رکورد سقوط قیمت نفت شکسته شد

گروه اقتصادی الف،   3981228055

قیمت نفت با نگرانیها نسبت به فلج شدن اقتصاد جهانی از شیوع ویروس کرونا، در معاملات روز چهارشنبه برای مدت کوتاهی به پایینترین حد خود در ۱۷ سال گذشته سقوط کرد.

رکورد سقوط قیمت نفت شکسته شد

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت در نیویورک حداکثر ۲.۸ درصد سقوط کرد و به ۲۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید و اگر در این سطح بسته شود، پایینترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۰۳ خواهد بود. آخرین باری که قیمت نفت در این سطح معامله شد اپیدمی سارس در آسیا شایع شده بود. نفت بخشی از ضررش را جبران کرد اما در معاملات پرنوسان هفته جاری همچنان بیش از ۱۵ درصد کاهش داشته است.

در حالی که سیاستگذاران سراسر جهان اقدامات بی سابقه‌ای را برای حمایت از اقتصادهایشان در برابر اپیدمی کرونا در پیش گرفته‌اند، فروپاشی تقاضا برای نفت و نگرانیها نسبت به عرضه بالا از سوی تولیدکنندگان بزرگ قیمتها را پایینتر می برد.

استفن اینس، استراتژیست بازار آسیا اقیانوسیه در این باره اظهار کرد: فکر نمی کنم به اوج سقوط قیمتها رسیده باشیم و قیمتهای نفت ممکن است به ۱۸ تا ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کنند.

بازارهای نفت با وجود اقدامات جهانی برای تعدیل اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا آرام نشده‌اند. با وجود ازسرگیری برنامه خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا و بهبود بازارهای سهام این کشور، نفت به دلیل سیگنال عربستان سعودی برای صادرات ۱۰ میلیون بشکه در روز در آوریل، به روند ریزشی خود ادامه داد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با چهار سنت کاهش، به ۲۶ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۶ سنت کاهش، به ۲۸ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه ۴.۴ درصد سقوط قیمت داشت.

قیمت بنزین در آمریکا پس از این که روز دوشنبه بزرگترین کاهش روزانه از سال ۲۰۰۵ را ثبت کرد، تا حدودی بهبود پیدا کرد و با سه درصد افزایش، به ۷۳.۲۵ سنت در هر گالن رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شوکهای عرضه و تقاضا دورنمای وال استریت برای نفت را منفی کرده است. بانک گلدمن ساکس با اعلام این که مصرف نفت هشت میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است، قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت در سه ماهه دوم امسال را به ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش داد. بانک استاندارد چارترد هم پیش‌بینی کرد قیمتهای نفت در سه ماهه بعدی پایین ۲۰ دلار در هر بشکه خواهند ماند. شرکت میزوهو سکیوریتیز هشدار داد اگر عربستان و روسیه بازار را از عرضه لبریز کنند، قیمتهای نفت ممکن است منفی شوند.