وزیر کشور: مردم برای مدیریت کرونا همکاری کنند/ اجازه ندهیم شایعات جا بیفتد

گروه سیاسی الف،   3981227032

وزیر کشور با اشاره به اهمیت ویژه مشارکت مردم در امر مدیریت بیماری کرونا گفت: در زمینه کنترل خروجی‌ها همه نهادها پای کار آمده‌اند اما موفقیت طرح مستلزم همکاری واقعی مردم است.

وزیر کشور: مردم برای مدیریت کرونا همکاری کنند/ اجازه ندهیم شایعات جا بیفتد

به گزارش مهر، رحمانی فضلی وزیر کشور در چهل و نهمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه این روزها بیشترین موضوعات در عرصه مدیریت کشور معطوف به کنترل بیماری کرونا است، گفت: برای مقابله با شیوع کرونا، کاهش ارتباطات بین افراد و کانون‌های مختلف جمعیتی مدنظر است، و در این خصوص اطلاع رسانی و تبلیغات دنبال شده و توصیه‌های لازم از طرف همه مطرح شده است، اما برای تحقق مشارکت کامل مردم که عمده‌ترین بخش در مدیریت بیماری کرونا است، رسانه‌ها باید، کار بسیار جدی تری انجام دهند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه همزمان دو عرصه درمان و تبلیغات موثر را باید بیش از این تقویت کنیم، اظهار کرد: در حوزه رسانه‌ها چند موضوع مهم مورد نظر است، اول اطلاع رسانی که باید دقیق، درست و شفاف باشد، بعلاوه زمینه سوءاستفاده در بین نباشد و از هرنوع تناقض و ارائه آمارهای متفاوت جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: موضوع دوم در حوزه رسانه‌ها، آموزش است که از این طریق، بایستی آموزش عمومی همگانی و قابل درک و فهم داشته باشیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بروز پاره‌ای از بیم‌ها در حیات فردی و اجتماعی، مسئله‌ای عاطفی و زودگذر است، گفت: غلبه بر این شرایط در دسترس است و فرد با سازگاری زندگی خود را ادامه می‌دهد. به همین دلیل در این مسیر باید آگاهی، اطلاع رسانی و آموزش داده شود تا مردم در کنار این موضوع بتوانند زندگی خود را داشته باشند و خود را مصون کنند.

وزیر کشور با تشریح مبانی منجر به تصمیم گیری در خصوص اعمال برخی محدود سازی‌ها برای مقابله با شیوع بیماری گفت:، باید در این مسیر رسانه‌ها با قدرت عمل کنند و با ارائه آموزش‌های جانبی، انتشار صحیح اخبار، میزگردها و اطلاع رسانی به موقع در این جهت اقدام کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت موضوع اقناع سازی، تاکید کرد؛ چنانچه در عرصه اقناع، ضعیف عمل شود، مردم تحت تاثیر اخبار غیر صحیح قرار می‌گیرند و شایعات جا می‌افتد.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به طرح برخی شبهات در روند کنترل ویروس کرونا گفت: این شبهات باید به صورت منسجم و سیستماتیک پاسخ داده شود. البته در این جهت گام‌های خوبی برداشته شده است، ولی بیش از این ظرفیت داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت ویژه مشارکت مردم در امر مدیریت بیماری کرونا گفت: در زمینه کنترل خروجی‌ها همه نهادها پای کار آمده‌اند اما موفقیت طرح مستلزم همکاری واقعی مردم است. لذا رسانه‌ها باید طرح کنترل خروجی در استان‌ها را به خوبی اطلاع رسانی کنند. در این زمینه، وزارت بهداشت، هلال احمر را مامور اجرای طرح کرده است و البته ابعاد امنیتی و انتظامی طر ح نیز بر عهده وزارت کشور است.

وی در ادامه تجلی دیگر مشارکت مردم در مقابله با بیماری کرونا را طرح بسیج عمومی مردم علیه کرونا اعلام کرد و افزود: در این طرح با محوریت محلات و با مشارکت اقشار مختلف فعال، خدمات مورد نیاز محله از ابعاد مختلف مرتبط با این بیماری، دنبال می‌شود.

وزیر کشور همچنین ضمن تقدیر از زحمات نیروهای مسلح در این حادثه که مانند تمام حوادث کشور از قبیل سیل و زلزله بیشترین تلاش‌ها را داشته‌اند، گفت: نیروهای مسلح با تأمین بیش از چند هزار تخت، مقادیر زیادی دارو، مشارکت در ابعاد مختلف درمان و بسیاری از مسائل مورد نیاز، پای کار هستند.

رئیس ستاد اطلاع رسانی وتبلیغات اقتصادی کشور با تاکید بر وفور کالا در بازار گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این عرصه به خوبی اقدام کرد و به صورت مستمر کالاهای مورد نیاز را در بازار توزیع کرد، صداوسیما نیز با انعکاس فروشگاه‌ها و مغازه‌های پر از کالا، التهاب جامعه را کاهش داد و البته اصناف هم در این زمینه به خوبی وارد عمل شدند.

وزیر کشور در پایان مجدداً خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله مشارکت و همراهی مردم است و موثرترین مسئله در مشارکت و همراهی مردم نیز رسانه‌ها هستند که امیدواریم نقش خود را به خوبی مانند گذشته انجام دهند.