حمایت مشروط پمپئو از نخست‌وزیر پیشنهادی عراق

گروه جهان الف،   3981228024

وزیر خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه حمایت مشروط دولت این کشور از نخست‌وزیر پیشنهادی جدید عراق را اعلام کرد.

به گزارش فارس، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) به صورت مشروط از ««عدنان الزرفی» که در عراق مأمور تشکیل کابینه شده حمایت کرد.

به نوشته رویترز، پامپئو گفت الزرفی در صورتی که حاکمیت ملی عراق را حفظ کند، عاری از فساد باشد و از حقوق بشر حراست کند از حمایت واشنگتن و جامعه بین‌الملل برخوردار خواهد بود.

پمپئو در توئیتر نوشت: «عراقی‌ها دولتی می‌خواهند که حاکمیت ملی عراق را حفظ کند، نیازهای اساسی را تأمین کند، عاری از فساد باشد و از حقوق بشر حراست کند. در صورتی که عدنان الزرفی، نخست‌وزیر پیشنهادی عراق این منافع را در اولیت قرار دهد، از حمایت آمریکا و جامعه بین‌المللی برخوردار خواهد بود.»

ساعاتی قبل‌تر رسانه‌های عراقی از دیدار میان گروه‌های شیعه معترض به «عدنان الزرفی» در منزل «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دوله القانون این کشور خبر دادند.

یک مقام سیاسی به السومریه نیوز گفت: «گروه‌های شیعی معترض به مامور شدن عدنان الطرفی برای تشکیل کابینه، شامگاه سه شنبه نشستی در منزل نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون با حضور هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، عمار الحکیم رئیس جریان الحکمه  و فالح الفیاض مشاور امنیت ملی و همچنین حزب الفضیله برگزار کردند».

شبکه تلویزیونی العهد هم گزارش داد گروه‌های شیعی عراق در این نشست بر سر مخالفت با عدنان الزرفی به توافق رسیدند.

رئیس‌جمهور عراق روز سه شنبه به طور رسمی «عدنان الزرفی» استاندار پیشین نجف اشرف و دبیرکل حزب «الوفاءالعراقیه» را مامور تشکیل کابینه این کشور کرد.