ویروس کرونا و استاندارد دوگانه رسانه‌های جهانی

دکتر فرهاد جعفری/ متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی،   3981228043
ویروس کرونا و استاندارد دوگانه رسانه‌های جهانی

ویروس کرونا ساخته دست بشر باشد یا نباشد که البته دیر یا زود مشخص خواهد شد، این ویروس نشان داده است که سیاه و سفید، غربی و شرقی یا فقیر و غنی نمی شناسد. به طور کلی نیز حوزه بیماری ها و سلامت انسان ها را نباید سیاسی ببینیم، اما با این وجود شاهد بودیم که چندی پیش بی بی سی فارسی و برخی رسانه های خارجی دیگر، ابتلای دکتر حریرچی، معاون وزیر بهداشت به کرونا را به سخره گرفتند، ولی پس از مدتی بسیار کوتاه، نه تنها معاون وزیر بهداشت بریتانیا به کرونا مبتلا شد، بلکه ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ هم به قرنطینه رفتند، ولی این بار بی بی سی طوری گزارش تهیه کرد که انگار آنها به ماه عسل رفته اند!

همچنین مدتی نیز ابتلای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به کرونا نقل مجالس و کانال های خارجی بود، اما حالا تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و اعضای کنگره آمریکا گرفتار ویروس کووید-۱۹ شده اند.

شاهد بودیم غربی ها با معرفی ایران به عنوان کانون انتشار کرونا همه کشورها را تحت فشار گذاشتند تا همه مرزها را با ایران ببندند، اما حالا آمریکا مرزهای خودش را به روی دوستان اروپاییش مسدود کرده است. این در حالی است که مردمان متمدن خوشحال ترین کشور دنیا با غارت یک ساعته فروشگاه ها در نروژ، جهانیان را متحیر کردند!

کمبود ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی در‌ ایران (که متاسفانه هنوز هم حل نشده) را به عنوان  فاجعه ملی نشان دادند، اما هنوز پای کرونا به اروپا باز نشده بود که مردمان دیار فرنگ، یکباره به فروشگاه ها هجوم بردند و هرچه بود و نبود را خریدند و قفسه های خالی دستمال توالت در فروشگاه های بزرگ لندن و پاریس و کپنهاک و نیویورک و تگزاس حالا حتی توسط رابرت مک ایر(سفیر انگلیس در ایران ) نیز مورد تمسخر قرار می گیرد.

همانگونه که شنیده اید و البته خیلی ها را هم احتمالا نخواهیم شنید، تا این لحظه همسر نخست وزیر کانادا کرونا گرفته و خود نخست وزیر در قرنطینه است! همسر نخست وزیر اسپانیا، وزیر امورخارجه و وزیر دفاع نروژ، وزیرارتباطات برزیل، وزیر کشور استرالیا، سناتور گراهام  و رونالدو هم در قرنطینه هستند! از دید رسانه های جهانی، ابتلای این افراد به کرونا خنده ندارد، اما ابتلای حریرچی به کرونا باید مورد تمسخر قرار بگیرد. 

با همین استانداردهای دوگانه، ایران محکوم شد که موارد کرونایش را پنهان کرده، اما حالا معلوم شده است که آمریکا و اروپا، گوی سبقت را از ما ربوده اند و قبل از ما دچار این بلا شده و صدایش را در نیاورده اند. جالب اینکه در شرایطی که کشورهایی مانند رواندا و ساحل عاج که مدت هاست حضور کرونا را در کشورشان را اعلام کرده اند، ولی ترکیه تازه اعلام کرده دومین مورد از کرونایش قطعی شده است. سوریه هم با حضور مهمانان ناخوانده ای از۷۲ ملت در گزارشش به سازمان جهانی بهداشت، موارد کرونا در سوریه را صفر اعلام کرده است! 

از سوی دیگر، تصور کنید اگر تنها یک دهم تحریم هایی که بر ایران اعمال شده است، بر اروپا و آمریکا اعمال می شد، در همان هفته اول شیوع کرونا، چه بر سرشان آمده بود.

اما آخر قصه، بالاخره دم خروس نیز بیرون زد و مایک پنس، معاون ترامپ اعلام کرد که یک شرکت آمریکایی از یکشنبه آینده به صورت میلیونی تست های کرونا را روانه بازار خواهد کرد. بنابراین چندان پیش بینی اش سخت نیست که به زودی انتظارها به پایان  می رسد و انواع واکسن و قرص، شربت و آمپول های ضد کرونا هم توسط شرکت هایی روانه بازار خواهد شد که احتمالا سهام داران اصلی آنها را می توانید حدس بزنید.