آغاز مخالفت روس ها با ماندگاری پوتین در قدرت

گروه جهان الف،   3981226140 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

۳۵۷ دانشمند، نویسنده، خبرنگار، وکیل و منتقد تئاتر در نامه‌ای سرگشاده، مخالفت خود را با اصلاح قانون اساسی روسیه که بر اساس آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امکان باقی ماندن در قدرت را بدست می‌آورد، اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، این نامه سرگشاده به امضای ۳۵۷ نفر با ذکر نام و مقام و موقعیت شغلی هر یک از امضاکنندگان روز دوشنبه در سایت اینترنتی رادیو اکومسکو (رسانه غرب گرا مخالف دولت روسیه) منتشر شده است.

در این نامه گفته شده است: ما شهروندان روسی شامل حقوقدانان حرفه‌ای، دانشمندان، خبرنگاران و نویسندگان، خطاب به شهروندان روسیه، نمایندگان همه سطوح، سیاستمداران، شخصیت‌های اجتماعی و البته قاضی‌های دادگاه قانون اساسی که به متن قانون اساسی سوگند خورده‌اند اعلام می کنیم که خطر بحران قانون اساسی و کودتای غیرقانونی کشور را تهدید می‌کند.

رئیس جمهوری روسیه روز شنبه طرح اصلاح قانون اساسی روسیه را که در آن قید شده او بار دیگر می تواند در انتخابات ریاست جمهوری (سال ۲۰۲۴ میلادی) شرکت کند را با امضای خود تایید کرد.

پوتین پس از امضای مصوبه ، طبق قانون آن را برای بررسی و تایید به دادگاه قانون اساسی روسیه فرستاد تا در صورت تایید به همه پرسی گذاشته شود.

در ادامه نامه سرگشاده در مخالفت با طرح اصلاح قانون اساسی روسیه گفته شده است: ما معتقدیم که اصلاح بند ۸۱ قانون اساسی روسیه که دوره های ریاست جمهوری رئیس جمهوری کنونی را صفر می کند، غیرقانونی و از نظر سیاسی و اخلاقی غیرقابل قبول است.

 در بخش دیگر نامه بدون ذکر توضیح آمده است: ما به شدت نگرانیم که اصلاحات دیگر در فصل های ۳ و ۸ قانون اساسی با مفاد فصل های ۱ و ۲ مغایرت داشته باشد و این معیارهای اصل برابری در برابر قانون و تضمین حقوق و آزادیهای شخصی را نقض و متناقض اصل فدرالیسم است.

در نامه سرگشاده همچنین از ترتیب و روال تایید طرح اصلاحات قانون اساسی روسیه ابراز نگرانی شده است.

گفتنی است در صورت تایید این طرح از طرف دادگاه قانون اساسی روسیه، روز ۲۲ ماه آوریل (سوم اردیبهشت ماه) همه پرسی عمومی برای تایید این طرح از سوی مردم روسیه برگزار شود.