حمایت از فعالان اقتصادی؛ مرهمی بر زخم‌های کرونا

گروه اقتصادی الف،   3981226115 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
حمایت از فعالان اقتصادی؛ مرهمی بر زخم‌های کرونا

بعد از ورود کرونا به ایران، بسیاری از اصناف و فعالان اقتصادی و کسب و کارهای بیشماری در معرض تهدید قرار گرفتند، به ویژه آنکه کرونا درست در پیک کاری تمام اصناف و فعالان اقتصادی و در شب عید اتفاق افتاد، کرونا از نمایشگاه های بهاره هر ساله تا بسیاری از نمایشگاه های در آستانه عید نوروز را تعطیل کرده و بسیاری از اصناف مانند صنف لباس فروشان را که تنها شب عید بازار داغی داشتند را نیمه تعطیل کرده است.

یکی از اقداماتی که می تواند مرهمی بر زخم های به جا مانده از کرونا باشد، اقدامات حمایتی برای اصناف، فعالان اقتصادی به ویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط است. الف در این گزارش به اقدامات حمایتی که تا به امروز برای حمایت از اصناف انجام شده پرداخته و امید است این نوع حمایت ها به صورت حداکثری بوده و تمام مشاغل را در بر بگیرد.

حمایت دولت از کارگران فصلی بیکار شده 

طبق گفته دولت سه میلیون خانوار که بیشتر کارگران فصلی بیکار شده هستند تحت حمایت دولت قرار گرفته و تا پایان سال برای آن مبالغی واریز خواهد شد، دو بسته حمایتی دیگر نیز در ابتدای سال آتی، در اختیار مشمولان این طرح قرار خواهد گرفت..

سازمان برنامه و بودجه نیز با دستور رئیس جمهور، موظف به تأمین اعتبار این بسته حمایتی شده است.

همچنین قرار است جلسه آتی کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا روز یکشنبه به‌ریاست دکتر روحانی و با حضور وزرای اقتصادی ذی‌ربط و رؤسای اتاق‌های بازرگانی و اصناف تشکیل شود.

دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک تا دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.

حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده اند و این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد است و پس از ثبت نام متقاضیان و استحقاق سنجی افراد، به نوبت پرداخت خواهد شد، در مرحله دوم حدود یک و نیم میلیون خانواری که حتی دارای درآمد متغیر هم نداشتند توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده اند و در هفته آینده اولین بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.مبالغ دریافتی این افراد برای خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان، خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار پنج نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

معافیت مالیاتی برای اصناف ضربه خورده از کرونا

اولین اقدام سازمان امور مالیاتی در حمایت از اصناف لغو جلسات هیئت حل اختلاف مالیاتی برای اشخاص حقیقی بوده و  این امر بدین معنی است که بررسی پروند‌ها به سال آینده موکول می‌شود.

دومین اقدام بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی بود که مهلت آن تا پایان اسفند است که به بخش تولید ۹۰ درصد و به بخش خدمات ۸۰ درصد بخشودگی ارائه شده و  این مورد را برای سه ماه تمدید و ابلاغ شده است.

سازمان امور مالیاتی پرداخت تسهیلات را با مشارکت بانک مرکزی از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون برای اشخاص حقیقی افزایش داده تا نیازی به استعلام وضعیت مالیاتی نباشد و برای اشخاص حقوقی  هم پرداخت تسهیلات به آن‌ها را از ۳۰۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون افزایش یافته است.

سازمان امور مالیاتی وضعیت کسادی بازار را به صورت ویژه بررسی کرده و تا جایی که ممکن است مالیات را کم خواهد کرد و حتما با شرایطی کسادی که دراثر گسترش ویروس کرونا در اقتصاد ایجاد شده، تغییرات خود را در میزان مالیات پرداختی نشان می‌دهد.

بنیاد مستضعفان به صورت ویژه پای کار آمد

بنیاد مستضعفان با آمدن فتاح، قوتی دوباره گرفته و در کارهای عام المنفعه پیش قدم شده است، این بنیاد تا تاریخ 24 اسفند24 آمبولانس به شبکه درمانی کشور اهدا کرده است، 40 میلیارد تومان به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بسته مراقبتی بهداشتی تهیه کرده است.

این بنیاد برای همکاری هر چه بیشتر با وزارت بهداشت، تمامی مراکز تفریحی بناید را اعم از پارک ارم، توچال را تعطیل کرده و بیش از 110 شهر و روستا و بسیاری از پادگان ها را ضدعفونی کرده است.

اقدام ویژه و قابل تقدیر بنیاد مستضعفان صرف نظر از اخذ اجاره واحدهای تجاری برای ماه های اسفند و فروردین است که اقدام بسیار قابل تقدیری است.

مصوبات شورای پول و اعتبار در مورد حمایت از کسب و کارها در پی شیوع ویروس کرونا

در جلسه 13 اسفند شوراي پول و اعتبار این تصمیمات برای حمایت از کسب و کارها گرفته شد:

«با هدف مساعدت و حمايت از صاحبان کسب و کارها (اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي) که مصاديق آن در مصوبه دولت محترم تعيين خواهد شد، اقساط تسهيلات آن‌ها و نيز اقساط قرض‌الحسنه کليه اشخاص طي ماه‌هاي اسفند 1398، فروردين 1399 و ارديبهشت 1399 سررسيد مي‌شود و به دليل شرايط بوجود آمده ناشي از شيوع ويروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهيلات يا اقساط تسهيلات و وام خود در مواعد مقرر نيستند منوط به آن‌که بدهي آن‌ها تا تاريخ 01‏/10‏/1398 در طبقه جاري قرار داشته باشد، مي‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پايان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت نمايند. همچنين درمورد تسهيلاتي که بازپرداخت آن‌ها به صورت دفعي بوده و سررسيد آن‌ها در بازه‌ي زماني يادشده قرار دارند مهلت سه ماهه داده مي‌شود تا پس از سه ماه از سررسيد تسهيلات، بدهي خود را بازپرداخت نمايند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي موظفند در صورت تسليم درخواست مشتريان مشمول، اقدام لازم را به‌عمل آورند.
  وام گيرندگان و تسهيلات گيرندگان موضوع بند (الف) به واسطه تمهيدات يادشده، در دوره مذکور مشمول جريمه (مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تأخير تأديه دين و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافي نمي‌شوند.
 چنان‌چه مطالبات مشمول مفاد اين مصوبه، در بازه زماني مذکور، در طبقات غيرجاري طبقه‌بندي گردد، مشتري يادشده بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعيت‌هاي ناظر بر اشخاص داراي بدهي غيرجاري نمي‌شود.»

اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام

ستاد اجرایی فرمان امام با همکاری وزارت بهداشت، هزینه نگهداری 250 تخت برای بیماران مشکوک به کرونا را پرداخت کرده متعهد شده است که قسمتی از نیازهای ماسک ویژه پزشکان و پرستاران را تأمین و جهت توزیع به وزارت بهداشت تحویل دهدکه تا کنون بیش از 215 هزار ماسک را تحویل داده است.

  ستاد اجرایی فرمان حضرت امام توانست خط تولید ماسک نانو N95 را راه‌اندازی کند که 76 هزار عدد ماسک نانو در یکی از کارخانه‌های زیرمجموعه ستاد تولید می‌شود و از سوی دیگر پارچه نانو نیز برای تولید ماسک در اختیار دیگر تولیدکنندگان ماسک قرار می‌گیرد.
اقدام قابل تقدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)‌ کمک مالی به برخی از کارخانه های تولید ماسک بوده تا میزان تولیدات خود را از 30 هزار ماسک به 100 هزار برساند.
 بنیاد احسان در منطقه هروی تهران با کمک نیروهای جهادی حدود 30 هزار بسته‌بندی بهداشتی مقابله با کرونا را به مردم این محله اهدا کرده است و ضدعفونی‌کردن تمامی معابر و مساجد این محله نیز انجام شده است.
 اقدامات دولت و سازمان های دیگر برای حمایت از اصناف قابل تقدیر بوده اما به هیچ وجه برای ضرر کسبه کافی نبوده و باید اقدامات جدید و جدی دیگر برای حمایت از تمام بخش های جامعه به ویژه رانندگان تاکسی های اینترنتی، رانندگان تاکسی و مشاغل دیگر که با کاهش رفت و آمدها متضرر شده اند انجام شود.