز کرده بودند، ولی اکنون که خود مسئولیت بخشی از حکومت را بر عهده می‌گیرند و با واقعیات اداره کشور روبه‌رو می‌شوند، به عقیده من به تدریج رویکرد مثبتی نسبت به احیای برجام، پذیرش سازوکار FATF و بهبود سیاست خارجی پیدا خواهند کرد. آنها این محدودیت‌ها را برای رقیب می‌خواستند نه برای خود، بنابراين دست به کار خواهند شد. به همین جهت شاید مصلحت این باشد که ریاست‌جمهوری آینده نیز در دست همین‌ها باشد تا مشکلات خارجی و داخلی کشور سریع‌تر حل شود. اگر بیرون از قدرت دولت بمانند باز کارشکنی خواهند کرد.