نارین قلعه شهر میبد

گروه عکس الف،   3981228083

نارین قلعه‌ میبد یزد، یکی از بناهای تاریخی و باشکوه ایران بازمانده از دوران ساسانی است که معماری و هنر سازندگان آن، موجب تحسین باستان‌شناسان و تاریخ‌دوستان شده است.

به گزارش ایمنا، نارین قلعه در استان یزد، شهرستان میبد، ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد و روی تپه‌ای به ارتفاع ۲۵ متر با شیب کم از قسمت جنوب به شمال قرار گرفته است.

موقعیت نارین قلعه روی این تپه به گونه‌ای است که با ایستادن برفراز آن، می‌توان بر تمامی شهر میبد و اطراف آن اشراف داشت. از نکات جالب و قابل توجهی که در مورد این مکان تاریخی باشکوه وجود دارد، می‌توان به حضور تونل‌های شبکه‌ای زیرزمینی قابل تردد اشاره کرد که طراحان و معماران آن دوران، آن‌ها را برای تدارک و تهیه مایحتاج زندگی افراد از جمله آب و غذا در مواقع خطر مانند جنگ احداث کرده‌اند. این راه‌های زیرزمینی توسط هیچ بیگانه و متجاوزی فتح نشده است.

برخی باستان‌شناسان، پیشینه سکونت در این مجموعه تاریخی را حدود سه الی چهار هزار سال قبل از میلاد برآورد کرده‌اند. براساس قدمت بیان شده، به نظر می‌رسد نارین‌قلعه از کهن‌ترین تمدن بشری تاریخ یزد برخوردار است. این قلعه‌ میبد بعد از ارگ بم بزرگترین شهر قلعه‌ خشتی ایران است که دارای ساختاری همانند ساختار ارگ بم بوده و به همان اندازه زیبا و شکیل است که چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.