تیر خلاص به سلامت جامعه !

  3981228064 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نوروز ۹۹ شاید متفاوت ترین نوروزی باشد که ایرانی ها تجربه می کنند. امسال هرگونه دید و بازدید نوروزی، سفر و مهمانی می تواند به قیمت جان عزیزانمان تمام شود. 

تیر خلاص به سلامت جامعه !

به گزارش الف با توجه به قدرت بالای این ویروس در انتشار سریع، حالا در شرایطی قرار داریم که عید دینی، روبوسی و سر زدن به بزرگترهای فامیل، حکم یک کار کاملا غیراخلاقی را دارد که می تواند جان بقیه را به خطر بیندازد.

اگرچه همواره صله رحم و دید و بازدیدها در نوروز به عنوان یک ارزش اخلاقی و هنجار مرسوم در جامعه ما پذیرفته شده است، اما باید بپذیریم که در شرایط اضطراری فعلی، این رفتارها کاملا ضد ارزش به حساب می آید. حتی اگر فرض بگیریم که ما جانمان را کف دستمان بگذاریم و بیمی هم از ابتلا به ویروس کرونا نداشته باشیم، اما سوال اینجاست که اگر فرد مسنی به واسطه همین عید دیدنی های ما به ویروس کرونا مبتلا شود و جسمش نتواند در برابر این ویروس جدید دوام بیاورد و فوت شود، آیا تا آخر عمر می توانیم با این عذاب وجدان کنار بیاییم؟ یعنی حتی اگر این فرض را هم در نظر بگیریم که ما در صورت ابتلا به ویروس کرونا، مداوا می شویم و اتفاقی برایمان نمی افتد، آیا می توانیم تضمین کنیم که در اثر عید دیدنی های ما، هیچ اتفاقی هم برای سالمندان اطرافمان نمی افتد؟

این روزها سر زدن به اقوام و آشنایان سالمند، نوعی خیانت به جان این عزیزان است. شاید آنها با ما رودربایستی داشته باشند و نتوانند با صراحت بگویند که ما را از عید دیدنی معاف کنید، اما اطرافیان افراد سالمند باید خودشان مراعات کرده و عید دیدنی ها را به تماس تلفنی محدود کنند.

رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تعبیر جالبی استفاده می کند و می گوید: «امسال عید دیدنی را به عید شنیدنی تبدیل کنیم و از طریق تلفن و اینترنت با یکدیگر در تماس باشیم.»

به گفته فاطمه جعفریان «ماندن در خانه و رعایت نکات پیشگیرانه سبب می شود که زنجیره بیماری قطع شود و اوضاع زندگی به روال عادی خود برگردد. در همین راستا به مردم توصیه می کنیم که از حضور در آرامستان ها و بقاع متبرکه نیز خودداری کنند، زیرا این تجمع نیز سبب شیوع بیماری می شود.»

نکته مهم دیگر این است که باید در نظر داشت این ویروس نشان داده است که پیر و جوان نمی شناسد. مرگ برخی جوانان کاملا سالم و حتی ورزشکار بر اثر ابتلا به کرونا، نشان می دهد که هنوز ابعاد پیچیده این ویروس برای جهان علم، شناسایی نشده است. بنابراین در این شرایط، دید و بازدیدهای نوروزی، نه تنها جان سالمندان را به شدت به خطر می اندازد، بلکه احتمال دارد سلامت افراد جوان و میانسال را هم تهدید کند.

در صورتی که عید دیدنی های امسال متوقف نشود، باید منتظر بود که یک هفته پس از نوروز با افزایش چشمگیر مبتلایان به ویروس کرونا مواجه باشیم. با توجه به شلوغی بیش از حد مراکز درمانی در این ایام و نیمه فعال بودن بسیاری از مراکز درمانی در ایام نوروز، قطعا مراکز درمانی قادر نخواهند بود که خدمات درمانی مطلوبی به جمعیت تازه مبتلایان به کرونا ارائه دهند. درواقع، افرادی که امسال به عید دیدنی اصرار دارند، باید در نظر بگیرند که در صورت ابتلا به این ویروس مرگبار، نباید انتظار دریافت خدمات درمانی کامل و بدون کم و کاست را داشته باشند.

سفر نوروزی؛ تیر خلاص به سلامت جامعه

با شیوع ویروس کرونا در همه شهرهای ایران، حالا دیگر هیچ نقطه ای از کشور وجود ندارد که از این ویروس موذی در امان مانده باشد. سفر رفتن در این شرایط، قطعا به افزایش زنجیره ابتلا به این ویروس منجر می شود. بخصوص در استان های شمالی کشور که هر ساله مقصد محبوب مسافران نوروزی است، این روزها در فهرست استان هایی قرار گرفته که بیشترین میزان شیوع ویروس کرونا در آن ثبت شده است. 

عباس زارع، دبیر شورای اطلاع‌رسانی ستاد کرونا در استان مازندران هم تصریح کرده است: « با توجه به شرایط موجود در کشور و استان مازندران و همچنین برای حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، تمامی مراکز هنری و فرهنگی استان در این ایام تعطیل است و مازندران نمی‌تواند از مسافران نورزی میزبانی کند.»

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با کرونای مازندران «هیچ کدام از مدارس، مسافرخانه‌ها، اردوگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، زائرسراها، مراکز تفریحی و گردشگری استان، مجاز به سرویس‌دهی به مسافران نیستند و دایر کردن چادر در مکان‌های عمومی و اقامتگاه‌ها نیز ممنوع است.»

بسیاری از شهرهای توریستی کشور نیز شرایطی مشابه دارند و وضعیت شیوع کرونا در این شهرها نیز بسیار نگران کننده است.

از سوی دیگر، باید در نظر داشت که بر اساس گفته کارشناسان، ایمنی بدن انسان در زمان سفر، کاهش پیدا می کند و در نتیجه مستعد ابتلا به ویروس های مختلف است. از آنجا که در طول مسافرت به انواع اشیا و لوازم مختلف نیز دست می زنیم، از دستشویی های بین راهی استفاده می کنیم، خوراکی می خریم و در محیطی غیر از خانه خودمان می خوابیم، همه این عوامل موجب افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا خواهد بود.

تغییر سبک زندگی در ایام نوروز و ماندن در خانه، بهترین لطفی است که می توانیم در حق خودمان و اطرافیانمان داشته باشیم. مطالعه، فیلم دیدن، گوش دادن به موسیقی، وقت گذاشتن بیشتر با خانواده، گذراندن دوره های آموزشی آنلاین رشته های هنری و غیرهنری که به وفور در اینترنت یافت می شود، از جمله بهترین راه هایی است که می توان هم از اوقات فراغت پرباری بهره مند شد و هم کمک کرد که زنجیره ابتلا به این ویروس متوقف شود.

این روزها بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم که برخی علایق و سلایق خود را قربانی کنیم، به سفر نرویم و ارتباط با اطرافیان را محدود کنیم تا این بیماری را شکست دهیم. در صورتی که این هزینه های کوچک را ندهیم، آن وقت در صورت ابتلا به کرونا مجبوریم هزینه های مادی و معنوی به مراتب بزرگ تری را متحمل شویم.